Det er et konkret spørgsmål, og det er et godt spørgsmål.
Men svaret kan variere – afhængig af, hvem du spørger.
Spørger du mig, får du to svar:
1. Du kan deltage på et fysisk GDPR-kursus
Du er nemlig inviteret til kursus, som finder sted over to dage – den 30.10 + 20.11 2023 hos mig i Odense.
Kurset afholder jeg sammen med jurist Vicky B. Lorenzen. Hun er ekspert i GDPR.
Her får du selv ”fingrene i GDPR-dejen”, da vi viser dig, hvordan du helt specifikt skriver din GDPR- dokumentation, og hjælper dig, så du får det hele med. – Også det du ikke ved, du skal forholde dig til.
Det fysiske kursus koster som intro-pris her i efteråret 2023: 9.800 kr. + moms.
Det er for to hele dage fra kl. 9-16, adgang til en jurist, mulighed for at få svar på alle dine GDPR-spørgsmål – og ikke mindst sikkerheden ved at have hjælpen lige ved hånden, så du får ordnet din GDPR rigtigt.
2. Du kan også vælge at uddelegere det meste af opgaven med at skrive din GDPR-dokumentation
GDPR pakken er en god løsning, hvis du ikke har lyst til selv at få ”fingrene i GDPR-dejen”, men du har virkelig meget lyst til at få styr på persondata i din virksomhed.
Så skal du blot give en række informationer til mig. Så skriver jeg din dokumentation – og Vicky gennemgår med den juridiske tættekam, så du sikrer, at du har alle hjemler, paragraffer og juridiske spidsfindigheder på plads.
Den løsning koster 18.201 kr. + moms, fordi du gør mindre selv og vi gør mere.
Inkl. i prisen er endda først års abonnement på GDPR-platformen Lexoforms, som er den platform vi anvender ift. at opsætte din GDPR dokumentation.
Er det så billigt eller dyrt?
Det afhænger igen af, hvem du spørger.
Jeg synes, det er to budgetvenlige løsninger for en soloselvstændig eller mindre virksomhed – fordi du i disse to løsninger får juridisk hjælp og det hele serveret i form af viden og kunnen (– og endda udførelse, hvis du vælger GDPR pakken), der får dig nemt i mål med din GDPR.
Du kan vælge at benytte en jurist eller advokat til opgaven – men vær opmærksom på, at det slet ikke er ualmindeligt, at du så betaler en timepris på 2000 kr. eller mere.
2000 kr. i timen svarer til at vores 2 dages GDPR-kursus varede 5 timer i alt (du får 12 timer + 1 times opfølgning = 13 timer i kurset) – og med min erfaring ift. udarbejdelse af GDPR-dokumentation, får du ikke løst det på 5 timer.
Så om noget er dyrt eller billigt handler om, at du sammenligner.
Hvad koster det – eller hvad koster det at lade være
Der er mange overvejeler, når du skal beslutte dig for, om du skal på kursus i GDPR eller ej. Men overvej dette:
• Hvad får du for pengene?
I GDPR kurset er der f.eks. inkluderet viden om markedsføring ift. GDPR, da mange går galt i byen her. Den kombination har vi ikke set andre steder.
Det er heller ikke så tit, du får to omhyggelige undervisere med GDPR know-how lige ved hånden i 2 dage.
Husk også, at her lærer du faktisk at skrive din GDPR dokumentation. Det er ikke bare et kursus, hvor vi fortæller dig, hvad du skal gøre – vi viser dig også helt konkret, hvordan.
Det er heller ikke et kursus, hvor vi fortæller dig en hel masse juridisk sort snak om paragraffer og regler. Nej, vi gør det juridiske håndgribeligt og anvendeligt, så du netop kan skrive din dokumentation – og samtidig forstå, hvorfor, der skal stå det, der skal stå.
Så er det dyrt, når du samtidig får undervisningsmateriale, adgang til GDPR platformen, masser af uvurderlig viden, der gør dig i stand til trygt at arbejde med din GDPR på egen hånd fremover?
• Hvad vil det koste dig, hvis du selv skal forsøge at få styr på din GDPR?
