Undrer du dig nogensinde over, hvorfor der ikke er nogen – eller kun ganske få – der kommenterer på dine opslag på sociale medier?
Mystificeres du over, at du har mange kommentarer og likes på dine opslag, men ingen, der køber din ydelse?
Frustreres du over, at du bruger tid og indsats på din social media marketing, uden helt at få de resultater, du ønsker dig?
Så er du ikke alene.
Jeg taler med flere i mit netværk og blandt mine kunder, der efterhånden har et lidt anstrengt forhold til sociale medier.
Virker sociale medier overhovedet til markedsføring
Nogle jeg taler med, er begyndt at overveje, om de i det hele taget skal begå sig på sociale medier ift. deres virksomhed.
For virker det egentlig at markedsføre sig på sociale medier?
Ja, for langt de fleste er der fordele ved social media marketing – men ikke for alle.
Det handler om målgrupper og brugertyper
Social media marketing er anvendeligt til at skabe synlighed, fællesskab og interaktion – men kun hvis du kommunikerer til de rigtige. Dem, der er modtagelige for dit budskab og den måde, du formidler budskabet på.
Derfor er et succeskriterie for social media marketing, at du har en klar definition af din målgruppe.
Det handler også om, at du kender til forskellige typer af brugere, og hvad der er interessante for dem. Og ikke mindst, hvordan du med større sandsynlighed kan aktivere dem til at handle på dine opslag.
Det handler om indblik og algoritmer
At benytte sociale medier er desværre ikke kun at skabe godt, spændende indhold, der giver følgerne værdi og ny viden.
Der er også en mere teknisk del, som ingen ud over måske Facebook selv, har total indsigt i, men som vi som kommunikatører er underlagt.
Algoritmer er små “regler” for, hvad og hvor meget af dit indhold, der bliver set af hvem – og hvor ofte. En smule indsigt i disse ting, kan gøre en forskel for din social media marketing.
Derudover handler det også om at tracke de tal, der er tilgængelige for dine firmas sociale medie-profiler. Det, som kaldes indblik.
I indblik kan du finde mange spændende ting om dine brugere på dine SoMe platforme, som kan øge din synlighed.
Det handler også om at have en plan for anvendelsen af sociale medier
Mest af alt, handler succes med SoMe om, at du har en plan for din tilstedeværelse på de sociale medier.
Hvis du ikke har en klar, erkendt og strategisk plan, så blæser din social media marketing lidt for vinden, og bliver sendt i den ene eller anden retning al afhængig af, hvordan vinden blæser.
Det er ikke hensigtsmæssigt. Så en strategi for din SoMe kan også hjælpe din synlighed på vej.
Få en basisforståelse for de sociale medier, typerne og måden du kan kommunikere til dem på
Mandag den 28. juni holder jeg online workshop på Zoom: Sådan skriver du til forskellige brugere på sociale medier
Men ikke bare får du kendskab til typer af sociale medie-brugere, du får også
- Gode råd til online kommunikation
- Modeller, du kan planlægge dit indhold til SoMe ud fra
- Viden om målgruppers vigtighed
- Og ikke mindst øvelser og hand-out’s, der kan hjælpe dig med at optimere dit indhold til sociale medier.
Vil du med?
Jepper, det vil jeg i hvert fald!
Det praktiske
Det koster 198 kr. + moms at deltage.
Workshoppen afholdes den 28. juni kl. 19-21 på Zoom – du får link efter tilmelding.
Du skal være med live, for jeg optager ikke undervisningen
Workshoppen veksler mellem oplæg og opgaveløsning.