Bruger du blogindlæg som en del af din markedsføring?
Hvis ja, bruger du dem nok?
Hvis nej, hvorfor bruger du ikke blogs?
Personligt synes jeg, blogindlæg er en overset guldgrube, som soloselvstændige ikke altid høster fordelene af.
Det er nemlig højest hensigtsmæssigt at inddrage blogindlæg i din markedsføring og branding.
Hvorfor, vil jeg gerne fortælle dig i dag.
At blogge har mange fordele for din synlighed, din specialiststatus og for dit indhold til din markedsføring
Så har du ikke en blog endnu, så vil jeg opfordre dig til at få en.
Du kan nemlig øge din synlighed, når du blogger – og hvordan det hænger sammen, fortæller jeg her. Men…
Hvad er en blog egentlig?
En blog er en del af din hjemmeside, hvor du kan skrive og udgive online artikler og indlæg med viden fra din verden.
De forskellige indlæg du skriver, samler sig på bloggen til en oversigt – et form for bibliotek. Her kan dine læsere gå på opdagelse.
Hvert blogindlæg du skriver, får sin egen “adresse” på din hjemmeside – og du kan med fordel dele dine blogindlæg på sociale medier og i nyhedsbreve ved at dele URL’en = hjemmesideadressen på de respektive blogindlæg.
På den måde kan en blog fungere som et “udstillingsvindue” for din virksomhed, og et sted, hvor nysgerrige kan igangsætte deres rejse mod at blive kunder i din virksomhed.
Jo flere indlæg du skriver og deler ud online, jo bedre vil din synlighed være.
Blogs giver indhold til din markedsføring
Når du skriver blogindlæg, får du hurtigt rigtig godt indhold til din markedsføring.
Du kan nemlig dele links til dine blogindlæg i dit nyhedsbrev og sociale medier.
Du kan også hapse udsnit og pointer af dine blogindlæg til mindre stories og / eller reels på Instagram – ligesom emnerne i dine blogs kan udvides til webinars eller små videoer, hvor du fortæller om emnet.
Blogs kan på den måde også aflede mere indhold – content – til dine markedsføringskanaler.
Samtidig styrker det dit brand, fordi du fremstår kompetent og troværdig og deler faglig viden.
Synligheden er vigtig
Når du driver en enkeltmandsvirksomhed, så er synlighed vigtigt.
Dine kommende kunder skal opdage du findes – ved f.eks. at læse dine blogindlæg, som giver svar på et problem eller udfordring, som de har.
Ved at læse, forstår de, at du kan hjælpe dem med at løse problemet.
De booker måske en indledende samtale, hvorfra du kan onboarde dem som kunder.
Dermed har bloggen givet dig synlighed og kundehenvendelser.
Blogs giver værdifuld viden
Viden er guld værd for dig og for dine læsere / kunder.
Når vi har et problem af en art, søger vi løsninger.
Så googler vi – eller er vi med på noderne, hopper vi måske ind på ChatGPT og spørger der (husk at bede om kilde-links).
Mange af de forslag til løsninger, som du præsenteres for, er ofte blogindlæg.
Dine kunder søger også på løsninger på det, du kan hjælpe med – og så vil det jo være fint, at det er dine blogsindlæg, som kan ses af søgeoversigten.
Desuden er deling af viden afgørende for, at dine læsere får indblik i det, du kan, det du arbejder med og det, de kan få hjælp til.
Blogs kan dermed være med til at opbygge “know-like-trust” – kendskab, at kunne lide dig og have tillid til din kunnen.
Og blogs kan læses på alle tider af døgnet, hvilket er en fordel, fordi kunder ofte søger løsninger på udfordringer på alle mulige tidspunkter af døgnet – også der, hvor du ikke er fysisk tilgængelig til at svare (nat, ferie, weekend osv.).
Videndeling er også en styrkelse af dit brand, fordi du fremstår indsigtsfuld og havende de kompetencer, som læserne mangler.
Blogs styrker din position som specialist
Når du har en udfordring, som du skal have hjælp til, vil du ikke bruge hvem som helst som hjælper.
