Jeg er priviligeret og får lov at kigge ind i mange soloboss-virksomheder – sådan lidt bag kulissen. Og jeg er heldig at være en del af et fantastisk iværksætternetværk, der bringer mig i kontakt med mange forskellige selvstændige.

Og wow, hvor foregår der mange spændende, værdifulde og interessante ting.

Men åh, hvor er der også meget tvivl og forvirring omkring markedsføring og synlighed.

Og der er lidt for meget jantelov, end godt er.

Der er også et drys eller to mere blufærdighed og manglende tro på egne evner, end jeg synes er hensigtsmæssigt.

For alt for ofte hører jeg sætninger som disse, som er:

 

11 grunde til, at du ikke har succes med din markedsføring

 

1. Jeg kommer ikke i gang med min markedsføring, for jeg ved ikke, hvad jeg skal skrive om.

2. Jeg kan ikke lave video, det tør jeg ikke.

3. Ih nej, jeg kan ikke sende nyhedsbreve så tit.

4. Jeg er ikke god nok / dygtig nok til at tilbyde den ydelse.

5. Tænk, hvis jeg var lige så smart og selvsikker som….

6. Jeg dur slet ikke til det med markedsføring.

7. Det er overhovedet ikke til at finde ud af, hvor jeg skal markedsføre mig.

8. Hvilket indhold skal jeg satse på for at få synlighed?

9. Min kompetence er ikke at skrive blogs/nyhedsbreve/opslag på sociale medier.

10. Behøver jeg virkelig vise mig selv frem for at få kunder?

11. Webinar – er du sviller – det komme aldrig til at ske!

12. Indsæt selv en af de sætninger, du siger til dig selv om markedsføring.

 

Ovenstående er ret mange grunde til, at markedsføringen ikke virker. Kan du set et fællestræk?

 

Fællestræk, der hindrer din markedsføring

 

Faktisk er der 2 fællestræk i de 11 grunde:

1. Manglende tro på dig selv, dine egne evner og kompetencer samt mangel på tiltro til, at du kan få markedsføringen til at fungere.

2. Manglende overblik over, hvordan og hvor, du skal markedsføre dig.

 

Manglende tro på dig selv

 

En lidt for lille tiltro til dig selv, kan være en virkelig “killer” for din markedsføring – fordi den afholder dig fra at gå ud i verden med dit budskab.

For du vil i hvert fald ikke være “for meget”. Der er ingen, der skal komme til dig og sige, at du “blærer dig”, “viser dig frem” eller “spiller smart”.

Og hvad nu, hvis nogen synes du er pinlig, grinagtig eller kritiserer dig.

Hør her: Alle kan mene, hvad de vil – du skal ikke stille alle tilfredse. Du skal frem og blive tydelig for den målgruppe, der mangler netop det du kan, på præcis den måde som du kan det på.

Men du må gå forrest. Du må skrive det blogindlæg eller holde det webinar – for ellers kan vi ikke se dig.

Frygt er aldrig rart, men at overvinde det, du frygter er en ret god fornemmelse. Og hvad er det værste, der egentlig kan ske?

 

Manglende overblik

 

Når din markedsføring ikke virker (godt nok), kan det ofte skyldes, at du ikke har en klar plan.

Du ved ikke

  • hvor du skal markedsføre dig
  • hvilke kanaler du kan benytte
  • hvordan du lægger planen, der sætter fut i din synlighed
  • hvilke muligheder for indhold, du har til din rådighed
  • hvem du egentlig henvender dig til – og derfor henvender dig til hvem som helst

Ja, så er du lidt på røven – pardon my french . For tilfældig markedsføring til tilfældige mennesker har aldrig været (og bliver aldrig) en succes.

Men du kan både få troen på dig selv tilbage ift. markedsføring + få det store overblik, hvis du deltager på en 1:1 workshop om “Effektiv markedsføring”.