Har du ikke meget tiltro til markedsføringens fortrinligheder?

 

Jeg ved ikke med dig, men inden jeg knækkede koden til min markedsføring, så tænkte jeg ofte at

 

  • der er jo intet af al den her markedsføring, der virker
  • hvor i alverden skal jeg gøre mig selv synlig?
  • hvorfor tager det så lang tid at blive synlig?
  • når det alligevel ikke virker, hvorfor skal jeg så bruge min tid på det?
  • ahrrgh – jeg gider ikke!

 

Så smækkede jeg låget i på min pc, og gav mig til noget andet.

Jeg havde ikke meget tiltro til alle de fortrinlige ting, jeg havde hørt om markedsføring.

Og hvad fik jeg ud af det?

Ikke andet end endnu mere ærgelse over, at jeg ikke fik synlighed nok til min (dengang) coachingvirksomhed.

Ikke andet end, at jeg gang på gang bekræftede mig selv i, at markedsføring ikke virkede. (fnis, jeg er blevet klogere 😉 )

Ikke andet end, at min virksomhed blev mindre og mindre synlig overfor min (dengang) målgruppe.

 

Nu har jeg knækket koden til markedsføringens kringelkroge

 

Der er løbet meget vand i åen siden da. Jeg driver ikke længere min coachingvirksomhed.

Til gengæld er jeg blevet meget bedre til markedsføring, fordi jeg knækkede koden. Det gjorde jeg, fordi jeg er lidt af en nørd, så jeg satte mig ned og lærte alt det, jeg kunne om markedsføring.

Jeg læste bøger, jeg tog kurser, jeg deltog på webinars, jeg fulgte med hos Online Haj.

Med andre ord, så nørdede jeg markedsføring, så der stod bogstaver ud af ørerne på mig og mine øjne sved.

Og så knækkede jeg koden!

For jeg forstod, at der var 3 grunde til at min markedsføringsindsats ikke virkede. I virkeligheden var den stinkende dårlig.

Måske har du det lige som mig?

Hvis ja, så læs med – for så får du de 3 grunde til at din markedsføringsindsats stinker – ligesom min gjorde dengang.

 

 

Din markedsføringsindsats stinker fordi:

 

1 – Du har ikke en plan

 

En af de største grunde til at jeg ikke fik succes med min markedsføring noget før, var at jeg underkendte vigtigheden af at have en plan.

Jeg dimsede for meget rundt i tilfældige opslag, der ikke hang sammen eller som ikke viste en rød tråd i det, jeg beskæftige med med dengang. Det jeg gjorde var at bedrive tilfældighedsmarkedsføring – og det virker altså bare ikke særlig godt.

Jeg prøvede mig frem med det ene og så med det andet – for derefter at kaste mig over noget tredje.

Intet af det havde den effekt, jeg ønskede.

Jeg manglede det forkromede overblik, som en plan kan give. Men det tog mig ret lang tid at finde ud af.

 

Fordele ved at have en markedsføringsplan er mange: 

 

  • Du får et virkelig godt overblik over, hvad du skal markedsføre
  • Du får et super godt syn på, hvor du skal markedsføre dig
  • Du slipper for at blive frustreret over, at du ikke ved, hvad du skal skrive/tale om i din markedsføring
  • Du kan planlægge din markedsføring til mindste detalje
  • Du får mere tid til andre ting, fordi du ikke bruger endeløse timer på at få din markedsføring ud over rampen – uden resultat
  • Du bliver langt mere skarpt og tydelig i din kommunikation

 

skynd dig at få udarbejdet en markedsføringsplan, for hvis du ikke har den, vil du kun forsinke dig selv og din synlighed endnu mere.

 

2 – Du prioriterer ikke din markedsføring

 

Når du har skrevet din markedsføringsplan, tænker du måske, at så er du er “home safe” – så kommer der fut i din markedsføring.

Sådan er det desværre ikke.

For en plan er kun en plan. For at en plan skal virke, skal du også udføre den i praksis. Det betyder, at du skal prioritere din markedsføring.

