En vigtig del af det at være selvstændig og drive virksomhed, handler om at hjælpe andre gennem de produkter/ydelser og tilbud, du stiller til rådighed i din virksomhed.

Du har en viden, du har kompetencer og du har erfaring, som kan hjælpe dine kunder til at opnå/undgå noget, og det betaler de for.

Eller gør de?

For måske giver du for meget at butikken væk i form af gratis freebies, rabatter og webinars.

Eller måske har du så meget på hylden, at de potentielle kunder bliver overvældede, forvirrede og giver op – og køber ingenting.

 

For mange valg giver intet salg

 

Når jeg sparrer med soloselvstændige, så taler vi ofte om deres salg, indtjening og produkter/ydelser.

Det er min oplevelse, at de fleste solobosser er meget generøse, hjælpsomme og giver meget, meget stor værdi til deres følgere og kunder.

Og det er godt.

Men hvorfor sælger de så ikke noget mere?

Det kan der være mange årsager til – eksempelvis at de ikke har helt styr på målgruppen, ikke er synlige nok, ikke har sat markedsføring i system m.v.

Eller at de giver for meget gratis væk, måske endda har mange gratis indgange til deres hjælp, så følgerne forbliver følgere men ikke kunder, fordi de tror, de har viden nok i den gratis information, til at løse problemet selv.

Og så behøver de jo ikke bruge penge i din virksomhed.

Men der er også en anden grund: Det er ikke ualmindeligt, at jeg ser at hylderne bugner med mulige ydelser, produkter, tilbud og pakker.

Faktisk i så høj en grad, at det kan virke ganske overvældende.

Det bevirker, at der ikke kommer så mange salg.

Så overvej dette: Kan det være, at du sælger for lidt, fordi du tilbyder for meget?

 

Gør det let at tage et valg

 

Hvis du vil hjælpe dine følgere til at blive kunder, så gør det let for dem at tage et valg.

I stedet for 7 klippekortmuligheder, 4 forskellige pakker, der er svære at adskille, rabatordninger, der kan være besværlige at gennemskue eller præsentation af alle dine ydelser på en landingpage, så tænk i stedet: KISS.

KISS står for Keep It Simple, Sweetheart. Men andre ord, gør det simpelt og let at overskue, hvad du tilbyder.

Gør det let for kunden at tage et valg, som giver dig et salg.

Det kan du gøre dels i sammensætningen af dine ydelser og produkter, men også i din kommunikation. 

 

Kan du bestå marmelade-testen?

 

En ofte refereret undersøgelse om salg og valg gik ud på, at et hold forskere satte et bord med marmelade-smagsprøver op udenfor en dagligvarebutik i USA.

De tilbød 24 forskellige marmelader, som folk kunne smage, og fik tilbud om at købe.

De registrerede deres salg.

Herefter satte de i en tilsvarende periode 6 marmeladevarianter på bordet til smagstestning og salg.

De registrerede deres salg.

Og fik en overraskelse – for helt i modsætning til, hvad de havde forventet, så var det ikke de mange lækre varianter af marmelader, der gav det bedste salg.

Det var den anden model: De 6 marmelader gav meget mere salg – og det gjorde det, fordi kunderne kunne overskue mulighederne og derfor lettere kunne bestemme sig.

Hvor mange marmelader tilbyder du i din virksomhed?

Prøv lige at teste hos dig selv – kan du bestå testen ved at have et nøje udvalgt sortiment af produkter og ydelser, som dine kunder let kan forholde sig til.

Eller overøser du dem med muligheder – fra den bedste hensigt – men som skader dit salg?

 

Ryd op – skab overblik og målret dine ydelser

 

I et sparringsforløb, hjælper dig med at udvikle din forretning, og vi kan arbejde med marmelade-testen i praksis.

Du skal nemlig have skabt dig et overblik over, hvad du tilbyder – og hvorfor, og om det er der, pengene ligger.

Du skal have ryddet op, ryddet ud og optimeret dine ydelser.

Og så skal de målrettes en specifik målgruppe.

Skal vi gå i gang?

Du kan starte med at booke en afklarende samtale her