Som tekstforfatter er jeg selvfølgelig optaget af tekster og alle de fordele, funktioner og resultater, de udgør i din virksomhed.

Men teksterne er ikke hele dit brand, de er en vigtig del af dit brand.

Derfor er det ikke nok kun at have gode tekster, hvis dit samlede brand er ikke-eksisterende.

For at skabe en god, gennemført og grundig markedsføring, skal du altså også indtænke andre elementer end tekst.

Det er bl.a. det, jeg bruger brandhjulet til at synliggøre

 

Hvad er et “brand”

 

Lad os lige starte med det helt grundlæggende: Hvad er et brand, for det kan af gode grunde være svært at skabe sådan et, hvis du er lidt ulden på, hvad “brand” betyder.

Den Danske Ordbog definer et brand eller branding som “det at gøre et varemærke kendt og give det en bestemt identitet eller profil”. Det handler altså om, at du skaber en samlet identitet og genkendelighed for dine kunder.

Og det er bestemt ikke noget, der kun er forbeholdt store virksomheder og kæder. Det er lige så vigtigt for soloselvstændige som dig og mig.

Brand-identiteten er nemlig også en del af din online synlighed – og her bliver det til stadighed vigtigere at skille dig ud – og samtidig være genkendelig for din målgruppe (Det er bl.a. det, jeg bruger brandhjulet til at synliggøre), så de bliver ved at huske, du findes.

Det er dét, du kan med et brand.

 

Hvilke elementer indgår i en brand-identitet?

 

Der er overordnet en række elementer i at skabe din brand-identitet:

  1. Dit navn på virksomheden
  2. Din visuelle identitet – farver på din hjemmeside, dit logo, farver på dine materialer osv. samt fotos, du anvender samt evt. grafiske delelementer
  3. Den formidlingsmæssige sprogtone i dine tekster
  4. Din skrifttype
  5. Din kundeservice
  6. Virksomhedens formål, værdier, mission og vision 
  7. Hvilke produkter / ydelser du tilbyder – og leveringen heraf
  8. Dine markedsføringskanaler
  9. Referencer fra dine kunder
  10. Din prissætning

 

Sådan får du en brand-status

 

Så hvordan i alverden får du alt det pakket sammen, så du og din virksomhed bliver et genkendeligt brand?

Det starter alt sammen med en grundig brandrapport, hvor dine indsatser analyseres og vurderes, så det bliver præcist og tydeligt, hvor det er relevant at justere, og hvor du kan fastholde dine indsatser.

Brandrapport vil på en konkret, visuel og løsningsorienteret måde vise dig, hvor din markedsføring halter. Jeg benytter nemlig et brandhjul til min analyse.

Er hjulet ikke rundt, oplever du bump på vejen – problemer i din markedsføring, der skaber forvirring og utryghed om dit brand. Det kan koste dig kunder.

Brandrapporten viser dig, hvor du skal sætte ind, så du kan minimere tabet af tid, penge og viden ved at henvende dig til en forkert kundetype, som ikke motiveres af dit brand.

Er du interesseret i en brandrapport, så book et møde herom 

Mødet foregår på Zoom, varer 2 timer og sammen gennemgår vi din virksomhed og hele din nuværende brand-identitet.

Jeg gennemfører brandvurderingen på baggrund af en række konkrete parametre, og stiller dig en række spørgsmål. Under mødet vil du modtage anvisninger til, hvor du kan justere på din branding for at gøre den mere optimal, jf. kundetypen.

Du skal ikke forberede noget – og du får alle råd og vejledning tilsendt i en nedskrevet rapport efter mødet.

Så står du solidt plantet på et stærkt fundament, hvorfra du kan markedsføre dig med større genkendelighed og troværdighed.