Manglende prioritering af min markedsføring, var også en af årsagerne til at min markedsføringsindsats var stinkende dårlig.

Jeg brugte ikke nok tid på det – eller rettere: Jeg prioriterede ikke at blive ved med mine markedsførings-forsøg, for jeg synes jo ikke de gav mig den synlighed, som jeg ønskede mig.

Så jeg konkluderede at det ikke virkede, og prioriterede endnu mindre tid på at markedsføre mig.

Big mistake!

For markedsføring tager tid. Både at udarbejde, men der går også tid før du ser resultaterne. Og den tid, det tager at udarbejde din markedsføring,  skal du være villig til at bruge (eller få hjælp til det). Hvis du ikke sætter tid af i din kalender til rent faktisk at udføre de punkter, du har skrevet i din markedsføringsplan, så er du lige vidt.

Planen virker kun, når du handler på den.

Og så skal du være tålmodig. For online synlighed sker ikke over natten. Det kræver en målrettet indsats. Den indsats kan du komme nemmere igennem, hvis du både har en plan for din markedsføring samt sætter nok tid af til det.

 

Fordelene ved at du prioriterer din markedsføring er, at 

 

  • du rent faktisk får markedsført dig
  • du over tid vil begynde at se en effekt, når du er synlig på kontinuerlig basis
  • du får mere lyst til at arbejde med markedsføring, når du kan se, at det virker
  • du ikke længere kan springe markedsførings-indsatsen over (hvis du altså overholder din aftale med dig selv om, at prioritere din markedsføring)
  • du får lettere ved at udarbejde materialet til din markedsføring, fordi du ikke hele tiden starter forfra, fordi du har holdt en (lang) pause
  • du hele tiden er opmærksom på emner og indhold til din markedsføring, fordi du ved, det er en prioritet i din virksomhed

 

Du skal betragte markedsføring som din næst vigtigste opgave i din virksomhed ud over din kerneopgave. Gør du ikke det, ender du som mig dengang, med en stinkende dårlig markedsføringsindsats. Og det gavner ingen.

Men før du kan få gavn af din markedsføringsplan og din prioriterede tid til din markedsføring, så skal du forstå de grundlæggende elementer i det at skabe et synlighedsflow – for ellers virker skidtet ikke.

 

 

3 – Du har ikke sat dig ind i, hvordan du skaber et synlighedsflow

 

Hvis du mangler en grundlæggende indsigt i, hvordan du skaber et flow af synlighed for dig og din virksomhed, er det svært at arbejde med markedsføring – for hvordan skal du bygge din markedsføring op?

En af grundene til, at jeg var lidt sen til at knække koden til min markedsføring, dengang jeg kæmpede en brav kamp for synlighed, var at jeg ikke havde nok forståelse for dynamikkerne i det, at skabe synlighed.

For det er ikke lige meget hvordan du gør. Der er nogle forskellige elementer, du skal forholde dig til, og spørgsmål du skal svare på, før du kan blæse afsted med din markedsføring. Og det er faktisk her, jeg ser, at mange andre end mig, har problemer.

Du er simpelthen nød til at vide lidt om de dynamikker der gør sig gældende, for at markedsføring kan blive en succes. Ellers svarer det lidt til at køre bil uden kørekort.

 

For at kunne bygge et synlighedsflow skal du

 

  • have viden om din målgruppe
  • have viden om hvilke medier og platforme du vil benytte i din markedsføring
  • være klar over hvad din mission er
  • vært skarp på, hvilke emner du vil kommunikere om, og som du vil positioneres på
  • benytte dig af temamarkedsføring

 

Mestrer du de ovenstående punkter, og kan du kombinere dem, så har du alle forudsætninger for at skabe dig et synlighedflow, og sige farvel til din stinkende markedsføringsindsats.

Tilmelder du dig 1:1 workshoppen Planlæg som en Pro, får du – ud over din helt egen workshop buddy (mig), der hjælper dig med at udarbejde en klokkeklar plan for din markedsføring – også et minikursus i synlighedsflow.