Kender du den her situation:

Du kampsveder over tastaturet for at få skrevet et nyhedsbrev til din liste. For nu er det vist også ved at være tid til, at de hører lidt fra dig.

Du begynder at skrive.

Så sletter du det igen.

Skriver noget nyt.

Og lidt mere til.

Sletter det hele igen, for er det egentlig ikke noget vrøvl, du får sagt?!

Nå – men der går nogle timer – måske endda dage – med at få skrevet det her nyhedsbrev.

ENDELIG er den der! Du har skrevet dit nyhedsbrev – og trykker SEND.

Du venter spændt….

Men der sker ikke en hujende hatfis.

Der er ingen, der ringer.

Der er ingen, der svarer tilbage.

Der er ingen, der køber.

Der er ikke engang nogen, der klikker ind på det link, du har sendt med i nyhedsbrevet.

Ja – ak og ve – der er faktisk kun et par stykker, som har åbnet og læst dit nyhedsbrev.

Snøft

Hvordan kan det være, at ingen læser dit nyhedsbrev, når du nu har gjort dig sådan en umage med at få det ud i verden? 

 

Derfor er der kun få, der læser dit nyhedsbrev

 

Det er tåkrummende frustrerende, når der ikke er ret mange, der læser dit nyhedsbrev. Men fortvivl ej, for det kan faktisk rettes op med få ændringer.

Der er nemlig nogle grunde til, at dine læsere måske ikke kaster sig frådende over dit nyhedsbrev, så snart det lander i mailboksen.

 

1. Du kan ikke se, at nyhedsbrevet er blevet læst ✉️

 

Nogle mailsystemer har en læserude, hvor det er muligt at se indholdet af en mail – uden at have klikket den åben i feltet med emnelinjen og afsender-info.

Hvis dine læsere benytter sig af den måde at læse mails på, kan dit nyhedsbrev-system ikke registrere, at mailen er åbnet og det ser ud som om, der ikke er nogen, der læser dit nyhedsbrev.

Så vid, at din læserate godt kan være højere end den åbningsrate, som dit nyhedsbrev-system har observeret. 

 

2. Du skriver kun om dig selv – og glemmer din læser

 

En af de mest oplagte grunde til, at der er få som læser dit nyhedsbrev er, at du kun skriver om dig selv. Når du får en ny læser på dit nyhedsbrev, er det fordi denne læser gerne vil vide noget om det, du beskæftiger dig med. Det, du kan hjælpe med. Det, som læseren kan få inspiration af.

Derfor falder læseren fra, hvis du mest taler om dig selv og kun tager udgangspunkt i din egen verden.

Selv om det er lidt firkantet sagt, så er læseren (i første omgang) ikke mest interesseret i dig. Hun er interesseret i det, du kan.

Når hun er overbevist om, at du er god til det, du arbejder med, og det hun som læser er optaget af – ja, så bliver du som person interessant.

Men hvis du mest skriver om dig selv, dine tanker, egne udfordringer… så falder læseren af din liste.

Husk derfor altid, at dit nyhedsbrev skal være fortrinsvist modtagerorienteret. Hvad vil din læser gerne vide noget om.

Skriv “du” og “dig” i stedet for “jeg” og “mig”.

Betyder det så, at du aldrig må inddrage dig selv i dit nyhedsbrev? Nej. Det må du gerne, men det skal være med relevans for læseren.

 

3. Du skriver for få nyhedsbreve

 

Den her er desværre en klassiker. Der er for få, der læser dit nyhedsbrev, fordi du skriver for sjældent. Du skriver ganske enkelt for få nyhedsbreve og derfor glemmer din læser dig.

Hvis læseren ikke kan huske, hun har skrevet sig op på dit nyhedsbrev, så åbner hun heller ikke det nyhedsbrev, du sender.

Faktisk kan det gå så galt, at hun helt afmelder sig fra din liste, fordi hun tænker “hvem er det, der skriver der?!”

