Der er mange virksomheder – store som små – der i denne tid er kraftig udfordret af Corona-nedlukninger. De må ganske enkelt ikke holde åbent, og har derfor ingen kunder.
Så er der dem, der godt må holde åbent, men som heller ikke har nogle kunder, fordi kunderne bliver hjemme, som de er opfordret til, så vi mindsker personlig kontakt og holder smittekæder i ro.
Det kan godt lyde som om, at hele forretningen er sat i stå. Og det er den også på den bane, der hedder kunder i den fysiske butik.
Men der er bestemt ingen grund til at gå i stå med din synlighed – din markedsføring.
For ting bliver jo bedre, og verden åbner op igen. Og så skal du helst ikke være gået i glemslen. For så skal du starte forfra med at opbygge din virksomheds synlighed.
Det kan blive en tung proces.
Hav fokus på din synlighed
Selv om der er stille i din forretning lige nu, er der flere ting du skal gøre for, at din synlighed ikke går i stå.
Du kan med fordel bruge den stille tid til at
- udarbejde en markedsføringsplan
- skrive og planlægge kampagner til når din virksomhed igen er åben
- være vaks på tasterne og få skrevet blogindlæg, som du kan planlægge til deling på sociale medier
- planlægge nyhedsbreve, som du kan sætte til at udsende på bestemte tidspunkter
- øve dig i at sende live på Facebook eller Instagram TV – og hvis du er vild med det, så måske åbne din egen Youtube kanal
Men ikke bare det, du kan også
- skabe eller forbedre din freebie, så du kan tiltrække potentielle kunder til dit nyhedsbrev – det kan være handy, når din virksomhed igen kan åbne op.
- få tjek på, hvem og hvor mange der besøger din hjemmeside, for den viden kan du benytte til at fintune din markedsføringsindsats ift. din målgruppe.
- udvikle nye produkter, som du måske har tænkt på længe, men som du ikke har haft tid til – her vil du kunne finde mange ideer til indhold, du kan bruge til at øge din synlighed.
Eller hvad med at du
- skaber et online kursus, der både giver dig indhold til at lære dine kursister vigtig viden, men som også giver indhold til opslag på sociale medier og temaer til nyhedsbreve.
- Indspiller eller holder live webinars, der gør dig synlig for dine kunder og potentielle kunder – de vil helt sikkert gerne høre fra dig og om det du kan, selv om verden er af lave. (og de har måske også lidt mere tid til at deltage i webinars lige for tiden).
Hvorfor er synlighed vigtig – når du ikke har nogen kunder lige nu?
Det kan være du tænker, at det er en mærkelig opfordring, når jeg siger, at jeg synes, du skal være opmærksom på din synlighed lige midt i en corona-nedlukning. Du har da masser af andre ting at tænke på.
I know.
Men du skal også helst have kunder, når din virksomhed må lukke dørene op og byde indenfor igen.
Derfor er det en rigtig god ide, at du bruger denne tid på at optimere, justere, sætte i gang og planlægge alle de ting, der har betydning for din online synlighed.
Fordelen ved at holde gryden i kog vedr. din online kommunikation er flere:
- Du opretholder en synlighed overfor din målgruppe
- Du går dermed ikke i glemmebogen, men forbliver top-of mind
- Din målgruppe har (også) tid til at forbyde sig i materiale fra dig
- Du kan fortsat dele og inspirere dine følgere
- Du slipper for at “gå i sort skærm”, hvor ingen hører fra dig – og dermed glemmer dig
- Du undgår at hele din markedsføringsindsats går i stå – online synlighed er noget som skal plejes og ske kontinuerligt
Brug for en snak om din online synlighed? Book afklarende samtale her
- Du bliver forskånet for at starte hele din markedsføringsindsats op igen, når virksomheden åbner – for det kan godt være svært og tage lang tid at kick-starte en heldød markedføring.
- Du kan skabe opmærksomhed og kendskab til dit brand, som kan være en stor fordel når der åbnes op igen
- Du kan gøre dig og virksomhedens ydelser synlige, så potentielle kunder stifter bekendtskab med dig, og får lyst til at vide mere om dig, og benytte dine tilbud efter lock-down.
Så selv om du måske er trist over restriktionerne, så kan du stadig godt gøre nogle gode ting for dig selv og din synlighed – for den har du kontrol over og kan bestemme over, mens alle de andre sundheds-krise-restriktioner ikke er noget, du har så direkte en indflydelse på.
God skrivelyst!