Jeg ved ikke, hvad der sker lige p.t. ud over altså snak om inflation, Ukraine-krig, energipris-stigninger og virkelig dyre fødevarer.

Men jeg ved, at mange af de selvstændige jeg er i kontakt med, oplever større eller mindre problemer med at sælge lige i øjeblikket.

Det har du måske også oplevet?

 

Sæt ikke din markedsføring på pause i krisetider

 

En nærliggende tanke er måske, at du pauser din markedsføring i tider som disse, fordi du tænker: “Der er jo alligevel ingen, der henvender sig”.

Hvis du overvejer det, så lad være.

Det vil være en kæmpe fejltagelse.

For selv om dine potentielle kunder ikke bliver kunder lige nu, så har de jo stadig

  • Behov som du kan hjælpe dem med
  • Udfordringer, de gerne vil have svar på
  • Drømme, de gerne vil have opfyldt
  • Problemer, de gerne vil finde løsninger på
  • Spørgsmål, de gerne vil have besvaret
  • Information de gerne vil læse/lytte til

Og det er jo disse ting, du skal vise du kan via din markedsføring.

FORDI:

Når verden vender, krisen driver over, inflationen stopper, madpriser (måske) falder, de har fået penge i fødselsdagsgave/tilbage i skat, sparet op, vundet i lotto eller noget helt andet, der giver dem penge på lommen… SÅ kommer de til dig og booker ydelser.

MEN

Kun hvis du er deres “top of mind go to person” – altså  den, de tænker på som den allerførste, når de skal bruge hjælp.

Derfor skal du stadig markedsføre dig i “op ad bakke-tider”.

 

Der findes billige markedsførings-metoder

 

Markedsføring behøver ikke koste en bondegård.

Her får du 5 metoder til online synlighed, som du kan tage i brug i dag:

 

1 – Brug din blog – og blog dig til synlighed

Hvis du har en blog på din hjemmeside (ellers få sat en op hurtigst muligt), så brug den tid, du ville have brugt på kunder, som ikke lige nu er hos dig, til at skrive i stedet.

Skriv tekster, som giver værdi til dine læsere (= kommende kunder).

Fortæl dem, hvorfor du kan hjælpe dem. Giv dem et par løsninger (men giv ikke hele butikken væk). Og husk dit call to action, altså hvad du gerne vil have dem til, når de har læst blogindlægget.

Et call to action kan være “læs mere” + link til en anden blogartikel. Det kan være “book afklarende samtale“. Det kan også være “Tilmeld dig mit webinar om …”. Meget gerne også “Tilmeld nyhedsbrev” + link til dit nyhedsbrev eller din freebie.

Et call to action behøver ikke være “Køb her” – men det må det gerne.

Jo mere du blogger, jo flere artikler har du at dele ud af på dine sociale medier. På den måde får du mere synlighed, som giver dig en lettere mulighed for at blive “top of mind” for dine potentielle kunder, når de er klar til at kunne betale igen.

Og bloggen koster dig ikke en krone. Den ligger på din hjemmeside. Har du aktiveret din?

 

2 – Film videoer, hvor du præsenterer dig selv og dine ydelser

Videoer gør algoritmerne glade på Facebook, Instagram og LinkedIn.

Det betyder, at du kan få øget synlighed med små videoer.

Den gode nyhed er, at du ikke behøver dyre programmer til at optage med.

Du kan bruge din telefon – eller du kan oprette en gratis konto på Canva, hvorfra du har mulighed for at lave videoer med grafik eller videoer, hvor du kan optage dig selv også.

Du kan endda let redigere dine videoer i Canva, og downloade dem for derefter at bruge dem på din hjemmeside eller på sociale medier.

På videoerne kan du fortælle om dig, dine ydelser og vise små eksempler fra din hverdag: Øvelser, refleksioner eller tips.

Vil du blive klogere på brugen af Canva, så kig hos Heidi Bille fra Dolphin Consult. Hos hende får du kyndig og grundig introduktion og læring i brugen af Canva til SoMe og video.

 

3 – Optag podcast og giv masser af brugbar værdi til målgruppen

Er du ikke så meget til video, så kan podcast være en god løsning for dig, hvis du bedst kan lide at tale – uden at blive set på film.

Podcast er et hurtigt voksende, og populært medie.

Det er det, fordi det er let at komme i gang, og fordi det er let at tage med. Du skal bare have telefonen ved hånden, nogle øredutter så du kan lytte, og så kan du eller tage din yndlingspodcast med dig i bilen, på båden, i Netto, på gåturen osv.

Det samme kan dine potentielle kunder.

I en podcast kan du fortælle om de samme ting, som beskrevet under punkt 2.

Der findes podcast-programmer som er gratis at benytte og nogle, som koster lidt at komme i gang med.

Undersøg mulighederne, hvis dit eget radioprogram lige er sagen for dig.

 

4 – Skriv nyhedsbreve, der lander lige for næsten af modtageren

Vi kommer ikke udenom at jeg nævner nyhedsbreve.  Jeg er jo en kæmpe fan af dette fantastiske kommunikationsværktøj.

Intet andet markedsføringstiltag lander så direkte og tæt på modtageren som et nyhedsbrev gør, når det dumper ned i indbakken hos modtageren.

Email marketing er billig og let markedsføring at gå i gang med.

Ofte kan du komme i gang gratis, med mindre du har over 1000 læsere. Tjek f.eks. Mailerlite eller besøg EasyMe, hvis du ønsker et system med abonnement.

Nyhedsbrevet skal du bruge som din direkte kommunikation til modtageren. Som i al anden markedsføring skal du tænke på at give værdi og information, som du ved, målgruppen ønsker.

Du skal også i nyhedsbrevet have call to actions – og du må sandelig også gerne linke til ydelser, der koster noget.

 

5 – Del din hjemmeside og skab synlighed om din virksomhed

Du er soloboss og driver en virksomhed, så selvfølgelig har du en hjemmeside.

Men hvor meget bruger du den egentlig?

Husker du at linke til dine sider, undersider, landingpages og kontaktsiden.

Smider du nogensinde et link til din om-side, så mennesker der finder det du deler, skriver om og markedsførere dig med, kan lære dig at kende?

Hvis ikke – så gør det fra nu af.

Det er en rigtig god mulighed for at give dine besøgende på hjemmesiden mulighed for at bevæge sig rundt i dit univers, og finde ud af, om et samarbejde med dig er tiltalende.

Lov mig, at du har knapper og links, der gør det let at kontakte dig på mail eller telefon, via kontaktformular eller afklarende samtale.

Brug din hjemmeside aktivt ift. at skabe din online synlighed. Del din hjemmesideadresse og sider, hvor det giver mening (det gør det næsten alle steder).

 

Nu er det din tur

 

Nu er bolden på dine banehalvdel.

Brug alle af de 5 billige metoder til online synlighed – eller de af de 5 som giver mest lyst og motivation hos dig.

Du kan gå i gang i dag.

Pøj, pøj.