Da jeg begyndte min soloboss-karriere, var jeg godt klar over, at markedsføring var nødvendig.
Men det er først som årene er gået, at det er blevet virkeligt klart for mig, hvor altafgørende et stærkt brand er.
Også for os med små virksomheder.
Derfor er det også hensigtsmæssigt, at kende forskellen mellem de to begreber “markedsføring” og “branding” .
Du kan nemlig godt markedsføre dig uden at skabe et brand, men det skal du helst ikke.
Markedsføring er synlighed
Du markedsfører dig for at skabe synlighed og opmærksomhed om dig, din virksomhed og det, du kan hjælpe med.
Markedsføring handler om at skabe know-like-trust – altså kende til dig/virksomheden, at kunne lide dig og have tillid til, at du er kompetent indenfor dit fag.
Jo mindre du markedsfører dig, jo mindre synlighed vil du få – og omvendt: Jo mere du markedsfører dig, jo mere synlighed vil du få.
Synlighed har du brug for – for ellers kan kunderne jo ikke finde dig, og så kan du ikke tjene penge og gøre en konkret forskel for dem, der har brug for din viden og hjælp.
Branding er genkendelighed
I takt med at du bliver mere synlig, skal du også helst være genkendelig.
Genkendeligheden gælder mange forskellige parametre: Dine farver, din grafik, din skrifttype, din sprogtone, din måde at tale på, din kundeservice, din arbejdsproces, dine fotos, dine produkter/ydelser OG din markedsføring.
Er du konsekvent og konsistent i disse ting, vil du kunne skabe et solidt og tydeligt brand, der også er med til at højne din synlighed.
Det er derfor win-win at kombinere de to begreber.
Kundetyper kan hjælpe dig til mere succes med din markedsføring OG et tydeligt brand
Jeg tænker, at du som mange andre soloselvstændige, mærker, at pengene sidder godt i pungen hos dine kunder.
Det er med andre ord blevet lidt mere besværligt at sælge din tid, ydelser og produkter. Ikke fordi, der er noget galt med dig. Men der er noget galt med verden.
Den er simpelthen blevet mere usikker med trusler om cyberangreb, krig, inflation og alle de andre skrækkelige ting, der foregår omkring os i denne lidt mærkelige tidsalder.
Konsekvenserne af corona, husker vi nok også alle…
Så vi er ganske enkelt blevet mere forsigtige. Gemmer til uforudsete hændelser, og køber kun, når vi mødes med troværdighed.
Og vi køber kun af dem, vi er trygge ved.
Har du et brand og en markedsføring, som er ukonsekvent, flagrende og ukonkret, skaber det utryghed. Så køber dine følgere ikke.
Men går du all in og vælger en kundetype og får udarbejdet en brandrapport, har du bedre kort på hånden end dem, der ikke gør.
Kundetyper er nemlig en veldokumenteret og afprøvet metode til at skabe succes med markedsføring – og med viden om kundetyper kan du skabe tillid og den rette mavefornemmelse, der gør kunden i et mere positivt købshumør.
For uanset verdens usikkerhed, så har vi alle stadig brug for hjælp og vejledning på forskellige områder.