Du kender sikkert vendingen: “Et billede siger mere end tusinde ord”.

Og det er sandt – et billede kan langt hurtigere overbringe et budskab og en tolkning end en tekst kan. En tekst er til gengæld ofte mere konkret, forklarende og tydelig i sit budskab.

Det er derfor, en kombi af billeder og tekst fungerer godt. De to elementer understøtter hinanden og bidrager til, at du som læser, får en god læseoplevelse samt visuelt fanger budskabet hurtigere (såfremt billedet matcher med tekstens indhold).

Men…

 

I nyhedsbreve skal du benytte dig af billeder med omtanke

 

Det er både fordele og ulemper ved at benytte billeder i dit nyhedsbrev.

 

Fordelene er at 

  • du visuelt kan fremvise dit produkt
  • du visuelt kan understrege tekstens indhold
  • du kan benytte billeder til at bryde teksten op for læsevenlighedens skyld
  • du kan styrke dit brand med billedmateriale
  • billeder skaber stemning og tolkningsmuligheder på en anden måde end tekst
  • billeder aflæses hurtigere af læsernes hjerner end tekst

 

Ulemperne er at 

  • for mange billeder kan øge risikoen for at dit nyhedsbrev opfattes som spam – og ikke når frem til modtageren
  • billederne stjæler opmærksomheden fra tekstens budskab
  • billeder ikke bliver vist i alle emailprogrammer hos læserne
  • opfordring til handling (links) måske overses, fordi billederne “fylder” mere
  • budskabet bliver mudret, hvis billede og tekst ikke matcher
  • billeder er “tunge” og gør, at dit nyhedsbrev loader langsommere – altså er længere tid om at indlæse på en skærm

 

Brug billeder strategisk

 

Som du ser, kan det altså være en rigtig god ide med billeder i dit nyhedsbrev, men det kan også være en mindre god ide.

Du skal derfor benytte billeder med omtanke og være strategisk med din visuelle indsats på nyhedsbrevene:

 

  • Brug kun billeder, hvis de faktisk har en pointe ift. indholdet i dit nyhedsbrev.
  • Brug billeder, der matcher indholdet i din tekst
  • Brug billeder af god kvalitet, så det er let at se, hvad billedet forestiller sig
  • Brug billeder i det rette format, så de ikke er for tunge og loader langsomt
  • Test, om din åbningsrate, klikrate og købsrate forandrer sig ift. om du benytter billeder eller ej i dit nyhedsbrev
  • Hold øje med antal frameldinger på nyhedsbrevet ift. om du benytter billeder eller ej i dit nyhedsbrev – lyt til din målgruppe
  • Hav altid buskabet for øje – hvad vil du gerne overbringe din læser – og styrker eller svækker du dit budskab med et billede?

 

Rigtig god fornøjelse med dit nyhedsbrev.