At markedsføre din virksomhed handler om at skabe synlighed om det, du beskæftiger dig med og som er din passion at hjælpe med.
Men det kan nogle gange være svært, fordi udviklingen indenfor marketing går hurtigt.
Der kommer nye programmer, nye apps, nye algoritmer, nye måder at skabe “reach” (det at nå ud til dit publikum) og det kræver løbende justeringer af hjemmeside, tekster og din viden.
Den rivende udvikling, teknikken bag – og ønsket om at holde fokus på kerneopgaven – er nogle af årsagerne til, at mine kunder vælger at uddelegere deres markedsføring og opgaver til mig.
Men vil du hellere have fingrene i opgaverne selv, så er ny viden afgørende.
Du skal holde dig opdateret på ny viden, hvis du vil klare dig i kampen om synligheden
For ikke at blive valset bagud af dansen – altså komme bagud og blive overhalet af udviklingen indenfor markedsføring – kan du derfor med fordel opdatere dig på ny viden.
Jeg vil anbefale, at du deltager på workshops, kurser og uddannelser, der har et klart mål ift. det, du ønsker dig i din virksomhed og markedsføring.
Når du indhenter ny viden, kan du bedre “være med i gamet” – altså opretholde dit konkurrenceparameter ift. dine konkurrenter, som også ønsker at opretholde deres synlighed.
Og det er en kamp!
Synlighed kommer ikke af sig selv, men den kan hurtigt forsvinde, hvis du ikke har fokus på at beholde den.
Hvad skal du så lære?
Mit bedste bud er, at du lærer markedsføring helt grundlæggende, så du har styr på:
- Hvad online kommunikation og markedsføring helt konkret går ud på – og hvordan du gør
- Webkommunikation – at kommunikere online (det er nemlig noget helt andet end at kommunikere offline)
- Sociale medier – hvilke platforme og en klar strategi for SoMe
- Email marketing og blogindlæg – de er vejen til at skabe tillid og relationer, der på sigt kan give salg
- Markedsføringsplanlægning og effektuering – for du skal sætte din viden i spil, ellers er den spildt
Du kan læse dig til alt, det tager bare virkelig laaaang tid.
Du kan også lære det helt grundlæggende på kursusforløbet “Grundkursus i markedsføring for soloselvstændige” som jeg udbyder efter sommerferien.
Men ikke nok med det.
Du skal også have styr på din målgruppe og dine tekster
Ud over at kende til de grundlæggene tiltag og tilgange indenfor online kommunikation og synlighed, bør du som noget af det allerførste have styr på din målgruppe.
- Hvem henvender du dig til med din virksomhed?
- Hvordan skal det komme til udtryk i din markedsføring?
- Hvad reagerer din målgruppe på?
Det skal du vide, for at målrette din kommunikation.
Vil du gerne gå skridtet videre og lære din målgruppe endnu bedre at kende, så du kan blive endnu skarpere på hendes præferencer og valg, så kan du udbygge med metoden Emotionelle Kundetyper®.
Her får du undervisning, tekstfeedback og viden om tekster til kundetyper. Det er værdifuld information, som styrker din kommunikation og din markedsføring.
Workshoppen varer 4 timer, og der er begrænset antal pladser.
Hjemmesiden er grundstenen i al din online synlighed
Jeg ynder at sammenligne din hjemmeside med en fysisk butiks frontrude. Ligesom du tiltrækkes af udstillingen i butikkens vindue, når du går forbi, så skal din hjemmeside tiltrække interesserede kunder online.
Det kan den kun, hvis du har en god hjemmeside.
En god hjemmeside er en side der:
- Har en logisk opbygning af billeder og funktioner
- Har velskrevne og troværdige tekster, der kommunikerer et konkret og forståeligt budskab
- Er brugervenlig
- Er sikker, så dine kunder trygt kan benytte den
- Er langtidsholdbar
Når din hjemmeside er solid, har du et godt udgangspunkt for din markedsføring, fordi det er til hjemmesiden, du skal føre dine læsere og følgere, så de kan lære mere om dig og dine ydelser.
Men virker hjemmesiden ikke optimalt eller er den svær at benytte og finde rundt på, så går dine gæster igen. Ligesom de ville gøre i en fysisk rodebutik uden personale.
Men det kan du sagtens undgå.
Du behøver ikke lære alt på én gang
Læring er en proces.
Ligesom det at markedsføre dig er en læringsproces.
Du behøver derfor ikke lære alting på én gang – men tag det lidt i trin.
Lær en del først, byg ud med den næste og fyld så på sidenhen med mere viden.
Det vigtigste er, at du holder dig opdateret og lærer nyt. For det styrker din kommunikation og din placering i markedet, som du helst skal opretholde med synlighed og tilstedeværelse.
Overvej, hvad du helst vil lære? Nu har du i hvert fald fået lidt inspiration til, hvad du kan arbejde med i regi af mig og mine samarbejdspartnere.
Vi håber at se dig!