Er markedsføring svært?

 

Er du en af dem, der synes det med markedsføring af din virksomhed, er lidt op af bakke?

At det ikke rigtig har nogen effekt?

Så skyldes det måske, at du ikke har sat din markedsføring i system.

I dette indlæg vil jeg præsentere dig for to typer af markedsføring. Den ene virker ikke, og måske er det den, du fortrinsvist benytter, hvilket kan være grunde til, at du synes markedsføring er svært.

 

Tilfældighedsmarkedsføring

 

Hvis du ikke har en plan for din markedsføring, så bliver arten af din online synlighed ofte en smule tilfældig:

  • Du poster et opslag på Facebook en dag
  • En anden dag laver du et andet opslag på Instagram
  • Så skriver du måske efter 14 dage et blogindlæg om et tredje emne
  • Nyhedsbrevet … nå ja, det har du også, men hvad skal du skrive om?

Du sender med andre ord tilfældige opslag ud i verden – som ikke rigtig har nogen sammenhæng, og som ikke har den store effekt, fordi det er noget du “lige må finde på, for nu er det længe siden, du sidst har sendt noget ud”.

Det er også det jeg kalder “hovsa-markedsføring” fordi du lige “hovsa” kom i tanke om, at du skulle poste et indlæg eller sende et nyhedsbrev.

 

Tilfældighedsmarkedsføring er kendetegnet ved at du

 

  • ikke har en klar plan for, hvad du skal markedsføre hvornår og hvor og hvorfor
  • ikke har en rød tråd i din markedsføring
  • finder på emner og indhold løbende – og når du lige får en god ide
  • ikke er synlig på en konsekvent måde, men kun dukke op i dine kunder og potentielle kunders og følgeres synsfelt sådan ind i mellem, når du lige har noget på hjerte

 

Tilfældighedsmarkedsføring virker ikke – i hvert fald kun meget dårligt.

 

Der er tre grunde til, at tilfældighedsmarkedsføring ikke virker særlig godt:

1 – Det skyldes, at du er ufokuseret i din markedsføring, forstået på den måde, at når du benytter dig af hovsa-markedsføring, og tilfældigt smider indhold på dine platforme uden tanke på den røde tråd, så forvirrer det dine følgere.

Det er forvirrende, hvis du den ene dag taler om coachingsamtaler – mens du den næste dag snakker om en workshop, du holder om 2 måneder.

Det er forvirrende, hvis du en dag slår en post op om et kursus, hvor du er vært – og først 3 uger efter følger op og fortæller noget mere om dette kursus.

Det er forvirrende, hvis du deler indhold om dit kommende webinar og dagen efter igen taler om sparrings-sessioner, som du tilbyder.

Det er forvirrende… ja, du er med ikke? 😉

 

2 – En anden grund til, at tilfældighedsmarkedsføring ikke virker optimalt er fordi, at du ikke udgiver indhold konsekvent. Det sker kun når du lige får en ide, har noget på hjerte eller finder inspiration.

Dermed bliver din markedsføring ujævn – det samme gør din synlighed. Og er du slem til, at der går lang tid mellem at du poster noget på sociale medier eller sender et nyhedsbrev, så kan dine følgere næsten nå at glemme dig.

Det vil betyde mindre synlighed for dig – og i værste fald afmeldinger på dit nyhedsbrev, fordi modtagerne tænker: “Hvem er hun”?

 

3 – Den tredje grund til, at du tvivlsomt får succes med din tilfældighedsmarkedsføring er, at du får en dårlig oplevelse af markedsføring. 

Du synes ikke rigtig det virker. Du synes ikke den indsats du gør, har den store effekt. (Og du har ret).

Når du beskæftiger dit med tilfældighedsmarkedsføring, så kommer du let ind i en ond cirkel:

Du prøver at markedsføre dig lidt hist og her og med det ene og det andet – men du oplever, at det ikke virker.

Det bevirker, at du få en dårlig energi på din markedsføring og bliver opgivende: “Det virker jo ikke alligevel”… Og når du tror, det ikke virker, så har du ikke lyst til at bruge mere tid på din markedsføring.

