Hvornår virker email-marketing

 

Email-marketing – det at præsentere og kunne sælge ydelser, dele information, inspirere og skabe relationer via dit nyhedsbrev – er en rigtig god taktik.

Men med jævne mellemrum dukker der sætninger op som disse:

  • “Nyhedsbreve virker ikke”
  • “Ingen læser mine nyhedsbreve”
  • “Det virker ikke for mig, at markedsføre mig gennem nyhedsbreve”
  • “Min åbningsrate er lav”
  • “Der er mange, der afmelder sig, når jeg sender et nyhedsbrev”

Du kender dem måske også? Har måske selv sagt dem?

 

Nyhedsbreve kan bruges af næsten alle slags virksomheder

 

Det er klart, at nyhedsbreve ikke altid er for alle. Men jeg vil faktisk mene, at næsten alle virksomheder kan benytte nyhedsbreve i deres markedsføring.

Dermed også dig.

Det handler om, at tilpasse nyhedsbrevet og dets indhold til målgruppen.

Hvis “nyhedsbreve ikke virker” er det måske fordi du sender for få af dem – og dine læsere glemmer dig i mellemtiden

Hvis “ingen gider læse” dine nyhedsbreve, er det måske fordi din målgruppe er forkert – eller du skriver om noget andet, end dine læsere forventer

Hvis det “ikke virker at markedsføre dig” med nyhedsbreve er det måske fordi vinklen er forkert, eller du smækker salg efter salg op i trynen på folk, inden de er klar til at købe – fordi du ikke har skabt værdi for dem eller skabt relationer til dine læsere endnu.

Hvis “åbningsraten er for lav” kan det skyldes noget så simpelt, som at dine emnelinjer ikke er interessante for dit publikum.

Hvis der er “mange der afmelder” sig fra dit nyhedsbrev, kan det også sagtens være fordi du sender dem nyhedsbreve så sjældent, at de total har glemt alt om dig, og så melder sig fra med det vuns – for hvem er du for en?

Samlet set kan der være rigtig mange grunde til, at dit nyhedsbrev virker eller ikke virker.

Men samlet set kan det hele handle om en enkelt ting.

 

Når nyhedsbreve “ikke virker” kan det skyldes denne ene ting

 

Hvis det viser sig, at nyhedsbrevene ikke har den effekt, som de ellers er besunget for at have, kan det være fordi nyhedsbrevet ikke benyttes hensigtsmæssigt.

De ovenstående grunde til at dit nyhedsbrev ikke virker, kan nemlig imødekommes med en enkel indsats, som ofte er overset:

Der er ikke lagt en plan for din email marketing!  

For email-marketing virker kun, hvis du planlægger dit indhold. 

 

Sådan planlægger du din email-marketing

 

En plan for dine nyhedsbreve skal indeholde

  • hvilket tema vil du have fokus på i hvilken periode
  • hvilke emner skal du skrive om i denne periode
  • hvor mange nyhedsbreve skal du sende i perioden
  • hvad er formålet med de enkelte nyhedsbreve
  • hvornår skal du skrive disse nyhedsbreve
  • hvornår skal de sendes ud
  • hvornår skal du planlægge at få dine nyhedsbreve sendt/sat til udsendelse
  • hvad skal læserne gøre – opfordring til handling

 

Udover ovenstående skal du arbejde strategisk med dit nyhedsbrev, og det indebærer at du

  • er klar over, hvem din målgruppe er
  • arbejder på at få din nyhedsbrevliste til at vokse ved f.eks at tilbyde en såkaldt freebie
  • lægger dig fast på et interval for, hvor ofte du sender nyhedsbreve
  • er realistisk med din tid til at udarbejde og sende nyhedsbreve
  • forkæler din liste med særlige tilbud eller muligheder
  • prioritere at bruge tid på dit nyhedsbrev og indsamlingen af nye emails

 

Når du har ovenstående på plads, vil du nok opdage, at du får meget mere ud af dit nyhedsbrev.

For planlægningen gør forskellen.

God fornøjelse med dit nyhedsbrev.