Soloselvstændig – og ramt af “ingen-kunder-pga-virus”?
Er du en af de mange, mange soloselvstændige, som ulykkeligvis har mistet kunder med et finger-knibs nu, hvor store dele af landet er har været lukket ned i en hektisk kamp for at mindske spredningen af corona-virus?
Så sidder du muligvis og hiver dig selv i håret og kniber en tåre over, hvordan du nu kan få noget, der ligner en indtægt – indtil vi forhåbentligt snart er ude på den anden side – og ting kan begynde at normaliseres igen.
Du er ikke alene, men det er selvfølgelig en ringe trøst, når dit levebrød er truet.
Men der er noget du kan gøre – du kan digitalisere din viden og pakke det i moduler, som kan sælges online.
Hvad er digitale produkter
Enkelt sagt er digitale produkter, ydelser, som du opretter og sælger digitalt. Du kender dem fx som onlinekurser- og forløb. Du har måske endda selv købt nogle af disse, og så kender du modellen.
Digitale produkter kan eksempelvis være
– lydfiler
– videofiler
– arbejdsark
– e-bøger
– en kombination af ovenstående
Se eksempel på et digitalt produkt jeg har udarbejdet (og faktisk kun på 5 dage, så det kan du også gøre, og være hurtigt igang)
Fordelene ved digitale produkter
Der er mange fordele ved at arbejde med digitale produkter, særligt i denne tid, hvor det ikke er muligt at holde fysiske foredrag, behandlinger, møder m.v.
En af de helt store fordele er, at det er muligt for dig at tjene noget, selv om du ikke kan interagere med dine kunder fysisk.
Men der er andre fordele:
-
Det hele foregår online og kan tilgås af alle med en pc, mobiltelefon eller tablet og internetforbindelse.
-
Du kan let redigere i dit indhold – også efter udgivelse, og du kan tilføje eller ændre i dit materiale uden det store problem
-
Det kræver ikke andet af dig end en computer, du kan tilrettelægge dit indhold på og et system til at sælge dine online produkter
-
Du skal ikke indkøbe og videresælge, så du har ikke brug for lagerplads eller at et stort udlæg af penge på forhånd
-
Det er billigt at lave digitale produkter – det koster mest din tid, og den har du måske nok af nu, hvor kalenderen er lidt tom?
-
Det kan skabe værdi for dine kunder
Sådan gør du
Hvad vil du tilbyde
For det første skal du finde ud af, hvad du vil tilbyde. Altså hvad skal dit online produkt/kursus/forløb handle om. Hvad skal værdien og transformationen være?
For det første skal du finde ud af, hvad du vil tilbyde. Altså hvad skal dit online produkt/kursus/forløb handle om. Hvad skal værdien og transformationen være?
Hvordan skal det pakkes
For det andet skal du finde ud af, hvordan du vil pakke dit indhold. Hvor mange kapitler/moduler/afsnit skal der være – og i hvilken rækkefølge
For det andet skal du finde ud af, hvordan du vil pakke dit indhold. Hvor mange kapitler/moduler/afsnit skal der være – og i hvilken rækkefølge
Hvordan skal dit indhold formidles
Som det tredje skal du afklare, hvordan du vil formidle dit online produkt/kursus/forløb. Skal det være som lydfiler, som videofiler, som e-bøger eller arbejdsark – eller skal det være en kombination af det hele?
Som det tredje skal du afklare, hvordan du vil formidle dit online produkt/kursus/forløb. Skal det være som lydfiler, som videofiler, som e-bøger eller arbejdsark – eller skal det være en kombination af det hele?
Hvor skal dit indhold distribueres
Det fjerde du skal afgøre er, hvordan du vil distribuere dit online produkt til dine kunder. Det vil sige, hvordan skal dine kunder få fat i dit produkt – altså købe det. Det kan ske gennem en række forskellige platforme (se nedenfor).
Det fjerde du skal afgøre er, hvordan du vil distribuere dit online produkt til dine kunder. Det vil sige, hvordan skal dine kunder få fat i dit produkt – altså købe det. Det kan ske gennem en række forskellige platforme (se nedenfor).
Hvad skal det koste
Du skal naturligvis også prissætte dit nye digitale produkt. Så det er det 5. punkt du skal overveje. Tommelfingerreglen her er, at kunder oftest ønsker at betale mindre for en online, digital ydelse end en face-to-face-ydelse eller et fysisk produkt.
Du skal naturligvis også prissætte dit nye digitale produkt. Så det er det 5. punkt du skal overveje. Tommelfingerreglen her er, at kunder oftest ønsker at betale mindre for en online, digital ydelse end en face-to-face-ydelse eller et fysisk produkt.
Hvordan skal det markedsføres
Et sjette område du skal forholde dig til, det er markedsføring. Hvordan vil du markedsføre dit online produkt. Det bedste vil jo i sagens natur være at gøre dette online – i dit nyhedsbrev, på sociale medier og via hjemmeside.
Et sjette område du skal forholde dig til, det er markedsføring. Hvordan vil du markedsføre dit online produkt. Det bedste vil jo i sagens natur være at gøre dette online – i dit nyhedsbrev, på sociale medier og via hjemmeside.

