Det koster penge at tjene penge.
Den sætning har du muligvis hørt, og tænkt: Jo, men jeg kan jo ikke betale for noget, hvis jeg ikke sælger noget.
Det har du ret i, men det sker, at omsætningen og dit salg i din virksomhed ikke er så høj, som du kunne ønske dig, fordi du ikke investerer i din markedsføring.
2 ting, du kan investere i vedr. din markedsføring
At investere i din markedsføring har to ben.
Dels tid.
Dels penge.
1. Tid
For at få en effektiv markedsføring, kræver det, at du afsætter tid.
Markedsføring udarbejder desværre ikke sig selv, så det kræver, at du investerer din tid i at
• planlægge, hvad du vil markedsføre
• udarbejde det materiale, som udgør din markedsføring
• sætter dit materiale klar til udgivelse
• holder øje med evt. kommentarer og interaktion
Dette skal du gøre på fast basis. F.eks. hver uge.
Og ja, det tager tid, som du måske kunne bruge med en kunde, hvor du fik en indtægt.
Men din investering i din markedsføring er grundlaget for, at kunderne i det hele taget opdager, at du er der.
Det er fordi, du markedsfører dig, at de henvender sig og bliver kunder.
Så din tid er en sund investering.
2. Penge
Der er flere elementer, du kan bruge penge på i forhold til din markedsføring, det afhænger af din indtægt, dit produkt og dine markedsføringskanaler – og hvorvidt, du ønsker at arbejde på din markedsføring med eller uden hjælp.
• Annoncering er ofte et af de områder, hvor vi som solobosser kan bruge en del penge – f.eks. på Facebook/LinkedIn/Instagram/Youtube annoncer, Google ads m.v.
Min erfaring er, at det er med svingende resultater, men det afhænger også af muligheden for at målrette annoncerne til helt specifikke målgrupper.
• Søgemaskineoptimering er ofte også en investering, der til gengæld virker for dig på lang sigt.
Når du har defineret søgeord, fundet ud af, hvilken konkurrence, der er på ordene, og får dem indarbejdet i din hjemmesidetekst, er det muligt, for dine kommende kunder, at søge dig frem, når de googler dig. (Har du brug for at få skrevet SEO optimerede tekster, hjælper jeg dig gerne).
• Hjemmesiden. Den er et absolut must i enhver virksomhed, da den fungerer som dit online butiksvindue. Her kan det i høj grad betale sig at få udarbejdet en god hjemmeside med høj brugervenlighed og gode tekster, billeder og informationer..
• Ekstern hjælp. Hvis du ikke synes markedsføring er det sjovest i verden, men godt kan se, at du skal benytte dig af tilgangen for at opnå mere synlighed, så kan det være en rigtig god løsning, at du henter hjælpe udefra.
Det kan være, du kobler dig på et webbureau, et annoncebureau eller vælger at benytte en tekstforfatter og virtuel assistent som mig.
Fordelen ved ekstern hjælp i din virksomhed er, at det letter dig for byrden at stå med hele din markedsføring alene. Det hjælper dig også til at undgå at falde i fælden med at du “glemmer”/ikke prioriterer din markedsføring, og dermed mister synlighed, salg og indtjening.
Hos mig får du udarbejdet en køreklar markedsføringsplan, som du kan følge alene, eller du kan få skrevet tekster til nyhedsbreve, sociale medier, blogindlæg, manuskript til din videomarkedsføring eller din hjemmeside. Og jeg ordner også det tekniske med opsætning og udsendelse, hvis du ønsker det.
Du skal have en plan, før du går videre
Det hele starter dog med, at du får udarbejdet en plan for din markedsføring.
Kun når du ved, hvad du vil markedsføre til hvem og hvor, så kan du tage beslutningen om, hvad du selv vil udarbejde – og evt. hvem, der skal hjælpe dig.
På workshoppen “Få en effektiv markedsføringsplan” hjælper jeg dig med at finde emner til din markedsføring og planlægge dine indsatser, så du aldrig er i tvivl om, hvad du skal gøre ift. din markedsføring.
Workshoppen foregår online på Zoom, og på kun 2 timer har du styr på din markedsføring, og jeg skriver hele planen sammen til dig, så du bare skal følge den.
(Ønsker du anden hjælp til f.eks. tekster eller teknik, er det et tilkøb via klippekort).
Overvej, hvor din investering giver dig mest
Det er helt klart mit råd, at du investerer tid i din markedsføring.
Om du vil bruge penge på den, er op til dig. Det kan dog ofte godt betale sig.
Det du med fordel kan gøre, er at overveje, hvor din investering gør mest gavn.
Du kan også vælge en kombi af egen tid og ekstern hjælp, som nok er den stærkeste løsning, hvis du spørger mig.