For mit eget vedkommende, så melder jeg mig fra et nyhedsbrev, hvis det kommer for sjældent. Jeg har jo skrevet mig på for at få inspiration og indsigt i et emne, som jeg har lyst til at vide mere om, men hvis du ikke skriver til mig, hvad skal jeg så stå på din (vente)liste for?

(Kan du se, at jeg lige inddragede mig selv i denne nyhedsbrev-tekst som et eksempel på, hvordan jeg har det med virksomhedsejere, der skriver for få nyhedsbreve til mig. Det betyder ikke nyhedsbrevet handler om mig, men beviser en pointe for dig)

Så skriv nogle flere nyhedsbreve – dine læsere sidder og venter på dig! 

 

4. Du kender ikke din målgruppe godt nok

 

For at få succes med nyhedsbreve skal du vide, hvem du skriver til. Det skal du, fordi du så har de bedste forudsætninger for at skrive om emner, der interesserer dine læsere – og læserne vil så åbne og læse dine nyhedsbreve.

Men hvis du faktisk ikke kender din målgruppe godt nok – eller har fået forskellige målgrupper blandet sammen på den samme nyhedsbrev-liste – ja, så kan det vise sig at være fatalt for din læserate.

Hvis læseren ikke føler, at det, du skriver om er relevant for hende, så gider hun ikke læse med mere.

Du skal altså være helt skarp på, hvem din målgruppe er. Er du ikke det, så bliv klar over det så hurtigt som muligt.

 

5. Du er ikke klar nok i dit budskab

 

Mudret kommunikation kan være endnu en årsag til at læserne svigter dit nyhedsbrev. Som læser på et nyhedsbrev, vil man gerne vide sådan nogenlunde, hvad man kan forvente at blive præsenteret for.

Eksemplevis ved du, at jeg på mit nyhedsbrev taler om markedsføring og online synlighed – og en række emner, der hører til under den paraply. ☂

Men hvad nu hvis jeg næste gang pludselig skrev om mine tomater i drivhuset, eller at der er lus i mine blomsterbede, og hvilken kamp jeg har haft med at få dem væk denne sommer?

Ja, så ville du nok i dit stille sind undre dig over, om jeg har fået roterende fis i kasketten – eller om du var landet på en helt anden persons nyhedsbrev.

Med andre ord: Du skal holde dig til et budskab i dit nyhedsbrev. Og det budskab skal du formidle ret præcist og uden for mange udsving. Ellers forvirrer det din læser, og så læser hun ikke længere med.

 

6. Du fortæller ikke, hvad du vil have læserne til at gøre

 

Hånden på hjertet: Hvor ofte indsætter du en opfordring til handling i dit nyhedsbrev?

En opfordring til handling – også kendt som call to action – er der, hvor du beder din læser gøre noget bestemt.

Det kan være:

Kan du se, hvor let det er for dig som læser at forstå, hvad du skal gøre?

Det samme skal du benytte dig af i dit nyhedsbrev. Det skal være let for din læser, at gøre det, du gerne vil have hende til.

Hvis læseren til gengæld sidder og undrer sig og roder for meget rundt i dit nyhedsbrev for at finde et link, så bliver hun træt og irriteret, og læser ikke det næste nyhedsbrev du sender, for det er for besværligt.

 

7. Dine emnelinjer er ikke interessante nok

 

Emnelinjen er titlen på dit nyhedsbrev. Dette nyhedsbrev har en emnelinje, der hedder: “Derfor læser ingen/få dit nyhedsbrev”.

Med det samme er du klar over, at jeg vil fortælle dig noget, der handler om nyhedsbreve.

Du bliver måske også lidt interesseret i, hvad årsagen er til, at der ikke er nok, der læser dit nyhedsbrev – så du åbner og læser med (og tak for det).

