Jeg er ret sikker på, du har en hjemmeside.
Hvad jeg ikke er helt sikker på, er hvilket forhold du har til din side. Men jeg ved, at mange af mine kunder og soloselvstændige i mit netværk, tænker en eller flere af disse ting, om deres hjemmesider:
- Jeg har en hjemmeside fordi “det skal man jo have”
- Min hjemmeside er sådan lidt en sideting i min virksomhed, den er der bare
- Jeg bruger ikke min hjemmeside så meget – jeg har fået den sat op, og så står den der…hvis nogen vil bruge den
- Jeg kan ikke selv lide min hjemmeside, så jeg viser den nødigt frem
- Min hjemmeside er sådan et tilbagevendende irritationsmoment i min virksomhed – jeg kan ikke lide al det teknik, der følger med at have hjemmesiden
- Jeg var egentlig hellere fri for at have en hjemmeside
- Jeg bruger hellere Facebook eller Instagram til at markedsføre mig, end min hjemmeside
Åh sikke noget!.
Din hjemmeside skal være din medhjælper – ikke din modstander
Der er noget helt galt, hvis du anskuer din hjememside som ovenstående. Din hjemmeside skal nemlig ikke være din modstander. Den skal være din medhjælper – en slags forlænget arm i din virksomhed.
Hjemmesiden skal
- tage godt imod dine potentielle kunder
- hjælpe dem på en let og overskuelig til at:
- forstå hvad du tilbyder
- hvordan de kan få viden om dine ydelser
- hvor de kan købe dine produkter, hvis de ønsker det
Derudover skal hjemmesiden også
- fremstå indbydende
- gøre det let at få fat i dig, hvis brugeren har brug for hjælp eller har spørgsmål
- være let at finde rundt på og navigere på
- være skrevet i et sprog, som målgruppen forstår
Kan din hjememside det?
Hvis din hjemmeside kan de ovenstående ting, scorer den højt på det, som i fagsprog kaldes “usability“.
Det er bare et andet ord for brugervenlighed.
Brugervenligheden skal være tip-top på din hjemmeside
Hvis du har høj brugervenlighed på din hjemmeside, så fungerer din hjemmeside som den skal.
Så er den din medhjælper.
En hjemmeside med høj usability kan hjælpe dig med at tiltrække kunder online.
En hjemmeside med lav usability vil sende dine besøgende skrigende væk
– og på jagt efter en anden side, der er lettere at bruge, pænere at se på, mere overskuelig at anvende og mere brugbar.
I know – det er hårde facts. Men det er sandheden.
Det kan derfor godt betale sig, at bruge lidt tid på usability – altså brugervenligheden på din side.
For hvem vil ikke gerne tiltrække kunder online?
Få en brugervurdering af din hjemmeside
Sidder du lige nu og overvejer
- uhhh… gad vide, om jeg tiltrækker kunder med min hjemmeside? (hint – det kan du se, hvis du anvender Google Analytics)
- øhhh… jeg ved faktisk ikke, om min side er brugervenlig
- hmmm… det kunne være rart at vide, om mine tekster egentlig sælger varen
- åhhh… jeg magter ikke at undersøge det alt sammen selv
Kunne du tænke dig at få svar på dine overvejelser så kan du gøre 2 ting:
1. Du kan spørge dine kunder, hvad de synes om din side.
Det kan du gøre ved at nedsætte et lille panel bestående af 2-3 personer – og gerne nogle, som ikke har brugt din hjemmeside før. Giv dem til opgave at finde nogle bestemte ting på din side. Fx.
- Du skal finde og købe mit kursus ” Indsæt kursets navn”
- Du skal booke en afklarende samtale med mig
- Du skal finde min persondatapolitik
- Du skal besvare: Hvad er mit kerneområde, hvor mange ydelser har jeg, hvad koster de
Og så skal du indsamle dine svar og bede om feedback på din side:
- Synes dit testpanel at siden er indbydende, pæn, let at bruge og navigere på?
- Har de lyst til at komme igen?
- Hvad er godt på siden – og hvad er ikke så godt?
- Kan de let forstå teksten og hvad du vil formidle med din hjememside?
På baggrund af de informationer du får, vil du hurtigt få en fornemmelse af om din side scorer højt eller lavt på usability skalaen.
2. Du kan booke en brugervurdering af din hjemmeside.
Jeg tilbyder en grundig gennemgang af din hjemmeside og giver en vurderer af din hjemmeside ud fra en række parametre, der videnskabeligt bevist skaber usability.
Du får en evalueringsrapport med resultaterne og information om det, der bare spiller og scorer højt på usability-skalaen – og du får også viden om de områder, hvor der er forbedringspotentialer.
Du kan selvfølgelig også vælge en 3. mulighed: At lukke øjnene og håbe på det bedste.. mens dine konkollegaer løber med alle kunderne…. nej vel…