Det kan godt være svært, som selvstændig, at holde det forkromede overblik.
Der er mange opgaver, du kan arbejde med.
Der er mange opgaver, du skal arbejde med.
Der er faktisk også en del opgaver, som det ikke svarer sig, at du arbejder med.
Men hvordan sorterer du i den store mængde af opgaver, som du skal forholde dig til?
Overblik og planlægning er det vigtigste, du kan bruge en del af din tid på
Der er selvfølgelig ingen tvivl om, at størstedelen af den tid, du har til rådighed i virksomheden, skal bruges på dine kunder.
Men for at få kunder skal du markedsføre dig, så noget tid skal allokeres hertil.
Du skal drive en lovlig virksomhed, så derfor er der også brug for tid til, at du ordner regninger, sender fakturaer og får styr på bilag.
Det er også i den forbindelse en god ide at have styr på GDPR.
Hertil kommer andre typer opgaver i din virksomhed såsom udvikling, kompetenceindsamling, partnerskaber, samarbejder, leverandørkontakt, netværksdeltagelse og mange, mange andre ting.
Det kan godt være svært at se, hvad du helt overordnet skal satse på, så du ikke spilder tiden på petitesser.
Derfor: Start din uge med at få overblik over opgaverne og planlæg dem så realistisk.
Ellers kan du hurtigt risikere at stressen banker på, at du ikke får lavet det, du skal, at noget bliver syltet – og at du måske bruger tid på det helt forkerte.
Og det dur altså ikke!
Derfor skal en del af din tid gerne gå til at skabe det overblik, der er nødvendigt for at du faktisk får has på alle opgaverne.
Få et ugentlig tjek-ind møde, der giver dig overblikket
Det er selvfølgelig nemt at sige, at du “bare” lige skal sætte dig og få overblik og prioritere dine opgaver.
Det er ikke “bare” lige – det kan sagtens være svært, især når du sidder alene med det hele og ikke har kollegaer at sparre med.
Det hele kan meget hurtigt blive uoverskueligt og vanskeligt.
Det er faktisk også derfor, nogle af mine kunder bruger deres klippekort på et ugentligt tjek-ind møde med mig.
Her får vi skabt overblik over antallet af opgaver, hvad der er vigtigst denne uge – og ikke mindst, hvad der er realistisk at nå jf., hvad der ligger i kalenderen af kundeopgaver.
Når mødet er slut (det tager typisk 30 minutter), har mine kunder overblik og en klar plan. De ved lige, hvad de skal gøre i denne uge – og dermed bliver det langt nemmere at få ting fra hånden.
Du når mere med et tjek-ind møde
Fordi opgaverne bliver konkretiseret og prioriteret, og der er overskud og overblik til at udvælge de vigtigste opgaver, har mine kunder en stor lettelse efter ugens tjek-ind møde.
Det når også mere!
For det er jo sådan, at når du ved præcis, hvad du skal, så er det nemmere at gøre det.
Fordelen er også, at du forpligter dig til at få det gjort – for næste uge venter nye opgaver.
Det værste ved opgaver, der ikke bliver håndteret er, at de vokser.
Der kommer flere og flere til.
De haster mere og mere.
Og til sidste vokser de dig over hovedet, fordi det er helt umuligt at overskue og udvælge, hvad du skal bruge tiden på.
Værst af alt: De stjæler tiden fra dine kunder.
Så vil du undgå alt dette, så er et tjek-ind møde noget for dig.
Sådan foregår et tjek-ind møde
✔️ Et tjek-ind møde foregår ved at vi mødes online en gang hver uge.
✔️ Vi ser på, hvad der ligger i puljen af opgaver.
✔️ Vi prioriterer dem, der er vigtigst lige nu.
✔️ Vi får dem lagt i din kalender, så du får afsat tid til at gennemføre opgaverne.
✔️ Du arbejder med dine opgaver i ugens løb, og får dem løst.
✔️ Ugen efter følger vi op – og gentager processen.
Det er faktisk ret ligetil – og fordelen er desuden, at du får sparring med mig ift., hvad der strategisk er mest hensigtsmæssigt at arbejde med.
For det kan godt være, du synes at forsiden til din freebie nr. 14 er hyggeligt at grafik-nusse med – men hvis der også står “kontakt nye kundeemner” eller “send fakturaer” eller “udarbejde kursusmateriale” eller “opsæt nyhedsbrevkampagne” – så vil jeg nok anbefale, at nogle af de opgaver rykker op på prioriteringslisten.
Men det kan godt være svært selv at vurdere, hvad “de vigtigste opgaver er” – og det får du hjælp til på et ugentligt tjek-ind møde.
Du booker en afklarende samtale her, og så køber du et klippekort – og så får vi lagt møderne i kalenderen, så du kan få et tjek-ind hver uge, nå mere, få mere overblik og bruge planlægning aktivt i din virksomhed.