Du er som soloselvstændig afhængig af en kontinuerlig tilgang af kunder. Eller i hvert fald, at de kunder du har, ser, at du er aktiv.
Til det skal du bruge din online synlighed.
Da det ikke er ligegyldigt, hvordan den synlighed tager sig ud, har du brug for et brand. Et genkendeligt “varemærke”, så vi kan genkende opslag og markedsføring fra din virksomhed.
Det kan du opnå ved at bruge brandfarver – altså udvalgte farver, som altid indgår i din grafik på SoMe og hjemmeside, foldere, flyers, roll-ups og visitkort m.v.
Du kan også gøre det ved at have en sprogtone, der kendetegner dig.
Og ved at tale om emner, som du er kendt for i din branche.
Du kan indarbejde alt dette i 4 vigtige områder for dit brand.
Disse 4 områder skal du have fokus på, hvis du vil have et klart brand (og mere synlighed)
Der er masser af ting, du kan kaste dig over i jagten på synlighed og kundeflow.
I dag vil jeg give dig 4 områder, som jeg synes, du skal starte med.
1. Du skal være synlig – hele tiden
Du kan ikke opbygge et brand ved at være usynlig. Eller ved at være synlig en gang i mellem, når der lige er tid eller lyst.
Du skal være synlig kontinuerligt! Altså hele tiden og i en fast kadence.
Du må gerne poste på SoMe hver dag – eller så ofte som muligt i hvert fald.
Du må gerne sende nyhedsbreve hver uge eller hver anden uge.
Du må gerne holde webinars eller skabe videoindhold.
Du må gerne podcaste og skrive blogindlæg.
Jeg kan anbefale, at du udarbejder en markedsføringsplan, så du ved, hvad du skal skrive om, hvornår og hvorhenne.
Få hjælp til en effektiv markedsføringsplan her
Når du er synlig ofte, og med en fast plan, bliver din markedsføring konkret og du kan skabe et brand – et kendskab til dig og din virksomhed – som gør, at du bliver husket – og dermed har større sandsynlighed for at skille dig ud fra konkurrenterne.
2. Du skal være synlig på de rigtige platforme
Nu er det ikke hip som hap, hvor du er synlig henne.
Her kræver det, at du kender din målgruppe. For hvis alle dine ønskekunder opholder sig på Instagram, så nytter det ikke, du bruger tid på LinkedIn.
Eller omvendt.
For du skaber ikke opmærksomhed om dit brand ved at være usynlig for målgruppen ved at vælge forkerte platforme at brande dig på.
En vis kendskab til kundetyper kan hjælpe dig – for afhængig af hvilken farve kundetype, du vælger – vil du have en klokkeklar fornemmelse for, hvor din kundetype/målgruppe opholder sig online.
Og der skal du være!
Du sparer dermed tid – for du skal ikke være overalt – du skal være nogle meget specifikke steder for at skabe synlighed om dig og virksomheden.
Lad os vælge en kundetype til dig!
Med en kundetype kan du skabe et virkelig solidt brand – især, når du kobler kundetyperådgivningen med en brandanalyse.
3. Du skal dele relevant indhold
Ja, det siger sig selv – og alligevel ikke.
For hvad er relevant indhold for din målgruppe?
Og hvordan skaber du det, så det bliver en strategisk del af dine branding-bestræbelser?
Relevant indhold er en hjørnesten i grundig branding – for med de rette emner, vil du kunne nå meget større synlighed end uden.
Derfor er du simpelthen nødt vil at udvælge nogle emner, som du vil være kendt for. Emner, hvor du kan vise dine kompetencer, stå ud fra mængden mens du fylder værdifuld viden i hovedet på dine følgere.
Det er jo det, der skal få dem til at kende dig, kunne lide dig – og få tillid til, at du er dygtig nok til at hjælpe dem.
Når jeg holder workshops om indhold til mine kunders markedsføring, benytter jeg ofte min model, som jeg kalder Idehjulet.
Det er en virkelig konkret øvelse, der giver masser en ideer til, hvad du kan fortælle om til dine kunder og læsere.
Vigtigst at alt, er det en god øvelse til at specificere, hvilket fagligt brand du vil udarbejde.
Idehjulet er en del af Effektiv-markedsføring workshoppen.
Og husk, uden indhold ingen synlighed. Så vi er nede i noget helt essentielt – og desværre ser jeg ind i mellem, at der ikke er gjort tilstrækkelige tanker om det faglige indhold til, at en synlighed og et kundeflow kan etableres.
4. Du skal være bevidst om dine UESP
Hvis du engang har taget et kursus i markedsføring, er du sikkert blevet præsenteret for USP-modellen.
USP står for Unique Selling Points – altså unikke salgsargumenter for at vælge lige præcis dig som samarbejdspartner, konsulent, behandler osv.
USP er en fin øvelse, men hvis du vil tage din synlighed, markedsføringsindsats og brandingtilgang endnu mere seriøst og gå målrettet efter at skabe følelser hos dine (kommende) kunder, så de forbliver i din portefølje og er loyale og tilfredse med dig mange år frem – så skal du tilføje et E til modellen.
Du skal arbejde med UESP.
UESP står for Unique EMOTIONAL Selling Proposition. Den her metode er en vital del af kundetypeuddannelsen, som jeg har gennemført – og den gør en forskel.
Mennesker køber nemlig af mennesker. Mennesker køber især gerne af mennesker, de kan relatere til.
Mennesker køber gerne af mennesker, de kan relatere til ved at spejle sig i dem – altså finde genkendelige fællestræk med dem selv.
Det kan være værdier, holdninger eller adfærd.
Og hvorfor?
Fordi det giver dem en god fornemmelse!
Det giver en følelse, og følelser husker vi bedre end tørre facts.
Når du bestiller en kundetyperådgivning indgår identifikationen af UESP ift. din valgte kundetype.
Uden UESP må du nøjes med USP, der bare ikke skaber nogle følelser, og dermed kan du hurtigt blive glemt igen… øv.
Ved at benytte UESP kan du skabe et brand, der gør en forskel – for dig og for dine kunder. For matchet mellem jer – og dermed succesraten for jeres samarbejde – bliver meget højere.
Hvilket brand vil du have?
Så nu kommer det store spørgsmål: Hvilket brand vil du have for din virksomhed?
Et der giver mere synlighed og mere genkendelighed ( og flere loyale kunder) – eller et, der ikke gør.
Jeg hjælper dig gerne ved at bruge alle de værktøjer og viden, som jeg har til rådighed – for jeg ved godt, hvilket brand, jeg ønsker for dig.
Skal vi tage en snak om det?
Synlighed er et valg!