I markedsføringsgrundbøger står der ofte ret tidligt i bogen, at du skal have styr på din målgruppe.
Det burde også stå på første side i iværksætterhåndbogen for soloselvstændige – hvis der ikke allerede er sådan en.
For selv om det måske kan virke mere spændende og kreativt, når du starter din virksomhed, at fifle med farver og skrifttyper til dit visitkort og lege med logo-forslag samt matchende kuglepenne – så er det altså ikke det, der i første omgang giver dig kunder.
Brug din tid på at finde din målgruppe
Alt for mange nystartede solobosser (mig selv inklusiv, da jeg begyndte for 9 år siden) har fokus på rigtig mange ting, men ikke på det vigtigste: Nemlig målgruppen.
Jeg drev, dengang jeg startede, en fundraisingvirksomhed ved siden af mit fuldtidsjob, og gik i gang med en coaching-uddannelse, der endte med en certificering + en overbygning, hvor jeg blev certificeret stresscoach.
Og som coach, så kunne jeg da hjælpe alle. Ork, der var ingen grænser for, hvem jeg kunne hjælpe.
Jeg kunne jo både hjælpe dem, der var stressede, var ved at blive det, havde været det.
Og jeg kunne også godt hjælpe dem, der savnede noget mere trivsel, eller dem, der gerne ville lære teknikker til at få overblik og overskud.
Dertil så kunne jeg jo også “sagtens” lige bistå virksomheder, som gerne ville have hjælp fra en konsulent, der kunne hjælpe dem med stresspolitikker, APV og arbejdsmiljø.
Ja, der var sørme ingen grænser for, hvor generøst jeg delte ud af viden om det ene og det andet og det tredje og…
Men sandt at sige, så skete der jo ikke så meget i min “virksomhed” – for jeg brugte ikke tiden på det vigtigste: Målgruppen.
Så jeg tjente ikke så meget, for nu at sige det diplomatisk.
Moralen: Det, du skal gøre først, er at finde din målgruppe, og har du den ikke nailet i mindste detalje, så brug tiden på at få den på plads.
Det er nemlig det element, der gør den største forskel i din virksomhed! Tro mig.
Hvorfor er målgruppen vigtig
Jeg havde altså ikke den store succes med min coaching-biks, og tjente derfor ekstra ved at hjælpe mennesker i mit netværk med markedsføring.
Ja, det var forløberen til Passion for Projekter, der startede allerede dengang, men det var jo “bare noget jeg gjorde ved siden af”.
Hvad jeg også gjorde ved siden af, var at undre mig. Hvorfor fik jeg dog ikke nogle flere coaching-kunder, jeg var jo så klar til at hjælpe med både det ene og det andet.
Det var netop problemet.
Jeg havde jo ikke pinpointed min målgruppe, så min markedsføring gik i øst og vest, og fra nord til syd.
Jeg indrømmer det gerne: Det var noget juks. Det var noget sjusk – og det var simpelthen spild af tid. Bum.
Din målgruppe er vigtig, for når du ikke har den klart beskrevet – så taler du til alle. Og den, der taler til alle, taler til ingen.
(Det står der også i markedsføringsbøgerne – og det er en sandhed, der bør blæses op i magnaprint!)
Når du til gengæld er fuldkommen sikker på, hvem din målgruppe er, hvad der kendetegner dem, og hvad der interesserer/bekymrer/glæder dem, hvilke kanaler de benytter til information osv. osv. – så skal du se løjer med din markedsføring.
Det er derfor din målgruppe er vigtig!
Kender du din målgruppe
Hvorfor fortæller jeg dig en gammel jammerlig historie om mit mislykkede målgruppe-arbejde som coach?
Det gør jeg, fordi du kan undgå at gøre det samme som mig. Det satte nemlig min virksomhed ustyrlig meget bagud i udviklingen.
Til gengæld lærte jeg rigtig meget, som gjorde, at da jeg konverterede min virksomhed til virtuel assistent (det der, jeg bare lige hjalp lidt med ved siden af coachingen), så var jeg benhård.
- Jeg udpenslede min målgruppe og persona i detaljer.
- Jeg undersøgte og researchede på typer og adfærd.
- Jeg tegnede og noterede.
- Jeg lagde strategi og planlagde nyhedsbreve.
- Jeg valgte sociale medier med omhu.
- Jeg udarbejde hjemmeside og tekster efter alle kunstens regler.
- Jeg uddannede mig endnu mere i markedsføring.
- Og jeg fik succes!
For jeg havde øjnene på bolden: Målgruppen.
Og det gik rigtig godt relativt hurtigt. Og det kan jeg takke planen for.
Den plan, som jeg ikke havde udarbejdet i min coaching-virksomhed, blev min succes i min nuværende virksomhed.
Du kan gøre det samme.
Så derfor skal du nu svare dig selv (og gerne mig, ved at besvare mailen her):
- Kender du din målgruppe?
- Kender du din målgruppe godt nok?
- Fungerer din markedsføring ift. den målgruppe, du har valgt?
- Er alt som det skal være, eller der noget, der skurer et sted i din virksomhed og din markedføring?
- Er du helt sikker på, du kommunikerer til den rigtige målgruppe?
Hvis ikke, så få hjælp til at finde din målgruppe – og få hjælp til at målrette dine tekster, hjemmeside, grafik m.v. til din målgruppe.