Modsat, hvis jeg havde kaldt dette nyhedsbrev for “nyhedsbrev i juli”, så tænker jeg, at du havde tænkt:

“Year right” og hamret på delete knappen i et splitsekund og straks var mit nyhedsbrev hvirvlet ned i den store digitale papirkurv i dit emailprogram sammen med dusinvis af andre ikke interssante emnelinjer… til evig forglemmelse…

Det skal helst ikke ske – hverken for mit nyhedsbrev eller for dit. Så derfor kan det godt betale sig at vælge din emnelinje med omhu. For jo mere interssant du kan gøre din emnelinje, jo større sandsynlighed for at din læser kigger med. 

 

8. Du har få abonnenter på din liste

 

Det her en den letteste at gøre noget ved. Hvis der er for få, der læser dit nyhedsbrev simpelthen fordi din liste er lille, så slap helt af. Det kan du arbejde med.

Som udgangspunkt handler det ikke om, at du skal have tusindevis af læsere på din liste, du skal have læsere, som er i din målgruppe.

Men det er klart, at hvis din liste består af 3 læsere – hvoraf den ene er din veninde og den anden din kusine og den tredje måske en reel potentiel kunde – så vil der gå lidt tid før du får succes med dit nyhedsbrev.

Derfor er min opfordring altid, at du hele tiden arbejder på at udvide din liste med læsere fra din målgruppe. Og det er der heldigvis mange gode muligheder for at du kan gøre.

Du kan

  • Udarbejde en freebie som dine læsere får, når de tilmelder sig dit nyhedsbrev (det virker langt bedre med en freebie end en opfordring til “Tilmeld dig mit nyhedsbrev”).
  • Afholde et webinar, hvor folk afleverer deres email og kommer på dit nyhedsbrev for at kunne deltage
  • Invitere til en challenge, hvor du lærer dine deltagere en bestemt ting – og hvor de skal benytte deres email for at blive tilmeldt
  • Holde live foredrag eller arrangementer, hvor emailen er folks adgang

På den måde vil din liste over tid stille og rolig vokse.

 

9. Du sælger før du giver værdi

 

Må du bruge dit nyhedsbrev til at sælge dine ydelser? Nogle siger nej – jeg siger ja. Men med modifikationer.

Ingen kan lide at få en mail, hvor første linje skriger “KØB NU NU NU NU NU!!!!

Så er vi skredet igen – og læser i hvert fald ikke flere nyhedsbreve fra den afsender.

Men som nyhedsbrevlæser er vi jo interesserede i, hvad du som afsender skriver om. Vi vil gerne inspireres og have viden. Så det er det, du skal give dine læsere.

Og det skal du gøre, før du præsenterer et salg.

Salg kan præsenteres på mange måder. Salg er ikke et fy-ord. Det er et ord, du skal elske, for uden salg ingen virksomhed.

Men salg er en service, som du tilbyder, når du har givet viden, værdi og inspiration.

Derfor bestræb dig altid på at give din læser noget, som kan bruges til noget – i stedet for at råbe “Køøøb” i første linje.

 

10. Du taler om for mange ting på én gang

 

Har du tendens til at “effektivisere”, så du sjældent sender nyhedsbreve – men når du så endelig gør, så får den dæleme også hele armen.

Så præsenterer du det ene og det andet og det tredje for din læser. Du hopper fra det ene til det andet og sætter links ind alle vegne, for nu skal læseren sørme have smæk for email-adressen.

Hvis ja, så er det en god grund til at der ikke er nok, der læser dit nyhedsbrev.

For mange informationer giver forvirring og din læser sidder tilbage med følelsen af at blive bombet væk fra tastaturet i en sand tsunami af information, som hun slet ikke kan navigere i.

Hold dig hellere til et budskab pr. nyhedsbrev – og har du meget at fortælle om, så send nogle flere nyhedsbreve.

På den måde er det mest læsevenligt for din læser, hvilket øger sandsynligheden for at hun åbner og læser dit næste nyhedsbrev.