At blogge har mange fordele for din synlighed, din specialiststatus og for dit indhold til din markedsføring.

Så har du ikke en blog endnu, så vil jeg opfordre dig til at få en.

Du kan nemlig øge din synlighed, når du blogger – og hvordan det hænger sammen skal vi se på i dag.

 

Hvad er en blog egentlig?

 

En blog er en del af din hjemmeside, hvor du kan skrive og udgive online artikler og indlæg med viden fra din verden.

De forskellige indlæg du skriver, samler sig på bloggen til en oversigt – et form for bibliotek. Her kan dine læsere gå på opdagelse.

Hvert blogindlæg du skriver, får sin egen “adresse” på din hjemmeside – og du kan med fordel dele dine blogindlæg på sociale medier og i nyhedsbreve ved at dele URL’en = hjemmesideadressen på de respektive blogindlæg.

På den måde kan en blog fungere som et “udstillingsvindue” for din virksomhed, og et sted, hvor nysgerrige kan igangsætte deres rejse mod at blive kunder i din virksomhed.

Jo flere indlæg du skriver og deler ud online, jo bedre vil din synlighed være.

 

Synligheden er vigtig

 

Når du driver en enkeltmandsvirksomhed, så er synlighed vigtigt. 

Dine kommende kunder skal opdage du findes – ved f.eks. at læse dine blogindlæg, som giver svar på et problem eller udfordring, som de har.

Ved at læse, forstår de, at du kan hjælpe dem med at løse problemet.

De booker måske en indledende samtale, hvorfra du kan onboarde dem som kunder.

Dermed har bloggen givet dig synlighed og kundehenvendelser.

 

SEO giver også synlighed

 

For at få synlighed er det smart, at du sørger for at søgemaskineoptimere (SEO) dine blogindlæg.

Det vil sige, at de emner du skriver om på bloggen indeholder søgeord, som din målgruppe søger på.

Når det sker, vil dit blogindlæg om et emne, være med i puljen af søgeresultater, der vises.

Dermed øges din synlighed igen.

Ikke-søgemaskineoptimerede blogindlæg vil typisk vises mindre end dem, der er optimeret til at kunne søges frem.

Du kan bruge plugins til SEO-optimering – eller de muligheder, som andre hjemmesider end WordPress tilbyder.

Brug disse med omtanke, og skriv sigende meta-beskrivelser (intro til din tekst), som giver læserne lyst til at læse hele dit blogindlæg.

 

Kend din målgruppe

 

Jo bedre du kender din målgruppe, jo bedre kan du skrive blogindlæg, som de ønsker at læse.

Er de glade for, hvad de skriver, vil de måske endda dele artiklen på SoMe eller kommentere den her – eller endda sende linket til en veninde.

På den måde kan din synlighed yderligere øges.

Kender du ikke din målgruppe godt nok til at kunne skrive de brandgode blogindlæg, så vælg en kundetype. 

Herefter vil din blogging gå meget nemmere.

 

Processen trin for trin

 

Det behøver ikke være så indviklet at øge din synlighed ift. nu.

Blogging er en rigtig god – og budgetvenlig – mulighed for det.

Processen, du skal igennem / gå i gang med er denne: 

✅ Aktiver blogfunktionen på din hjemmeside, hvis du ikke har det allerede

✅ Indlæs plugins til SEO-optimering

✅ Du skriver din blogpost = teksten (er det lidt en udfordring, finder du her en skabelon til det gode blogindlæg)

✅ Du SEO optimerer din blog vha. plugins

✅ Du udgiver din blog

✅ Du deler din blog på SoMe, nyhedsbrevet, i tekster til Youtube-videoer, podcastnoter, freebies osv osv.

✅…Og så gentager du igen og igen.

God fornøjelse.