Programmer og platforme du kan anvende til at sælge digitale produkter
Når du har afklaret ovenstående punkter, og har ide og teksten klar til dit nye digitale produkt, skal du bruge nogle programmer til at lave hhv. lyd eller video.
Ligeså skal du bruge en platform til at sælge dit produkt.
Her får du en oversigt over programmer jeg selv benytter til at arbejde med mine online- aktiviteter:
Lyd
Beslutter du dig for at lave et digitalt produkt, der består af lydfiler, kan du bruge programmet Audacity.
Beslutter du dig for at lave et digitalt produkt, der består af lydfiler, kan du bruge programmet Audacity.
Det er ganske gratis og er et lydoptage-program, hvor du let kan indtale information, redigere det (klipper de fleste øh’er, host og vrøvlesætninger ud 😉 ) og gemme filen i formatet mp3.
Denne kan du så uploade til den platform, du vælger at sælge dit online produkt fra.
Det er også en gratis ydelse – med mulighed for betalt opgradering, hvis du skulle få brug for det. Det vil du have brug for, hvis du filmer mere end 15 min af gangen, men dette kan du jo planlægge dig ud af, ved at lave flere men korte videosekvenser i dit onlineprodukt.
I programmet kan du filme din skærm, fx. hvis du vil vise en powerpoint præsentation som understøttelse af dit indhold.
Du kan filme dig selv på skærmen og du kan filme dig selv på skærmen mens du deler skærmen. Ja, det er en hel kinderæg-treenighed, så her er lidt for enhver smag.
Når du er færdig med at filme, kan du gemme din videofil, redigere den og downloade den i mp4 format – og placere på den platform, du vil sælge dit nye produkt fra.
Grafik
Vil du gerne udarbejde grafik til dit online produkt/kursus/forløb, kan det gøres ganske gratis i programmet Canva, som er et slaraffenland af skabeloner, skrifttyper, billeder og alt, hvad du kan ønske dig af grafiske fornødenheder i en hurtig håndevending.
Vil du gerne udarbejde grafik til dit online produkt/kursus/forløb, kan det gøres ganske gratis i programmet Canva, som er et slaraffenland af skabeloner, skrifttyper, billeder og alt, hvad du kan ønske dig af grafiske fornødenheder i en hurtig håndevending.
Du kan downloade dine design i fx. jpg, png, pdf eller som animation eller video.
Der er også her mulighed for at opgradere til betalt version, hvis du ønsker.
Salgsplatform
Når du har lavet video, lyd, pdf’er og arbejdsark – enten det hele i skøn forening eller en af tingene i enkel stil – så skal du have solgt dit produkt, og der er flere muligheder.
Når du har lavet video, lyd, pdf’er og arbejdsark – enten det hele i skøn forening eller en af tingene i enkel stil – så skal du have solgt dit produkt, og der er flere muligheder.
Her vil du opleve, at du skal have lidt kroner op af lommen, for at bruge disse platforme, men til gengæld får du også fuldt funktionelle processer til at sælge i.
Her kan du vælge mellem tre forskellige betalingsniveauer (og endda 14 dages gratis prøvetid) og kan tilkøbe funktioner alt efter behov. Der kan let skabes betalingsforbindelse til din konto, så du hurtigt kan komme i gang med at sælge dit produkt.
Der er dansk support og en Facebook-grupper, hvor medlemmer hjælper hinanden, hvis der opstår spørgsmål.
Men der findes også andre platforme (som jeg dog ikke selv anvender, men derfor kan du jo godt vide, de findes 😉
Kajabi
Der er også her mulighed for tre betalingsniveauer og 14 dages gratis prøveperiode.
Platformen brander sig som stedet, hvor vidensbaserede produkter videreformidles, og er således en god mulighed for dig, der arbejder som vidensdeler.
Også denne platform er engelsksproget, og har en gratis prøvetid, hvor du kan lære systemet at kende.
Efter prøveperioden kan du vælge mellem 4 betalingsniveauer.
Simplero
Simplero er danske udviklet men drives amerikansk, og er den vel nok mest anvendte platform til salg af digitaliserede produkter.
Simplero er danske udviklet men drives amerikansk, og er den vel nok mest anvendte platform til salg af digitaliserede produkter.
Der er et væld af muligheder for emailmarkedsføring og salg af online produkter. Som de øvrige har Simplero en prøvetid, og herefter har du tre betalingsniveauer at vælge mellem, alt efter dine behov for de respektive ydelser.
Der er således flere forskellige valgmuligheder, når det drejer sig om at vælge en platform, hvorfra du kan sælge dit online produkt.
Jeg vil anbefale at du laver en grundig research og gør dig klart hvilke features du har behov for.

Klar-parat, digital start
Nu har du viden om de trin du skal igennem for at digitalisere din viden.
Du kender nogle programmer og platforme du kan bruge til at komme godt fra start – og faktisk kan du nu gå i gang med at skabe dit digitale produkt på baggrund af den viden, du ligger inde med, men som du p.t. ikke kan forkæle dine kunder med IRL.
Men det kan du digitalt.
Rigtig god fornøjelse!