Digitale produkter er et hit, hvis du gerne vil have et supplement til dine faste ydelser, modgå corona-udfordringer med at forsamles samt at hjælpe dine kunder – uden selv at være tilstede.

Men hvad er digitale produkter egentligt?

Eksempler på digitale produkter, du kan udvikle i din virksomhed

 

1 – Online kursus

 

Et online kursus behøver ikke være langt. 3-5 moduler er ofte mere end rigeligt for kursisten, at tygge sig igennem.

Du skal derfor ikke tænke, at et online kursus er en kæmpe proces at udvikle.

Til gengæld er det en fantastisk måde at introducere dine kunder til din verden og din viden.

Et online kursus kan bestå af lyd, video og tekst.

 

2 – E-guide

 

En e-guide som du fremsender via dit nyhedsbrev-system er også et digitalt produkt.

Dette produkt kan være pro bono – altså det koster ikke penge – og så kaldes det en freebie. En gave, som nye læsere på dit nyhedsbrev får foræret, eksempelvis.

Men en e-guide kan også sagtens være et betalt produkt.

 

3 – E-bog

 

Er din målgruppe læselysten, er en e-bog et oplagt valg at udarbejde. D

En e-bog er også et digitalt produkt, fordi det konsumeres online, altså digitalt. E-bogen er en god måde at teste, om der er læsere til din bog, og så kan du sidenhen få bogen trygt i en fysisk udgave, så du har både et digitalt samt et fysisk produkt.

 

4 – Meditationsforløb

 

Lydfiler er anvendelig til mange ting, og en samling af dem, kan hurtigt blive til et digitalt produkt.

Her kan du gribe til meditationsforløb der afhjælper en udfordring. Og dernæst et meditations-forløb, som afhjælper en anden udfordring, og så fremdeles.

Lydfiler er lette at udarbejde, og lette for kursisten at anvende, og dermed kan lydfiler hurtigt udvikle sig til flere, at du har flere digitale produkter.

 

5 – Yoga-klasser

 

Er du pilates eller yoga-instruktør kan du udvikle et digitalt produkt, hvor du viser dine kursister, hvordan de udfører bestemte øvelser, så maven bliver stram, musklerne mere smidige eller rygsmerterne mindskes.

Et sådan produkt kan hurtigt blive populært, fordi det er noget kunden kan bruge, når problemet melder sig. Så skal hun ikke ind og bestille tid eller møde frem til træning, men kan gennemføre øvelserne hjemme hos sig selv.

 

6 – Gør-det-selv-behandling

 

Er du fysioterapeut, ergoterapeut, alternativ behandler eller lignende, kan du med fordel udvikle digitale produkter til “gør-det-selv”-segmentet af dine kunder. Det er dem, der gerne vil have behandling hos dig i klinikken, men som også gerne vil have noget at arbejde med selv mellem behandlingerne. Her vil et video-forløb være anvendeligt, hvor det er let for kursisten at se, hvordan hun skal udføre en bestemt øvelse, give pressur et bestemt sted eller lignende.

Du kan udvikle flere video-kurser med tiden, så de hver og en omhandler en bestemt udfordring eller lidelse. Med tiden kan du så kombinere nogle af de mindre kurser til en pakke af video-kurser, der tilsammen kommer godt omkring den udfordring kunden har.

Du imødekommer her kundens ønske om at gøre noget selv, mens du også frigiver noget af din egen tid til andre klienter eller måske en pause til dig.

 

7 – Online forløb med “fysisk” indslag

 

Digitale produkter behøver ikke udelukkende at være noget, kunden selv gennemfører. Du kan sagtens skabe et online kursus eller forløb, hvor størstedelen af læringen foregår online, og hvor kursisten gennemgår det meste selv – men hvor du så en gang i mellem deltager live online til en spørgesession, live undervisning eller demonstration af øvelser og teknikker.

Dette er særligt anvendeligt ved længere forløb.

Du kan også skabe et digitalt forløb, hvor du mødes med dine kursister live via f.eks Zoom. Det er stadig et online og digitalt produkt, men hvor du er på live til undervisning eller sparring.

På den måde føles det næsten som at mødes fysisk.

 

8 – Digital kunstudstilling

 

Arbejder du med mere visueller elementer som grafiker eller kunstner, kan du også sagtens omfavne de digitale muligheder.

Du kan skabe kunstundervisning online, hvor du viser farveteknikker eller metoder til at opnå et bestemt “look”.

Du kan også skabe dine egne digitale kunstudstillinger, som dine interesserede følger kan se online.

Eller hvad med en e-guide, der lærer kunstinteresserede mennesker at vælge de rigtige værker til deres hjem?

 

9 – Online terapi eller coaching

 

Som terapeut eller coach er det oplagt at supplere dine fysiske 1:1 samtaler med digitale ydelser.

For mange kan det være en overvindelse at booke terapi eller coaching hos en behandler, de ikke kender noget til i forvejen.

Derfor kan du med små online produkter, f.eks lydfiler og pdf’er, introducere dine klienter til din verden, din måde at arbejde på, dine løsningsmuligheder m.v.

Du kan via lydfiler forklare og hjælpe, og via medfølgende pdf’er skabe refleksion.

På den måde kan de lære dig at kende – inden de booker et fysisk møde, og får hjælp til en given udfordring.

 

10 – Webinar /  Masterclass  / workshops

 

Webinars og masterclasses er også super gode digitale ydelser.

Ofte er webinars “gratis” – hvor deltagerne “betaler” med deres email.

Masterclass og online workshops er derimod typisk betalte events, som afholdes online på f.eks. Zoom.

Alle tre har til fælles at der indgår læring, undervisning, fremvisning, demonstration, øvelser m.v.

 

Skab dit eget digitale produkt

 

Du har nu fået 10 ideer til at skabe digitale produkter.

Ideer som du også kan mixe og kombinere for flere ideer til online materiale.

Stort set uanset hvad du beskæftiger dig med i din virksomhed, vil jeg tro, at der er et eller flere elementer af din viden, som du kan digitalisere.

På den måde får du et supplement til dine faste ydelser, du kan spare lidt tid og stadig tjene nogle penge – samt du er mindre sårbar overfor corona, nedlukninger, sygdom osv.

Er du klar til at udvikle dit eget digitale produkt, men har du brug for en hjælpende hånd, så bidrager jeg gerne.

Jeg kan hjælpe dig helt fra ide til færdigt produkt, inkl. den tekniske side af sagen at opsætte og sælge online ydelser.

Kontakt mig her for at få assistance til dit digitale produkt – vi starter med en helt uforpligtende snak (den koster ingenting).