Nu må du ikke tage min udmelding alt for alvorligt: At du ikke altid skriver de bedste tekster selv, for jeg mener det absolut venligt.

Men det er altså en sandhed, som godt kan gå hen og skade din markedsføring.

Hæng på, så forklarer jeg, hvad jeg mener.

 

Du er ikke objektiv nok

 

Som virksomhedsejer ser du ikke det samme, som vi gør, der står udenfor din virksomhed.

Det betyder, at du ikke (altid) ser objektivt på dine egne talenter og potentialer.

Det betyder så, at du ikke altid fremhæver dine kompetencer klart nok i dine tekster – måske kan du endda have en tendens til at tale (skrive) dig selv lidt ned. Der er jo ingen, der skal anklage dig for at være “selvglad” eller “pralende”.

Men virkeligheden er den, at vi (kunderne) ønsker at købe fra en fagperson, der klart kan kommunikere at hun ved, hvad hun har at gøre med. At hun er dygtig til det, hun arbejdet med.

Det er du ikke altid selv den bedste til at beskrive. Du kan nemlig let falde i fælden: “Det er da ikke noget særligt, det jeg kan”.

Men jo – det er det! Dine kunder kan jo ikke det samme, det er derfor de har brug for din hjælp.

✏️ En tekstforfatter vil kunne beskrive dig og dine kompetencer langt mere indgående og eksplicit end du ofte selv gør. Dermed bliver din tekst lige det hak bedre.

 

Du skriver mest om dig selv

 

Der er to typer af tekster.

  1. Den ene er en afsenderorienteret tekst, der handler mest om afsenderen (dig).
  2. Den anden er en modtagerorienteret tekst, der handler mest om læseren (mig).

Med nogle få undtagelser, skal du altid gå efter den 2. type tekst – de modtagerorienterede. Du skal sætte dig i læserens sted, og skrive din tekst, så læseren føler sig genkendt, kan relatere til teksten og få indtryk af, at du har viden, som lige præcis hun kan bruge.

Du må gerne bruge eksempler fra dig eget liv, men det må ikke kun handle om dig.

Gør du udelukkende brug af type 1 teksten, kan du hurtigt komme til at virke lidt selvoptaget.

Dine tekster bliver simpelthen for egocentriske – og du kan ikke etablere en relation til din læser, med mindre hun kender dig indgående i forvejen.Og det er jo ikke altid tilfældet i markedsføringstekster.

✏️ En tekstforfatter kan hjælpe dig med at sikre, at dine tekster fortrinsvist er modtagerorienterede – og dermed skaber genklang hos din læserskare.

 

Du har ikke foretaget en grundig nok målgruppeidentifikation

 

Hvis du synes, det er svært med de modtagerorienterede tekster, så kan det meget vel handle om, at du ikke har en tydelig nok målgruppeidentifikation.

Du ved simpelthen ikke nok om, hvem du kommunikerer til.

Målgruppen er afgørende for at skrive gode tekster – og for at få succes med din markedsføring.

Har du ikke et tydeligt billede af, hvem din målgruppe er, kan dine tekster godt blive lidt uaktuelle, småkedelige og uden resultater.

For du skriver ikke tydeligt nok til en identificeret målgruppe.

Når målgruppen ikke er defineret tilstrækkeligt, vil det være svært at skrive om lige dét, som målgruppen vil have viden om. Og så bliver teksterne ikke relevante nok.

✏️ En tekstforfatter (som mig) med kendskab til kundetyper, vil kunne hjælpe dig med at identificere din Emotionelle Kundetype, og vil kunne skrive rammende tekster til netop denne kundetype, så dine tekster bliver relevante. 

 

Du tror, ChatGPT kan skrive som dig

 

Den kære chat-fætter er alle vegne. Og den er god til mange ting.

ChatGPT er f.eks. fantastisk til at få inspiration, til at foreslå emner, du kan inkludere i din markedføring, til at svare på (ikke alt for nutidige) spørgsmål m.v.

MEN…

ChatGPT er ikke et menneske. Og derfor kan den ikke skrive som dig.

Der findes nemlig noget helt essentielt, når det kommer til tekster, der skal skabe resultater. Og det er, at man skal kunne mærke, hvem der er bag teksterne.

Det sker gennem det, der hedder tone of voice – eller sprogtone.

Vi har alle hver især vores egen tone of voice – og den kan du ikke bare lige instruere ChatGPT til at kopiere helt enslydende – og dermed springe over, hvor gærdet er lavest, og kopierer tekster, du har bedt chat-fætteren om at skrive, direkte ind i din markedsføringskanal.

Det bliver simpelthen ikke oprigtigt. Det ødelægger dit brand og din markedsføring fordi det kan opfattes som utroværdigt.

Så bruger du ChatGPT, hvad du bestemt sagtens kan, så brug ikke teksten ukritisk. Gå den igennem, så du får dig selv med, og får din sprogtone frem i teksten.

✏️ En tekstforfatter kan hjælpe dig med at opkvalificere din ChatGPT tekster – og kan sikkert også skrive endnu bedre, menneskelige tekster, der passer ind i din stil og din kommunikation. 

 

Brug for en tekstvurdering?

 

Som du kan se, så skriver du altså desværre ikke altid de bedste tekster selv.

I nogle tilfælde kan det endda være direkte skadelig for din formidling at gøre forsøget.

Det gælder også, hvis du mangler glæden ved at skrive, har alt for travlt til at prioritere tid til at skrive de gode tekster, for det tager lidt tid.

Har du en fornemmelse af, at dine tekster måske ikke helt præsterer det de skal, så kan det være en ide at få et teksttjek.

Du kan bestille en tekstvurderingsrapport her

Tekstvurderingen består af 2 timers gennemgang af dine tekster på f.eks. hjemmeside, nyhedsbreve, social medier, blogs m.v. Det vælger du.

Jeg gennemgår dine tekster, vurderer dem op mod nogle kriterier, som jeg sender dig inden – og til sidst udarbejder jeg en vurderingsrapport til dig med forslag til, hvor og hvordan, du kan skabe mere optimale tekster.