I forlængelse af sidste nyhedsbrev om, at opgaverne godt kan vokse os selvstændige over hovedet, hvis vi ikke er skarpe på at planlægge, så vil jeg i dag komme med en opfordring:
Brug din tid på det, der rykker din virksomhed mest.
Hvad der rykker mest i din virksomhed, handler en del om, hvad du har skrevet i din strategi og hvilke mål, du har sat for året.
Det handler om, hvilken målgruppe du har – og hvilke udfordringer, du kan hjælpe med at løse.
Sammenlagt kan du sige, at det, der rykker mest i din virksomhed, er de opgaver, der giver dig arbejdsglæde og indtjening, så du kan holde virksomheden kørende og hjælpe de mennesker, som har brug for din hjælp.
Har du helt styr på, hvilken type opgaver det er?
Det skal give mening
Vi ved begge to godt, at der er mange opgaver, som skal håndteres i en dagligdag som soloboss.
Vi ved også, at nogle er sjovere end andre.
Der er også svære opgaver, som kan tage tid at gå i gang med, fordi vi undviger.
Men her er du nødt til at tage styringen. Det er dig, der er BOSS!
Dermed er det også dit ansvar, at der kommer penge på kontoen, hvis du i hvert fald vil drive andet end en hobbybiks (og det er også helt fint med hobbybiksen – du skal bare skelne mellem, hvilken type virksomhed, du ønsker dig).
Skal du leve af din virksomhed (det antager jeg), skal du arbejde med de opgaver, der giver mening = dem, der rykker din virksomhed mest = de opgaver, du elsker at løse + giver indtjening.
Alle andre (ud over de påkrævede lovmæssige administrative) skal du undlade at beskæftige dig med.
Kill your darlings
Der findes et udtryk, som hedder “Kill your darlings” – det betyder at nedlægge det, du holder virkelig meget af.
Så måske har du et onlinekursus, som du igen og igen og igen markedsfører uden succes?
Måske har du et coaching-forløb, du bruger mere tid på end du tjener ind?
Det kan være, du netværker non-stop, men alligevel ikke får kunder?
Det kunne tænkes at… indsæt noget i din virksomhed, du bruger tid på, men som ikke giver mening.
Kill your darlings er hårdt! Men nogle gange er det nødvendigt. Jeg praktiserer det selv i min virksomhed, men fornøjeligt er det ikke.
Til gengæld åbner det ofte op for tid brugt bedre andre steder.
For nok er det darlings – men det er ikke dem, der rykker din virksomhed mest.
Vil du have hjælp til en oprydning?
Fordi vi er så viklet ind i vores ydelser og produkter i egen virksomhed, og virkelig har lagt omtanke og hjerteblod i hver eneste en, kan det være svært at se, hvad der er darlings – og hvad der er opgaver, der giver mening.
Derfor kan det være en fordel med en oprydning i samarbejde med en udenfor din virksomhed. Det kunne være mig.
Sammen kan vi se på,
- hvor din indtjening kommer fra
- hvilke ting, du ønsker at beholde, men som måske lige skal have et re-design
- hvad der er darlings, som du bruger alt for meget tid på – uden resultater
- hvad det kunne give mening at tilbyde i stedet
- om tjek-ind ugemøder kunne være noget for dig, for fremadrettet at holde dig på ret kurs
For at få det meste ud af øvelsen, vil det være optimalt, at du kender din kundetype.
Det gør sorteringen og et evt. re-design nemmere, hurtigere og billigere.
Det vigtigste er dog, at du får foretaget en oprydning ift. din tid og de opgaver, der rykker din virksomhed mest.
Giv mig et kald: 28 53 33 65, hvis du er klar til at definere dine “det-rykker-min-virksomhed-mest-opgaver”.