Hvis du synes, det er svært at skrive nyhedsbreve, så kan det hænge sammen med, at du måske ikke helt kan se/ved/har fundet ud af, hvad du egentlig skal bruge dit nyhedsbrev til.

Og så kan jeg godt forstå, at det er op ad bakke, for når vi ikke kan se formålet med noget vi gør, så er det både kedeligt, uinspirerende, svært og føles som tidsspilde.

Men at markedsføre dig med dit nyhedsbrev er ikke tidsspilde.

Det er god og sund fornuft.

 

Hvad skal du bruge nyhedsbrevet til

 

Nyhedsbrevet er en markedsføringskanal.

Du skal se på dit nyhedsbrev på samme måde som sociale medier, blogindlæg og annoncer, google ads samt alle de andre mulige markedsføringskanaler, du kan benytte til at opnå mere online synlighed.

Fordelen ved nyhedsbrevet er dog mange i forhold til de andre nævnte kanaler: 

  • Sociale medier giver mindre og mindre synlighed – færre og færre af dine følgere ser dine opslag (det skyldes algoritmerne, ikke dig).
    Nyhedsbrevet har større sandsynlighed for at blive set, fordi det sendes direkte til modtageren.

 

  • Blogindlæg er gode til mere synlighed, men de lander ikke direkte i målgruppens indbakke (med mindre du linker til dine blogs fra dit nyhedsbrev).
    Blogs er til gengæld gode til at kanalisere dine blog-læsere over på nyhedsbrevet (hvis du linker fra dine blogs til dit nyhedsbrev-sign-up).
    Kombinere du blog og nyhedsbrev, har du en stærk markedsførings-coctail.

 

  • Annoncer på Facebook, Instagram og LinkedIn er omkostninger, som det måske godt kan betale sig at benytte afhængig af dit produkt/ydelse og målgruppe – men gratis/omkostningslave som nyhedsbrevet, er de i hvert fald ikke.

 

Nyhedsbrevet er altså en temmelig billig (ofte gratis) kommunikationsplatform som du let kan komme i gang med. 

Den er målrettet, fordi indholdet lander lige for øjnene af målgruppen – der endda selv aktivt har sagt “ja tak” til at få dit nyhedsbrev.

Det er altså en kæmpe fordel, som de andre kanaler ikke har på samme vis.

Du skal derfor bruge dit nyhedsbrev som en strategisk markedsføringskanal. 

 

Det skal du bruge nyhedsbrevet til

 

1. Giv dine læsere værdi

 

Kodeordet i email markedsføring og content marketing er, at du giver dine læsere værdi.

De skal kunne bruge den viden, du deler på dit nyhedsbrev, til noget.

Derfor er det afgørende, at du har et set-up hvor du

  • kender din målgruppe, hvad de mangler hjælp til, drømmer om, har brug for, besvær med, blive glade for osv.
  • guider dine potentielle kunder fra en freebie til dit nyhedsbrev (her skal der være sammenhæng mellem freebie-indhold og dine ydelser og emner på nyhedsbrevet)
  • har en plan for, hvad du vil skrive om på dit nyhedsbrev
  • har et skema for, hvornår du skriver og sender dine nyhedsbreve

Når dette set-up er sat, kan du levere viden til din målgruppe, som de vil glæde sig til at få.

Mangler dette set-up, halter din email-markedsføring.

Vil du have hjælp til at udarbejde et set-up for din email-markedsføring, så book sparring her 

Pointen her er, at du kun kan skabe værdi, der er relevant for dine læsere, når du kender din målgruppe. 

 

2. Skab tillid

 

Når målgruppen er på plads, og du ved, hvordan du giver læserne masser af værdi på nyhedsbrevet, så skal du tilsætte endnu et krydderi.

Du skal vise dine kunder, at de kan have tillid til dig.

Husk, at nyhedsbrevet er markedsføring. Formålet med markedsføring er, at dine læsere finder ud af, hvad du kan, hvad du gør, hvad du arbejder med – og hvordan. 

Fortæl dem det, vis dem det, forklar det for dem.

På mit nyhedsbrev gør jeg eksempelvis en del ud af, at du får viden om markedsføring – i øjeblikket om nyhedsbreve – som du kan bruge i din virksomhed.

Det er det, jeg gør i min hverdag: Hjælper med online kommunikation og markedsføring.

Fra tid til anden deler jeg kundecases, læs fx. hvordan Helle med få ændringer fordoblede antallet af læsere på sit nyhedsbrev.

Eller læs om Elena, der sagtens kunne tjene penge på sin (dengang) lille nyhedsbrevliste. 

Jeg kombinerer det også med daglige opslag på sociale medier, hvor jeg giver små tips m.v.

På den måde kan du, der læser med, få et indblik i min verden. Hvad jeg laver og for hvem.

Du kan få en fornemmelse af, om det kunne være noget for dig – og du kan endda se giraffen med jævne mellemrum på webinars, hvor du hurtigt kan afkode, om jeg er en mulig samarbejdspartner i din virksomhed ift. at få hjælp til markedsføring, teknik og tekster.

Du kan gøre det samme!

Det handler om at skabe tillid, og det lader sig kun gøre, hvis du er synlig. Du bliver synlig med nyhedsbrevet.

Tip: Sørg for du altid har et billede af dig selv på dit nyhedsbrev – det er også tillidsskabende at kunne se afsenderen!

3.  Giv dine læsere mulighed for at samarbejde med dig

 

Du kender din målgruppe, du skriver til dem med værdifuld information, og de har fået tillid til hvem du er, hvad du kan og hvordan du kan hjælpe.

Det er super godt.

Så sker der bare nogle gange det, at nyhedsbrev-skribenter glemmer at tilbyde et samarbejde.

De glemmer simpelthen at tilbyde deres læsere at blive kunder. 

Det er måske ikke dig, men det sker for andre.

Jeg modtager selv et hav af nyhedsbreve, fordi jeg elsker at læse nyhedsbreve om alt mellem himmel og jord –  jeg er jo lidt en nyhedsbrev-nørd.

Og wow, hvor er der mange gode nyhedsbreve fuld af viden.

Der er bare ingen links, hvor jeg kan tilmelde mig et foredrag eller webinar.

Der er bare ingen links, hvor jeg kan booke en afklarende samtale 

Der er bare ingen links, hvor jeg kan købe en ydelse

Der er bare ingen links, hvor jeg kan kontakte afsenderen

Der er bare ingen links til hjemmesiden, så jeg selv kan forsøge at finde mere info

Der er bare ingen…. you know…

Det er hulans vigtigt, at du giver dine læsere mulighed for at få dig i tale og evt. blive kunder i din butik. 

Det er faktisk super skuffende at få en masse viden om noget, der interesserer mig, og som jeg kan se kan løse et problem eller gøre mit liv lettere – for kun at blive efterladt med følelsen:

Værsgo’ – nu har du læst om det, så må du klare dig selv.

⛔ Du må aldrig lade din læser hænge på den måde alene og forlade dit nyhedsbrev med følelsen af at være på egen hånd.

Giv hende mulighed for at få et samarbejde med dig – sæt links ind i dit nyhedsbrev, så hun (hvis og når hun har lyst, og er klar) kan klikke og få fat i dig.

Ellers går hun et andet sted hen, som er bedre til at tilbyde et samarbejde, hvis det er det, hun netop står og mangler.

Er der noget, du skal justere på ift. dine egne nyhedsbreve, jf. ovenstående – så gør det nu. Så er det gjort.