Jeg er blandt de markedsførings-folk, der gerne taler stolper op og stolper ned om email-markedsføringens fornøjeleser og fordele.

For det er altså en af de mest hensigtsmæssige kommunikationsformer, du kan markedsføre dig med.

Men hvis du ikke er ganske tilfreds med dit eget udbytte af din nyhedsbrev-indsats, så læs med og se, om der måske skal skrues lidt hist og pist.

I dag vil jeg nemlig dele

 

3 årsager til, at din email-marketing ikke virker

 

Synes du ikke lige det her med at markedsføre dig med nyhedsbreve er så fantastisk, og du føler egentlig mest, at du spilder tiden, så kan det skyldes en eller flere af disse:

 

1. Du skriver til en forkert målgruppe

 

Hvis du ikke er skarp (nok) på din målgruppe, så opleves alt dit hårde slid for at give værdi på dit nyhedsbrev ikke af målgruppen.

De er ikke oprigtigt interesserede.

De læser ikke nyhedsbrevene grundigt nok, måske læser de slet ikke og din åbningsrate er lav.

Er målgruppen off, så oplever du måske også mange afmeldinger.

Målgruppen er SÅ vigtig, hvis du vil have succes med din email-markedsføring.

Så det første sted du kan overveje at justere, er her.

  • Har du den rette målgruppe?
  • Hvad kendetegner din målgruppe?
  • Hvilke problemer vil de gerne have løst?

 

Er du i tvivl om, hvilken målgruppe du skal henvende dig til, så er metoden Emotionelle Kundetyper® fantastisk til at hjælpe dig med at vælge – eller blive klogere på, hvem din målgruppe er, og hvordan du kommunikerer til netop din målgruppe/kundetype 

 

2. Du skriver alt for få nyhedsbreve ✍

 

En udbredt grund til, at email-markedsføring ikke virker er, at du simpelthen sender alt for få nyhedsbreve.

Jeg taler med mange selvstændige, som har en kæmpe frygt for at “spamme”, “genere”, “være anmasende” og “pushy” på deres nyhedsbrev, og derfor sender så få nyhedsbreve som overhovedet muligt.

Og så virker det altså ikke at markedsføre dig med nyhedsbreve, hvis du næsten ingen sender.

Et kerneelement i at benytte nyhedsbrevet til markedsføring er at etablere know-like-trust (kendskab, at kunne lide dig og stole på dig) – og det gør du desværre ikke, hvis du meget sjældent sender nyhedsbreve til dine læsere.

For så kan de jo knap huske dig, hvad du laver, hvad du kan hjælpe med og om de egentlig er interesserede i dine kompetencer.

Send mindst 1 – og gerne flere – nyhedsbreve pr. måned.

Dine læsere har skrevet sig på dit nyhedsbrev for at høre fra dig. Ikke for at blive ignoreret.

 

3.  Du ved ikke, hvad du skal skrive om ‍♂️

 

At arbejde med email-marketing, kræver en plan.

Ikke bare for, hvor mange nyhedsbreve du skal sende, men om, hvad du skal fortælle om på nyhedsbrevet.

Og den her er faktisk rigtig svær for mange.

For hvad skal du skrive om? (Du fik nogle ideer i sidste nyhedsbrev).

Når der mangler en klar indholdsplan med temaer, emner og formål for, hvad du skal skrive i dit nyhedsbrev, så bliver det en kæmpe hæmsko for overhovedet at få sendt nyhedsbrevet ud.

Og så virker email-markedsføring jo desværre ikke.

 

Prioriter dit nyhedsbrev – juster, hvor det er nødvendigt

 

Nu har du 3 muligheder for at justere din målgruppe, antallet af dine nyhedsbreve og indholdet til dine nyhedsbreve.

Det er faktisk ofte et eller alle tre steder, skoen trykker, hvis du ikke synes det virker så godt med dit nyhedsbrev.

Nu skal du så prioritere at arbejde med disse tre ting, så du kan få mere gavn af nyhedsbrevet – for det er altså en super markedsførings-kanal.

God arbejdslyst.