Skal din bil repareres, går du ikke til bageren – og har du stress, vil du nok helst snakke med en stressrådgiver end en hundetræner.
Har du problemer med din firbenede ven, er hundetræneren dog et godt valg – ligesom mekanikeren er oplagt, når bilen brummer.
Med andre ord: Du vil have specialist-hjælp!
Sådan har dine kunder det også!
Derfor kan du bruge blogindlæg som et fantastisk konkret og ligetil værktøj, der hjælper med at uddanne dine læsere til at forstå, hvad du er super, megagod til – specialiseret indenfor – og som du brænder for.
Det er i den grad også med til at højne kvaliteten af dit brand, at du viser din specialist-status.
(Og nej, det er ikke pral eller at fylde for meget, at du fortæller om din baggrund, passion, uddannelser, kurser, opkvalificeringer, certificeringer, diplomer, kursusbeviser osv. osv.).
SEO giver også synlighed
For at få synlighed er det smart, at du sørger for at søgemaskineoptimere (SEO) dine blogindlæg.
Det vil sige, at de emner du skriver om på bloggen indeholder søgeord, som din målgruppe søger på.
Når det sker, vil dit blogindlæg om et emne, være med i puljen af søgeresultater, der vises.
Dermed øges din synlighed igen.
Ikke-søgemaskineoptimerede blogindlæg vil typisk vises mindre end dem, der er optimeret til at kunne søges frem.
Du kan bruge plugins til SEO-optimering – eller de muligheder, som andre hjemmesider end WordPress tilbyder.
Brug disse med omtanke, og skriv sigende meta-beskrivelser (intro til din tekst), som giver læserne lyst til at læse hele dit blogindlæg.
Blogs er gode for din SEO
SEO er søgemaskineoptimering, altså at sørge for, at din hjemmeside og blogindlæg kan søges frem i søgemaskiner, fx. google.
Det er blogindlæg anvendelige til.
For når du udgiver blogindlæg, betyder det aktivitet på din hjemmeside, som gør det muligt for de små søge-botter at finde din hjemmeside.
Jo mere aktivitet, jo bedre.
Husk derfor at få installeret plugins på din WordPress-hjemmeside som fx. SEO by Yoast eller RankMath. Så har du mere optimale forhold for at udnytte SEO på dine faglige blogindlæg.
Kend din målgruppe
Jo bedre du kender din målgruppe, jo bedre kan du skrive blogindlæg, som de ønsker at læse.
Er de glade for, hvad de skriver, vil de måske endda dele artiklen på SoMe eller kommentere den her – eller endda sende linket til en veninde.
På den måde kan din synlighed yderligere øges.
Kender du ikke din målgruppe godt nok til at kunne skrive de brandgode blogindlæg, så vælg en kundetype.
Herefter vil din blogging gå meget nemmere.
Processen trin for trin
Det behøver ikke være så indviklet at øge din synlighed ift. nu.
Blogging er en rigtig god – og budgetvenlig – mulighed for det.
Processen, du skal igennem / gå i gang med er denne:
✅ Aktiver blogfunktionen på din hjemmeside, hvis du ikke har det allerede
✅ Indlæs plugins til SEO-optimering
✅ Du skriver din blogpost = teksten
✅ Du SEO optimerer din blog vha. plugins
✅ Du udgiver din blog
✅ Du deler din blog på SoMe, nyhedsbrevet, i tekster til Youtube-videoer, podcastnoter, freebies osv osv.
✅…Og så gentager du igen og igen.
Kom i gang med at blogge
Samlet set kan du altså hente mange fordele ved at skrive brandgode blogindlæg og styrke dit brand.
Gå ikke glip af det!
Vil du gerne i gang med at blogge – eller blive mere fokuseret på dine blogs som en del af dit brand?
Men er du usikker på, hvordan du gør – eller i tidsnød, så bare rolig – jeg hjælper gerne.
✏️ Hos mig, kan du få hjælp til at få skrevet, grundlæggende SEO-optimeret og opsat dine blogindlæg på din hjemmeside.
Du kan også få sparring på indhold til dine blogindlæg eller strategisk hjælp til at få det optimale ud af dine blogs.