Kunne det ikke være dejligt med en plan i din virksomhed, så du ved hvilken vej du skal gå, og hvad du skal sige ja og nej til i din virksomhed.

Når du har læst denne blog færdig, er du meget tættere på at få netop det.

 

Hovsa – det skulle jeg måske have sagt nej til

 

Når du ikke har en strategi, så kan det være svært at navigere i dagligdagen.

For du har intet kort at navigere efter.

Derfor får du måske sagt ja til ting, som du burde sige nej til.

På den måde kan du komme til at drive din virksomhed på hovsa-oplevelser = at du siger ja eller nej til ting, uden at sætte dem ind i en strategisk sammenhæng.

Siger du ja til noget, der koster dig tid, penge, indsats, men som ikke bidrager til at styrke dine strategiske mål, så har du en hovsa-oplevelse.

Dem kan du sagtens blive klogere af, men de styrker ikke din forretning.

 

Med en strategi har du altid et holdepunkt

 

Når du udarbejder en strategi og sætter mål for, hvad du gerne vil opnå – og hvilke værdier, der er vigtige for dig at kommunikere i din virksomhed, så bliver det let at undgå hovsa-oplevelser.

Så siger du nemlig ja eller nej til ting af en grund (din strategi).

Så når jeg f.eks. siger ja tak til at gæsteundervise om nyhedsbreve i Jette Drøgers WP-klub (affiliatelink), så gør jeg det, fordi et punkt i min strategi er at udbrede kendskabet til email marketing, fordi det virker og er et fantastisk element i din markedsføring.

Plus jeg har ydelser i min virksomhed om netop dette, som andre kan have gavn af.

Når jeg siger ja til at give et indlæg om fundraising på Liselotte Ellegaards info-webinar, så er det fordi fundraising er et ben i min portefølje – og et overset element for mange solobosser. Det kan jeg ændre på, og siger ja til, fordi videndeling og værdideling er et strategisk indsatsområde for mig i min virksomhed.

Kan du se: Det er let for mig at vurdere, om jeg skal sige ja eller nej til noget – fordi jeg har min strategi at holde det op mod.

Du kan gøre det samme. 

 

Sådan skaber du din strategi

 

I mit nye online kursus om strategi har jeg udviklet en 7 trins model, der hjælper dig til at skabe en strategi. 

En strategi kan bestå af et enkelt element eller af flere elementer. Men du skal gennem alle 7 trin for hvert strategiske element.

Et strategisk element kan være

  • Markedsføringsplan
  • Vækst af læsere på dit nyhedsbrev
  • Mere optimal anvendelse af dine sociale medier
  • Indtjening
  • Vækstplan
  • Produktudvikling
  • og meget, meget mere

Men uanset om du vælger et eller flere indsatsområder, så skal du gøre det ud fra de 7 trin i modellen.

På kurset viser jeg dig hvordan.