Hvor mange timer skal du bruge på selv at bokse med GDPR, hvor du ikke kan tjene penge på at løse opgaver for dine kunder?
Og du er måske ikke engang sikker på, at du gør det helt korrekt.
I mit eget tilfælde kostede det en tabt indtjening på 36000 kr., dengang jeg troede, jeg kunne ordne GDPR selv (vel at mærke inden jeg tog GDPR uddannelsen 😆).
Det behøver du ikke gentage.

• Hvad vil det på sigt koste dig, at du ikke får styr på det lovpligtige GDPR?
Hvad hvis en kunde klager?
Hvad hvis Datatilsynet kommer og er utilfredse med din (ikke eksisterende) dokumentation?
For slet ikke at tænke på det meget dårlige omdømme du kan få, hvis du har rod i din datasikkerhed.
Det giver nok ikke flere nye kunder i hvert fald.
Og da GDPR bliver et større og større konkurrenceparameter, så synes jeg bestemt, du skal få styr på den del. Du behøver jo ikke mister kunder og indtjening på den fadæse at tro, at GDPR “kan vente til en anden gang” eller “ikke er noget, jeg behøver”.
Det er mit bud, at du lettere tjener de penge ind, som GDPR kurset koster, når du rent faktisk har kunder. Men ikke, hvis de smutter over til en konkurrent, som bruger “jeg har styr på GDPR og kan dokumentere det” som et markedsførings-argument.
Spørgsmålet er derfor snarere: Har du råd til at lade være med at bruge penge på GDPR?
• Hvor mange søvnløse nætter har du over ikke at være lovlydig?
Jeg er sikker på, at du ikke sjusker med datasikkerheden med vilje – det er nok bare en af de opgaver, der står på din to-do-liste, men som bliver flyttet igen og igen – fordi opgaven er uoverskuelig.
Men betyder det, at du sover dårligt om natten, fordi opgaven nager dig, så tænk på, hvor behageligt det vil føles, når der er styr på det.
Så kan du have ro i maven, være tryg og vise dine kunder, at du har styr på det. Og så kan du pakke den dårlige samvittighed ned og sove godt.
• Hvad betyder det for dig, at være til at stole på?
I en verden, hvor salg bygger på relationer og tillid, så spørg dig selv, hvad det koster på din troværdighedskonto, hvis du ikke har orden på GDPR.
Det er en tillidssag at placere et køb i din virksomhed, og det mindste du kan gøre er, at vise respekt for de data, dine kunder giver dig i jeres samarbejde – så de ved, du er til at stole på.
Og ikke bare skriver en privatlivspolitik, som de kan læse, men hvor du ikke effektuerer på processerne bag det, du beskriver i privatlivspolitikken.
På den måde er det altså god stil og ordentlighed, at have styr på dokumentationen.

Vi hjælper dig med GDPR: Jurist og GDPR ekspert, Vicky B. Lorenzen fra VBL Rådgivning & Virtuel assistent Rikke Dunne, Passion for Projekter
Så hvad synes du om prisen nu?
Jeg forstår virkelig godt, hvis du tænker at 9.800 kr. + moms for GDPR-kurset eller 18.201 kr. + moms for GDPR-pakken er mange penge.
Det er det da. Men heldigvis kan du betale i rater. Så kontakter du mig bare for en aftale.
Men er prisen ikke i virkeligheden højere, hvis du lader stå til og stadig ikke får styr på din GDPR dokumentation?
Jo, det vil jeg hævde.
Så i stedet for at danse om den varme grød, så se på GDPR som en lovpligtig driftsopgave i din virksomhed.
Ja, det koster noget. Men det gør det jo også, når du bruger din revisor til din skat og moms (for her snyder du vel heller ikke udenom?), når du køber kurser eller programmer til din virksomhed eller investerer i abonnementer osv.
GDPR er et engangsbeløb, hvis du vælger at lære, hvordan du arbejder med det på egen hånd i din virksomhed. Og det kan du godt.
Så hvad er dyrest for dig, når du tænker alle eventualiteter ind?
At tage med på GDPR-kursus / få GDPR ordnet for dig – eller risikere at miste kunder og troværdighed?