Dermed bliver din indsats for at poste og skrive indlæg endnu mere ujævn med mindre synlighed til følge – og en bekræftelse for dig om at “det der markedsføring er en by i Rusland, og det dur ikke”.

Er du faldet i den fælde? Tror du ikke din markedsføring virker? Så er det sandsynligt, at du bedriver tilfældighedsmarkedsføring, men lad det være slut nu.

I stedet skal du arbejde med temamarkedsføring.

 

 

Temamarkedsføring

 

Temamarkedsføring er markedsføring inddelt i temaer.

Det betyder, at du afsætter et bestemt interval i din kalender – og i dette interval taler du fortrinsvist om ET tema i al din markedsføring.

I et andet tidsinterval har du så et andet tema for din markedsføring – og så videre.

 

Temamarkedsføring har den fordel, at du 

 

  • ved præcist hvad du skal tale om i din markedsføring
  • har en klar rød tråd i din online kommunikation
  • ikke er i tvivl om, hvad du skal have fokus på
  • kommer væk fra din tilfældighedsmarkedsføring

 

Du bliver med andre ord klar i spyttet. Du ved, hvad du skal have dit fokus på, og når du ved det, så bliver det langt lettere at få styr på din markedsføring.

Med temamarkedsføring kan du undgå tilfældighedsmarkedsføring, fordi stort set alt, du slår op på sociale medier, alt du skriver om i dine blogs og nyhedsbreve, alt du laver videoer om osv. handler om den samme ting – nemlig det tema, som du har besluttet dig for i det valgte tids-interval.

 

Temamarkedsføring virker

 

Der er også tre gode grunde til, at temamarkedsføring virker, og derfor du skal gribe til denne markedsføringsmodel fremfor din tilfældighedsmarkedsføring.

1 – For det første virker temamarkedsføring, fordi du taler om den samme ting i den samme periode.

Dermed mindsker du forvirring, og skaber en klar tone i din markedsføring.

Det kan dine kunder og kommende kunder godt lide. Det giver tryghed, og det er let at forstå.

 

2 – Temamarkedsføring – som jeg også nogle gange kalder præcisionsmarkedsføring, virker fordi du er præcis i din kommunikation.

Du ved, hvad du skal tale om og hvorfor. Dermed bliver det nemmere at planlægge din markedsføring, så den bliver jævn og stringent – og dermed kan du øge din online synlighed fordi du hele tiden kan være tilstede og skabe opmærksomhed og dig og din virksomhed på sociale medier, blogs, nyhedsbrev m.v.

 

3 – Når du har valgt at køre temamarkedsføring, har du langt nemmere ved at planlægge din markedsføring.

Du kan ud i tiden planlægge indhold til dine medier og platforme – og dermed sikrer du dig mod de tilfældige, panik-agtige opdateringer, som du kender fra tilfældighedsmarkedsføringen. For nu er din markedsføring præcis, planlagt og målrettet.

Præcis, planlagt og tematiseret markedsføring virker. Det sikrer dig kontinuerlig synlighed. Og det giver dig ro maven og mindre stress, fordi du ikke skal “finde på noget” hele tiden.

 

 

Kom med på workshop og bliv skarp på temamarkedsføring

 

  • Er du så klar til at få overblik over din markedsføring?
  • Hvordan lyder det, hvis jeg siger til dig, at du kan få en plan for dine online aktiviteter, du blot skal følge de næste mange uger?
  • Og hvordan ville det lige være, hvis du ikke konstant havde dårligt samvittighed over, at du ikke har gang i din markedsføring?
  • Ville det være rart med en klappet og klar plan, som du udvikler i samarbejde med mig?

Kan du nikke ja til ovenstående, så er workshoppen Planlæg som en Pro lige noget for dig!

 

Workshoppen Planlæg som en Pro er en særdeles praktisk workshop, der hjælper dig til at få overblik over din markedsføring.

Vi planlægger samme dine temaer, og udarbejder en plan, så du ved præcist hvad du skal markedsføre hvornår, til hvem og hvorfor.

Der er kun dig og mig på workshoppen, den tager 2 timer – og bagefter har du en klokkeklar plan for din markedsføring i månederne frem.

Vil du med – så læs mere og tilmeld dig her