Hvis du benytter din hjemmeside som en af dine kanaler til at skabe opmærksomhed om din virksomhed og det, du tilbyder i den, så vil jeg i dag introducere dig for et begreb, enhver webside-ejer bør kende.
Usability
Usability er et begreb, der dækker over, i hvor stor udstrækning et digitalt produkt – din hjemmeside – er brugbart.
Usability betyder anvendelighed – og det er netop det, du skal tænke i, når du benytter din hjemmeside som udstillingsvindue for dine potentielle kunder. Du skal sikre dig, at din hjemmeside er anvendelig.
Det er også det, som du med et andet ord kender som brugervenlighed. Brugervenligheden på din hjemmeside skal være i top.
Og her skal du ikke tænke på, om den er brugbar for dig, men om den er anvendelig for dem, der skal benytte sig af din hjemmeside.
Din bruger har travlt – så gør det let for hende at finde det, hun leder efter
De fleste, som googler en problemstilling, som de gerne vil have svar på, har ikke lyst til at vente i 100 år. De vi have svar nu!
Din bruger har med andre ord travlt og andet at tage sig til, end at rode rundt på din hjemmeside efter en løsning på hendes udfordring.
Derfor er det rigtig smart, at du gør det let for hende at finde det, hun leder efter = det, som du tilbyder i din virksomhed.
Det er derfor en enorm god ide at du:
Tydeliggør, hvad det er, du arbejder med, så det er let at se, om du ligger i den kategori, der hedder
-
- “hmm, jah, det her vil jeg lige se nærmere på”
eller endnu bedre - “hell yeah! Det er lige det, jeg har ledt efter!
- “hmm, jah, det her vil jeg lige se nærmere på”
I hvert fald skal du ikke ligge i den kategori, der hedder
-
- “shit, jeg kan slet ikke finde rundt på den her hjemmeside, jeg skrider igen” (og det sker, hvis din side ikke er brugervenlig).
Har en overskuelig menustruktur på din hjemmeside, så brugeren let kan finde dine
- ydelser
- priser
- handelsbetingelser
- kontaktinformation
- adresse, hvis du har fysisk forretning
- betalingsmuligheder
- viden om dig (din om-side)
- infomation om det, der er din kerneopgave
- købsknappen!
Har en hjemmeside der ser pæn ud
- ingen gider se på en grim hjemmeside, med 4 skrifttyper og 14 farver
- vi vil alle gerne se på en hjemmeside, der er æstetisk pæn, struktureret og letlæselig
Hjælper din bruger til at nå sit mål
Din bruger er på en mission. Hun vil have hjælp til et problem eller en udfordring, og hun vil finde et svar på det. Hun vil vide, om du kan hjælpe hende – og kan hun ikke let finde ud af det, så smutter hun igen og finder en anden hjemmeside, der er mere brugervenlig.
Du skal derfor gøre det klart for din bruger
- at du kan hjælpe
- hvordan du kan hjælpe
- hvordan hun kommer i gang
Tal i et sprog, der er til at forstå
Når din bruger besøger din hjemmeside, så sørg for at din tekst er af en sådan karakter, at din bruger forstår, hvad det er du kommunikerer.
Og gør det let at læse. Lav mellemrum, over- og underoverskrifter og fremhæv evt. noget af din tekst med fed.
Meget få, der benytter nettet, læser alt, hvad der står på en hjemmeside. De skimmer. Det gør din bruger også. Hun leder jo efter løsningen på sin udfordring. Så øjnene hopper ned over din hjemmeside på jagt efter beviset på, at du kan hjælpe med hendes udfordring.
Tal derfor i et sprog som din potentielle kunde forstår. Brug ord, hun selv ville bruge – også selv om det måske ikke lige er de samme ord du fagligt set, hægter på dine produkter.
Hvis du bruger fagord, så forklar, hvad de betyder (som jeg har gjort her øverst i blogindlægget, hvor jeg fortæller dig, at usability er det samme som brugervenlighed).
Du har 7 sekunder til at fange din potentielle kundes opmærksomhed
Konkurrencen på nettet er hård, og din bruger er lynhurtig til at danne sig et indryk af din hjemmeside.
Undersøgelser tyder på, at det tager en besøgende på din hjemmeside omkring 7 sekunder at få en fornemmelse af, om hun vil kigge videre eller skynde sig videre.
Med god brugervenlighed, er dine chancer for at hun bliver på din side, større.
Det betyder, at usability kan gøre forskellen på,
om du tiltrækker kunder til din hjemmeside eller tilskynder dem til at smutte videre til en anden,
der tilbyder det samme som dig.
4 gode grunde til at arbejde med din hjemmesides usability
Når du har en brugervenlig hjemmeside, betyder det mindst disse 4 ting:
- Du får tilfredse kunder, fordi de let kan finde det, de leder efter på din side. Du giver dem gode muligheder for at købe/kontakte/undersøge det, som de ønsker på din hjemmeside.
- En brugervenlig hjemmeside, hvor din potentielle kunde føler sig godt modtaget og har let ved at finde rundt, er et tegn på kvalitet og troværdighed.
- En hjemmeside, hvor brugervenligheden er i top, gør det lettere – og langt mere sandsynligt – at den besøgende på din side, bliver din kunde – altså foretager et køb.
- Når din hjemmeside er brugervenlig, får dine kunder lyst til at komme igen. Så behøver de ikke skimme som vanvittige på alle andres hjemmesider. De går direkte til din, for den er let at bruge, forstå og anvende til det mål, som kunden har.
Er din hjemmeside brugervenlig
Det store spørgsmål er nu: Er din hjemmeside brugervenlig?
Du kan starte med at tjekke de ovenstående anbefalinger, og se, om de i praksis er tilstede på din hjemmeside.
Du kan også spørge dine kunder, hvad deres oplevelse er af din hjemmeside. Hvad synes de om den? Hvor let er det at finde det, de leder efter?
Du er også velkommen til at få en brugervurdering af din hjemmeside.