Selv om det kun er oktober, kunne jeg godt fristes til at sige “God Jul”. 🎄
For hvis du ikke allerede gør det, så er tiden nemlig inde til at overveje, om du skal forkæle dine læsere med en julekalender eller en adventskalender.
Og hvis det er tilfældet, skal du snart ud af starthullerne 🏃♀️
Hvad skal du med en jule- eller adventskalender
En julekalender eller en adventskalender kan bruges til mange ting:
- Det er et lille event, du kan tilbyde din læsere – og kommende læsere i juletiden
- Du kan gå i dybden med et emne, du gerne vil skabe opmærksomhed om
- Du kan tease produkter og ydelser – men pak det ind som mest service og minde salg
- Du kan afholde konkurrence (tjek konkurrenceregler og afgifter inden du sætter et beløb)
- Du kan i en serie på 4 eller 24 afsnit give vigtig viden, som dine læsere kan tage i brug med det samme
- Du kan lære din læsere en bestemt ting
- Du kan bruge jule- eller adventskalenderen til at skabe opmærksomhed om din virksomhed og dig
- Du kan bruge en jule- eller adventskalender til at få nye læsere på dit nyhedsbrev
Det tager tid at skabe en jule – eller adventskalender 🎅
Du skaber ikke nødvendigvis lige en adventskalender på et par timer – for slet ikke at tale om en julekalender med hele 24 afsnit.
Det kan tage tid, for der er flere dele, du skal være opmærksom på.
Derfor skal du i gang nu, hvis du vil pakke en sprød og lækker jule – eller adventskalender til dine læsere.
For det er jul lige om snart – og du skal huske, at du også skal have tid til at markedsføre din jule- eller adventskalender.
Hvordan afvikler du en jule- eller adventskalender
Der er mange måder, du kan afvikle din kalender.
Du skal vælge den metode, som du ved, din målgruppe kan lide at modtage information fra dig på.
Eksempelvis kan du
- opsætte 4 eller 24 mails som du sender hver advent/de 24 juledage med tekstinformation til dine læsere
- skyde 4 eller 24 videoer med en lille pep-talk, en øvelse, en opgave eller lignende
- indtale 4 eller 24 lydfiler eller podcast-afsnit med værdifuld viden, som dine læsere tørster efter
- sende et arbejdsark eller en tjekliste hver adventssøndag eller hver af de 24 juledage
- invitere dine følgere ind i en lukket Facebook gruppe, hvor du hver dag giver dem et brugbart tip
- holde audio-undervisning på Clubhouse hver advent eller hver dag i juledagene
Som du ser, så er det kun fantasien, der sætter grænser.
Materialet sender du ud til dine læsere via dit nyhedsbrev.
Hvad skal din jule- eller adventskalender handle om
Fik du nogle gode ideer til en jule- eller adventskalender, der kan vækste din nyhedsbrevliste og forkæle dine eksisterende læsere, så gå straks i gang.
Det er godt, at være i god tid med din planlægning og udarbejdelse af jule/adventskalenderen, så du kan imødegå uforudsete hændelser, teknik-vrøvl og alt det andet, der i en travl hverdag kan komme på tværs.
God arbejdslyst.