Når jeg snakker med mine kunder om at skabe et online kursus, så får jeg ofte spørgsmålene:

  • “Hvor skal jeg starte?”
  • “Hvordan skal jeg overskue processen?” 
  • “Hvilke trin skal jeg igennem?” 

Disse spørgsmål har du måske også stillet dig selv?

Og det vil jeg gerne svare på i dag.

 

Der er 3 trin i at skabe et online kursus

 

At udvikle et online kursus er faktisk lidt som at følge en opskrift.

Der er 3 trin, med tilhørende underopgaver, men mere skal der faktisk ikke til.

 

1 – Planlæg dit online kursus

 

Det første du skal, er selvfølgelig at have en ide, der kan danne grundlaget for et kursus.

Denne del er som regel ikke et problem.

Der kan være masser af ideer, og måske kan det endda være svært at vælge, hvilken ide, du skal løbe med.

Mit råd: Vælg 1 ide, arbejd med den – og omdan den til et online kursus.

Så kan du altid gå videre med den næste ide, og den næste ide, og… skabe flere online kurser ud af dem sidenhen.

Du kan overskue din proces, ved at planlægge indholdet i dit online kursus ved at

  • beslutte dig for, hvilket indhold, der skal med i dit kursus
  • beslutte dig for, hvilket indhold der ikke skal med i dit kursus
  • beslutte dig for, hvor mange afsnit (moduler, afsnit, kapiter, trin) dit indhold skal fordeles på

 

2 – Pak dit online kursus

 

Når du ved, hvad indhold, der skal med i dit kursus og hvor mange moduler, det skal består af, kan du begynde at udvikle dit indhold.

Her skal du pakke kursets indhold, så det er let at få fat i og benytte for dine kursister.

Når du pakker dit indhold på kurset, skal du forholde dig til, hvilke formater det skal pakkes ind i.

Formater er tekster, lydfiler eller video – eller en kombi af disse.

Du skal her fordele dit indhold i passende bidder i passende formater.

Hvilket format der er passende, afhænger af hvem din målgruppe er: Hvordan vil de gerne have dit indhold præsenteret?

Det afhænger også af, hvordan du helst vil formidle dit indhold.

Er du god på video, men hader at skrive, ja men så er formatet naturligvis video, hvis det matcher med måden, din målgrupper helst modtager læring på.

 

3 – Sælg dit online kursus

 

Når indholdet er skrevet/indtalt/optaget og fordelt i moduler, så er du klar til at sælge dit online kursus.

Her skal du forholde dig til:

  • Hvilken platform du skal sælge dit online kursus fra
  • Hvad dit kursus skal koste
  • Om der skal være rater, bonus, early bird eller andre kneb, der skal få dine kursister til at købe, når du åbner for dit kursus
  • Om kursisterne skal have adgang til materialet løbende eller på én gang

Alt dette skal du tage stilling til inden du lægger dig fast på platformen, du vil sælge fra.

For det kræver jo at platformen kan håndtere fx. ratebetaling eller løbende udlevering af kursusindholdet.

Når du har valgt din platform, uploader du dit kursusmateriale til platformen, opsætter betalingsløsning og en købskvittering/faktura.

Måske kobler du nogle mails på inden eller efter kurset.

Og så er du faktisk klar med dit online kursus!

 

Tag action på de 3 trin, og du kan snart være i luften med dit online kursus

 

Nu er din opgave at forholde dig til de tre trin og tage action på dem.

Altså handle.

Du skal planlægge, pakke og sælge dit online produkt.

God arbejdslyst.

Har du brug for en hjælpende hånd i processen, så hjælper jeg dig gerne.

Skriv eller ring, så skal vi nok få dit online produkt klar til dine (ventende) kursister