Kan du digitalisere din viden?

 

Som du allerede ved – og måske er du en af dem – så er mange små og store virksomheder udfordret af Corona-nedlukningen.

Du må ikke holde åbent, eller måske må du, men der kommer ikke mange kunder.

Det er sårbart at drive virksomhed i en verden, hvor fysisk kontakt er minimeret.

Det kalder på nye metoder og tilgange til at fastholde kunderne, skabe relationer til nye kunder og stadig tjene lidt penge.

En metode til det, er at skabe digitale produkter.

 

Jeg kan ikke digitalisere min viden

 

Måske tænker du nu: “Jeg kan ikke digitalisere min viden! Det er fint nok, du siger det, Rikke. Men det kommer ikke til at ske“.

Fint nok“, siger jeg så, “men må jeg alligevel ikke lige låne lidt af din tid, og bede dig læse videre”?

For jeg vil gætte på, at en eller flere af disse ting, gør sig gældende, når du afviser et digitalt produkt i din virksomhed:

 

  • Du arbejder med mennesker. Du er vant til at have dem i din klinik til sessioner, samtaler, undersøgelser. Du er glad for den fysiske relation – faktisk er den afgørende for, at du kan levere et godt produkt. Derfor kan du ikke digitalisere din viden.

 

  • Du producerer et fysisk produkt, som du sælger i din butik, hvor du taler med og vejleder dine kunder i hvordan produktet anvendes, og hvordan de vælger det helt rigtige produkt til dem. Derfor kan du ikke digitalisere din viden.

 

  • Du holder foredrag, kurser og workshops, og har et klart og godt koncept, der virker i den virkelig verden ( = fysiske verden ) – og den proces er det altså ikke mulig at lave om på uden pointer og vigtigt indhold går tabt. Derfor kan du ikke digitalisere din viden.

 

  • Du underviser i noget, hvor det at vise frem, være til stede og give vejledning on the spot er essentielt. Derfor kan du ikke digitalisere din viden.

 

  • Du er behandler og har brug for at røre ved dine patienter/klienter, for at de får noget ud af behandlingen. Derfor kan du ikke digitalisere din viden.

 

 Jo! Du kan godt digitalisere din viden

 

Der er mange gode argumenter for, at du mener, at du ikke kan digitalisere din viden. Og jeg kan langt hen af vejen godt forstå dig. Men lad os fokusere på det, du kan – i stedet for alt det, du ikke kan lige nu.

For hør her:

Du skal ikke digitalisere AL din viden. For selvfølgelig er der nogle ting, som du kun kan udføre ved at være i fysisk kontakt med dine kunder. Og det kan ikke digitaliseres.

Men jeg vil opfordre dig til at digitalisere DELE af din viden!

Den del, der kan

  • oplyse dine kunder om, hvorfor dit produkt/behandling/ydelse kan hjælpe dem
  • uddanne dine kunder i, hvordan de lærer noget bestemt, bruger et produkt eller opnår forståelse for noget
  • give dine kunder viden, så de i første omgang kan løse en del af deres udfordring på egen hånd
  • hjælper din kunde til at få baggrundsviden eller indsigt i at de faktisk har brug for din hjælp

 

Digitale produkter

At digitalisere din viden handler om at tænke lidt ud af boksen

 

At digitalisere din viden, handler ikke om at tænke på, at du ikke kan give det samme i et online set-up, som du giver i et fysisk set-up.

Det handler om at tænke, hvad du KAN give til dine kunder, følgere, kommende kunder i et digitalt set-up.

Og det kræver, at du tænker lidt anderledes end ellers. At du ligesom vender bøtten og tænker ud af boksen.

At du leder efter muligheder i stedet for begrænsninger.

 

Dagens udfordring

 

Så nu kommer der her en udfordring til dig:

Forestil dig, at du SKAL finde på noget, du kan undervise/lære/bibringe dine kunder – og som SKAL være i et digitalt format.

Hvad ville du så finde på?

Denne øvelse handler om at have ja-hatten på og tænke ud af boksen. Se muligheder.

Du må ikke sige til dig selv, at det ikke kan lade sig gøre, at det ikke er muligt, at du ikke kan finde ud af det.

Det eneste du må, er at fokusere på én lille bitte ting, du kan formidle til dine kunder i online rammer.

Når du har idéen, så kan du gå videre med at udrede det praktiske… men det er en anden snak.

 

God fornøjelse med øvelsen.

Hop gerne ind på Passion for Projekters Facebook-side og del din idé 🙂

Eller besøg Passion for Projekters Instagram-profil, hvis du er mere til det 😉 og del din ide der