Hvor meget tænker du egentlig på de tekster, du benytter i din virksomheds markedsføring?

Skriver du dem bare, og håber de giver resultater?

Gør du dig vigtige overvejelser om målgruppe, opsætning, budskab og opfordring til handling?

Eller vælger du den lette måde, og får ChatGPT til at skrive dine tekster – uden at forholde dig til ophavsret og sprogtone ift. din målgruppe?

 

Giv dine tekster opmærksomhed

 

Som selvstændig har du brug for synlighed.

Det indebærer typisk, at du

  • har en hjemmeside – med tekster
  • benytter sociale medier – med tekster
  • sender nyhedsbreve – med tekster
  • sender e-mails til kunder og samarbejdspartnere – med tekster
  • skriver blogindlæg/artikler – med tekster
  • udarbejder præsentationer i f.eks. Canva eller Powerpoint – med tekster
  • måske endda skriver på en bog – med tekster

Der er tekster alle vegne – og det er altså ikke lige meget, hvordan du skriver dem og til hvem – samt hvordan, de modtages.

Derfor er det en virkelig god ide, at du giver alle dine tekst-typer opmærksomhed.

Det er ikke bare en tekst. Det er en del af dit brand. 

 

Tekster er afgørende

 

Fordi der er tekst alle vegne i din markedsføring, og fordi teksterne er en del af dit samlede brand, er det også afgørende, at teksterne fungerer.

Der skal være ensartethed i dine tekster på tværs af de platforme, du benytter dem på.

Det nytter ikke, du skriver tungt, fagligt og akademisk på LinkedIn – hvis du skriver om det samme på Facebook i en sjov og “loose” tone.

For på din hjemmeside at kombinere de to tilgange – og i dit nyhedsbrev skriver lidt af det hele.

Det skaber en uoverskuelig forvirring for dine kunder og potentielle kunder – og det der også sker er, at dit budskab går tabt.

Derfor skal du finde din / virksomhedens sprogtone og “vaske” alle dine tekster, så de fremstår ens i tonen og er målrettet en specifik målgruppe.

Det kan lade sig gøre, hvis du benytter Emotionelle Kundetyper® som hele det solide basis for al din kommunikation.

 

Teksterne medvirker til din markedsførings-succes

 

Ofte er noget du har skrevet, den første form for kommunikation dine læsere, følgere m.v. har med dig.

Hvis de ikke forstår, hvad du formidler, hvis tonerne på dine platforme støder sammen, hvis budskabet er utydeligt og hvis teksterne er for indforståede eller svære at relatere til… så skader det din markedsføring.

Det modsatte gør sig også gældende: Har du tekster, der er vedkommende, mærkbare og forståelige. Som tager udgangspunkt i din målgruppe og giver viden… så gavner det din markedsføring.

Det er derfor tekster er afgørende for en markedsførings-succes. 

Men desværre er teksterne oversete – tastet ind i hast, fokus er lidt uklart og budskabet står ikke skarpt.

Der er ikke viet tilstrækkelig opmærksomhed til teksterne – og det er noget skidt. 

Så når du har læst dette nyhedsbrev, så puds lige de kritiske briller og tag et kig på dine egne tekster.

  • Kunne de klare en “sprogvask”?.
  • Kunne budskabet klargøres?
  • Er målgruppen indtænkt?
  • Hvordan er tonen i teksten – på tværs af dine platforme?
  • Er de læsevenlige?
  • Handler de mest om dig eller dem, du ønsker at hjælpe?

 

Få hjælp til tekster

 

Hvis dit gennemsyn ikke viser sig at være tilfredsstillende, så book en afklarende samtale med mig.

Så tager vi sammen en snak om dine tekster, og har du lyst, hjælper jeg dig gerne med at ensrette og troværdiggøre dine tekster.

Det sker på klippekort – og mine kunder er glade for hjælpen.

Se bare har, hvad Dorte og Dorte siger om hjælp til deres tekster:

 

 

Skal vi tage en snak? 

Så slipper du for at tvivle på, om dine tekster er præcise nok – og du undgår at bruge unødig megen tid på tekster, hvis du synes tiden med dine kunder er sjovere og vigtigere.

Afklarende samtale kan bookes her

Det koster op til 30 min. af din tid + din email.

Jeg ser frem til at høre fra dig.