Hvis du bruger tid og indsats på at markedsføre dig, men ikke synes, du får nogle særlige resultater ud af det, så skyldes det muligvis, at du ikke har udset dig en målgruppe, som er specifik nok.

Og den dårlige nyhed i den forbindelse er (desværre), at så kan du faktisk lige så godt spare dit krudt og helt holde op med at markedsføre dig.

Ja, jeg ved det lyder barskt.

Men det er desværre sandt.

For har du ingen klart defineret målgruppe, svarer det til at skyde med spredehagl: Du rammer meget få – og dem du får ram på, er ikke de rigtige for dig og din virksomhed.

De er bare helt tilfældige.

Så hvad skal du gøre i stedet?

 

Du skal markedsføre dig helt specifikt

 

Hvis du vil markedsføre dig (og det vil jeg bestemt anbefale dig, at du gør), så skal du gå til sagen med stringens.

Du skal ikke markedsføre dig til “nogle” eller til “de fleste” eller til dem, “der lige kommer forbi”.

Du skal definere en helt klar målgruppe for, hvem du vil hjælpe – og så kun markedsføre dig til denne ene gruppe. Ingen andre.

Lyder det skræmmende?

Ja, det gør det måske, fordi du ved at downsize din målgruppe fra “alle” til “denne specifikke målgruppe”, kan føle, at du mister noget. Går glip af noget, reducerer dine muligheder for at skabe relationer og salg.

Virkeligheden er dog den stik modsatte.

Netop ved at nedskalere alle dem, du (tror du) skal ramme med din markedsføring til at udvælge dig en mindre, nøje udvalgt målgruppe, kan du opskalere din virksomhed.

For din målgruppe er nu mindre, og dit budskab rammer bedre plet.

Det kaldes også at finde din “niche”.

 

Der er to måder,  hvorpå du kan finde din optimale målgruppe

 

For at finde din niche, må du definere din målgruppe.

Det findes der to metoder til.

 

1. Find din persona

Den første øvelse, du bør gennemgå, er at finde en persona, som er repræsentativ for din specifikke målgruppe.

Jeg anbefaler, at du er meget grundig med øvelsen, for jo mere du kender din persona, jo bedre kan du tilrettelægge din markedsføring og gøre den relevant og vedkommende for din målgruppe.

En persona er 1 person, som rummer alle de elementer, som din målgruppe står for.

Når du skriver / indtaler / optager din markedsføring, tænker du på denne ene person. Han/hun repræsenterer så den større gruppe, som indgår i din niche.

Her kan du hente en oversigt til en målgruppeprofil med 33 spørgsmål, som danner grundlaget for en særdeles specifik beskrivelse af din persona. 

Med ham/hende skarpt defineret, er du godt på vej til at mestre mere af din markedsføring – og kan sige farvel til spredehagl.

 

2. Find din kundetype

En anden særdeles virksomhed metode til at definere en specifik målgruppe er metoden “Emotionelle Kundetyper”.

Du har hørt mig omtale og skrive om metoden tidligere, og det er der en god grund til. For den virker.

I sin essens handler metoden om at finde ud af, hvad der får folk til at købe. Det gør de rigtige følelser.

Ved at tilpasse din markedsføring og kommunikation til en specifik kundetype, kan du fremkalde de respektive følelser, der får netop denne kundetype til at vise interesse, følge med og på sigt handle hos dig.

Hvis du altså kan fastholde kundetypen i din markedsføring. Det kan du, når du lærer metoden lidt bedre at kende, og får valgt en kundetype.

 

Kombinationen giver dig en stærk position for at markedsføre dig korrekt

 

Hver metode er anvendelig på egen hånd, men kombinerer du dem, står du virkelig strækt.

  1. Når du kender din målgruppe, vil du kunne producere indhold til din markedsføring, som målgruppen vil være glade for – og se frem til.
  2. Når du kender din målgruppe, bliver markedsføring nemt – for du ved, hvad din målgruppe ønsker, bøvler med eller bekymrer sig om, og du kan vise, at du kan hjælpe.
  3. Når du kender din målgruppe, bliver produktudvikling lettere – du kan nemlig målrette dine ydelser til lige det, du ved, målgruppen har brug for.
  4. Når du kender din målgruppe, vil dine budskaber altid have relevans. 
  5. Når du kender din målgruppe, kan du bedre fremstå troværdig og skabe tryghed om dig og din virksomhed.

Med alle disse fordele, står du i en stærk markedsførings- og brandingposition, som vil gavne dig ift. dine konkurrenter.