Hvis du nogensinde har set sådan en halvdårlig amerikansk krimi med sådan nogle skumle, stor-kriminelle og helt igennem usympatiske gangstere, så ved du, at der altid er en biljagt og en kidnapning involveret.

Så suser gangsterne gennem mørke gyder og ad dårligt belyste boulevarder med filmens helt – som er blevet kidnappet af årsager, som ikke altid fremstår helt klart.

Klart er det dog, at på et tidspunkt, så slipper vores helt fri – eller (også af årsager, der ikke helt står klart, for det er jo en halvdårlig krimi), så gider de her gangstere ikke lege kidnappere længere. Så de åbner bildøren, og losser helten ud på gaden, midt om natten, midt i ingenting, uden hjælp, uden bykort og ganske prisgivet.

Nu er helten er jo ikke helt i en film uden grund – så derfor finder han jo altid hjem til heltinden – og de lever lykkeligt til deres dages ende.

 

Men er det samme tilfældet for din mulige kunde, der (af årsager, som ikke altid står klart) er landet et tilfældigt sted på din hjemmeside?

Din hjemmeside er ikke helt som en butik…

 

En hjemmeside er ikke som en butik, hvor kunden kommer ind af døren – og derfra bevæger sig rundt i lokalet. En hjemmeside har masser af mulige indgange, ja faktisk lige så mange, som der er sider og undersider på dit website. Og kunderne kommer ind alle mulige steder fra.

  • De læser blogs, og kommer ind på din side på den måde
  • De klikker på en Facebook-annonce, der leder til en specifik side
  • De googler et emne, der leder ind på en af dine sider
  • De klikker på et link i et nyhedsbrev, der leder ind på en anden af dine sider
  • De tastser din hjemmesides adresse og lander på forsiden
  • De googler lidt navn og får fat i din om-side
  • ….. osv.

 

Der er mange indgange til din hjemmeside, og derfor skal du sørge for at kunden aldrig er i tvivl om, hvor på siden hun er – og hvordan hun kommer videre.

Til det kan du anvende en gangster-test. 

 

Hvad er en gangster-test?

 

En gangster-test er et begreb indenfor webdesign og online kommunikation, der vurderer en hjemmesides usability-niveau indenfor emnet navigation.

Testen går ud på, at du i bedste krimi-stil “smider” en bruger/testperson ind på en tilfældig side på din hjemmeside (ligesom helten, der blev væltet ud af bilen). Herfra skal testpersonen bedømme sine muligheder for at finde rundt på din side og orientere sig om, hvor han egentlig befinder sig i din hjemmeside-struktur – og hvordan han kommer videre.

Testen består af 6 spørgsmål, der hver kan score mellem 1 og 3 point, hvor 1 er lavest og 3 er højest. Således kan der max scores 18 point i en gangster-test, og så har hjemmesiden så sandelig bestået gangster-testen.

 

Kan din hjemmeside bestå en gangster-test?

 

For at se, om din hjemmeside kan bestå en gangster-test skal du “kidnappe” en helt – en person, som vil hjælpe dig med at teste.

Du er gangsteren, der beslutter, hvor på siden, din helt bliver “smidt af”.

Nu skal din testperson besvare og vurdere 6 spørgsmål:

 

1. Hvilken hjemmeside befinder du dig på?

2. Hvor findes hjemmesidens menu?

3. Identificér, hvilken underside du befinder dig på 

4. Hvilke muligheder har du på denne side?

5. Kan du se, hvordan du indtil nu har bevæget dig rundt på hjemmesiden?

6. Kan du benytte en søgefunktion på siden?

Hvert af de 6 spørgsmål vurderes på en skala fra 1-3, hvor 1 er lavest og 3 er højest.

 

Du kan hente en skabelon til din gangster-test her 

 

Hvordan gik det?

 

Når du har afprøvet, om din hjemmeside kan bestå en gangster-test, så del gerne dit resultat på Passion for Projekters Facebook-side.

Og har du lyst til at vide mere om, hvordan du skaber brugervenlig navigation, får besøgende på hjemmesiden til at gå i dialog med dig – samt, hvordan du hjælper din bruger til at blive tryg ved at anvende din hjemmeside, så læs blogindlæget om N-I-K principperne her.