At være tilstede online inkluderer en hjemmeside, der er din bedste ven.
Det vil sige en hjemmeside, der præsenterer dig og dine ydelser på en god måde, og som får dine besøgende på hjemmesiden til at ønske at komme igen.
Når du arbejder med din hjemmeside (og det er en kontinuerlig proces) kan du med fordel huske på:
N-I-K Princippet
N-I-K princippet er 3 elementer, der får dine brugere til at nikke og sige: Den her hjemmeside kan jeg skisme godt lide!
N-I-K står for Navigation, Interaktion og Konsistens, og holder du dig de tre ting for øje, kan du hurtigt have en hjemmeside, der skaber begejstring.
Lad os lige se lidt nærmere på de tre elementer:
Navigation
Navigation handler om, hvordan dine besøgende på hjemmesiden, kan bevæge sig rundt på siden.
Det er i din store interesse, at din bruger har lyst til at blive på din hjemmeside. Fakta’s slogan “Det tager kun 5 minutter” skal du ikke forsøge at efterleve.
Du vil gerne have, at din bruger bliver så længe som muligt på din hjemmeside. Det giver en bedre placering i Google – og giver dig mere synlighed. Og det gør det muligt for din kunde at lære dig og dine ydelser bedre at kende.
Derfor skal du benytte dig af de navigationsmæssige fif.
- Gør det let for besøgende på din hjemmeside, at finde det de skal bruge.
Det vil sige, at du i menuen gerne skal have en oversigt over dine ydelser, dine priser, dine kontaktinfo og din om-side, samt andre relevante informationer – eksempelvis link til din blog. Men pas på, du ikke laver navigations-stop, hvor der er så mange muligheder for brugeren at benytte, at hun bare står stille og ikke foretager noget (og går igen!).
- Sørg for at placere links velvalgte steder, der linker til andre af dine sider på hjemmesiden. På den måde kan du navigere din bruger rundt på flere af dine sider, og således præsentere hende for flere af dine guldkorn og ydelser. Det hjælper hende til at finde ud af, om du er det rette match til at hjælpe hende med hendes udfordring.
- Benyt dig af Call-To Action’s, som er knapper eller links, der opfordrer din bruger til at foretage en bestemt handling. Call-To-Action’s er gode af navigationsmæssige årsager, fordi opfordringerne ofte er meget tydelige, og derfor gør det let for din læser, at finde dem – og foretaget en handling, fx
- skrive sig på en liste/nyhedsbrevet/hente din freebie
- købe
- læse mere
- booke en session/behandling
Interaktion
Interaktion handler basalt set om, at få en dialog i gang med den besøgende på din hjemmeside – som jo er en potentiel kunde eller en eksisterende kunde. Dialog er vigtig, fordi vi mennesker køber med vores følelser.
- Føler vi os godt tilpas i dit selskab
- Kan vi lide det vi læser, og
- Får vi en fornemmelse af hvem du er, så vi får tillid til dig – ja, så er chancen stor for, at vi (for)bliver kunde hos dig, stor.
Derfor skal du skabe mulighed for dialog.
Det kan du gør ved at anvende Call-To-Action knapper, som opfordrer brugeren af hjemmesiden til at kontakte dig. Men helt lavpraktisk skaber du også mulighed for dialog ved at:
- Placere dit telefonnummer og din email-adresse synlig på siden.
Det vil f.eks. være øverst på din side i menuen – eller i bunden af siden i footeren.
- Nævne i din tekst, at du er åben for at blive kontaktet, hvis folk har spørgsmål til det, du arbejder med.
- Indsætte kontaktformularer på hjemmesiden, så besøgende hurtigt kan sende dig en besked.
- Oprette ventelister til dine populære kurser eller forløb, så folk kan skrive sig på listen via en sign-up boks, og få besked som de første, når du åbner for et nyt forløb. Det er en rigtig god måde at skabe dialog og holde deres interesse fanget.
Konsistens
Konsistens kunne også hedde ensartethed. Hvis du vil have en brugervenlig hjemmeside, som dine besøgende synes godt om, og har lyst til at bruge igen og igen, så skal du være konsistent. Du skal skabe ensartethed.
Du skal tænke konsistens ind, når du designer din hjemmeside, og inkludere ensartetheden i disse elementer:
- Brug altid samme skrifttype på alle sider på din hjemmeside.
- Benyt den samme størrelse på hhv. overskrifter og underoverskrifter samt din brødtekst.
- Vær konsekvent i dit farvevalg – de samme farver skal gå igen fra side til side og skabe genkendelighed.
- Vær tro mod dit design – du skal holde den samme stil hele hjemmesiden igennem.
- Anvend samme “tone-of-voice” – altså samme skrivestil, formuleringer og formidlingsform i alle dine tekster.
N-I-K gør din bruger tryg
Ensartethed gør brugeren tryg og hjælper hende til at navigere på din hjemmeside.
Hvis du ikke holder en konsistent linje på din hjemmeside, vil det opleves som meget forvirrende for din bruger. I værste fald kan hun komme i tvivl, om hun stadig er på den rigtige hjemmeside, hvis design, farvevalg m.v. ændrer sig fra side til side.
Og er en bruger pludselig utryg på din hjemmeside, så bliver den hurtigt lukket ned – og væk er din mulige kunde.
N-I-K kan altså hjælpe dig til at få en professionel online synlighed.
Har du brug for en vurdering af N-I-K på din side, så kontakt mig gerne