Jeg ved godt, at du bare ønsker at arbejde med dine kunder og hjælpe dem.
Men for at dine kunder opdager dig, er du nødt til at markedsføre dig og være synlig online.
Du skal have en velfungerende hjemmeside, og du skal have tekster, der giver resultater – og det kræver bl.a., de er opbygget korrekt.
Det kræver også en tydelig målgruppe og en strategi for dine tekster.
Alt det kan godt være lidt svært at jonglere med, når markedsføring og tekstforfatteri ikke lige er din primære interesse.
Derfor vil jeg gøre det nemt for dig i dag, ved at give dig en oversigt over, hvornår du faktisk har brug for hjælp til dine tekster.
Du har brug for hjælp til dine tekster, når…
Der er faktisk en del tydelige tegn på, at du kunne bruge noget hjælp til dine tekster. Og her tænker jeg tekster bredt:
Det kan være hjemmesidetekster, tekster til sociale medieopslag, tester til nyhedsbreve og freebies, tekster til automatiserede email-flows, tekster til blogindlæg, tekster til standardskrivelser i din virksomhed, tekster til videopræsentationer, tekster til e-bøger og fysiske bøger, tekster til kursuspræsentation osv, osv.
Der er tekst alle vegne, og de skal være sammenhængende og tydelige for at du kan bruge dem i en samlet brandingindsats.
Har du så brug for hjælp til dine tekster?
Hvis du kan svare ja til en eller flere af de tegn, du får her, så ja.
1. Du har ikke tid
Tid er nødvendig for at skrive gode tekster – det kræver prioritet. En tekst er et håndværk, ikke noget du bare skribler ned mellem to klienter eller på vej mellem møder.
Tekster kræver overvejelse, en holdning til tekstens formål og en strategi for, hvad det er teksten indgår i og skal bruges til.
Så hvis tiden mangler – og dine selvproducerede tekster lider under det, vil en tekstforfatter kunne hjælpe dig.
Fordelen ved det er – ud over at få bedre tekster – at du sparrer den tid, du selv bøvler med din tekst – og den kan du så bruge samme med dine kunder, og tjene din løn.
2. Du bryder dig ikke om at skrive
Hvis du ikke bryder dig om at skrive, vil det kunne ses på dine tekster. De vil mangle sjæl og nærvær. De vil måske også være korte, abrupte og usammenhængende.
Når du ikke ynder at skrive, vil det være en svær opgave at få tekster, du faktisk kan bruge til noget i din online synlighed – og derfor mister du synlighed. Du producerer nemlig kun et minimum af tekst, fordi det er en øv-opgave.
På den måde får du sværere ved at etablere en kontakt til din kundegruppe, inspirere dem og skabe værdi for dem. De finder i stedet andre, som gør det, og så lægger de deres penge der.
Af den grund er det en god investering at bruge en tekstforfatter, hvis du ikke selv har lyst til at skrive.
3. Du er usikker på din målgruppe
Jeg kan ikke sige det tydeligt nok! Du skal have styr på din målgruppe for at dine tekster giver pay-off. Altså giver mening, resultater og relevant indhold.
Som minimum skal du have en persona – en repræsentant for din målgruppe – som du skriver til. Det højner teksternes kvalitet betydeligt.
Det allerbedste vil være også at koble Emotionelle Kundetyper på din persona, fordi dine tekster så vil ramme din målgruppe meget mere direkte og tydeligt.
Jeg kan hjælpe dig både med persona og kundetype, hvis du ønsker – og som du nok ved, så er jeg jo specialist i kundetyper og har licens til at skrive tekster for dig efter metoden.
Det kræver bare lige, at du får en kundetyperådgivning, og så kan vi gå i gang med at gøre dine tekster optimale.
4. De tekster du skriver, er ofte meget forskellige
Når målgruppeidentifikationen ikke er specifik nok, så kan du hurtigt komme til at skrive lidt i øst og vest.
Du skriver måske også i forskellige toner: Humoristisk i en tekst. Faglig i en anden tekst. Personligt i en tredje tekst osv.
Dermed forvirrer du dine læsere, hvor hvem er du egentlig – og hvilken mærkat skal de hæfte på dig: Er du sjov, faglig, (alt for) personlig eller hvad kan de forvente?
Du skal ensrette dine tekster, hvis du vil have gode tekster – for vi skal kunne kende dig, derinde bag ordene.
Det vil en tekstforfatter sagtens kunne hjælpe dig med – og med en god vejledning, vil du også selv kunne indarbejde nogle af disse råd i dine egne selvskrevne tekster.
5. Dine kunder stiller mange spørgsmål
Et tydeligt tegn på, at dine tekster ikke præsterer godt nok er, hvis du får mange spørgsmål fra dine kunder på noget, du egentlig synes, du har beskrevet.
Det er meget nemt at blive for indforstået i sine egne tekster, fordi du kender alle mellemregninger, procedurer og overvejelser omkring dine ydelser og dine produkter.
Men det gør dine kunder ikke. Så de spørger i bedste fald, så de kan få mere info.
Ofte sker der dog det, at de bare lukker din hjemmeside ned, scroller videre på sociale medier, og finder en anden, som er mere tydelig i sin kommunikation – og gæt, hvor de så lægger deres penge. (Yes – ikke hos dig, men hos den anden).
Det kan blive dyrt på sigt ikke at have fokus på teksternes præstation. Men det kan du få hjælp til at justere på – f.eks. i en tekstvurderingsrapport.
Hvor mange af de 5 tegn, kan du sætte flueben ved? ✔️
Du må meget gerne besvare mailen her og fortælle mig det – jeg er jo ret nysgerrig.
I næste uge får du del 2 – med 5 ekstra tegn på, at du har brug for hjælp til dine tekster – men for nu tænker jeg, de 5 er rigeligt at vurdere på.
Hvad kan du så gøre ved det?
Kan du allerede nu se, at du rent faktisk godt kunne bruge en hjælpende hånd til at justere og optimere dine tekster, så er du meget velkommen til at tage fat i mig.
Du kan besvare mailen her, skrive til info@passionforprojekter.dk – eller give mig et kald på 28 53 33 65.
Så får vi en snak om dine tekster, og jeg kan give dig forslag til, hvad du kan gøre.
Du kan også læse om mulighederne i de links jeg har inkluderet i dette nyhedsbrev – eller simpelthen med det samme booke en tekstvurderingsrapport.
Tekstvurderingen består af 2 timers gennemgang af dine tekster på f.eks. hjemmeside, nyhedsbreve, social medier, blogs m.v. Det vælger du.
Jeg gennemgår dine tekster, vurderer dem op mod nogle kriterier, som jeg sender dig inden – og til sidst udarbejder jeg en vurderingsrapport til dig med forslag til, hvor og hvordan, du kan skabe mere optimale tekster.