Der er flere meninger om, hvordan man driver en virksomhed, og hvilke elementer du skal give mest opmærksomhed.
Men der er også temmelig udbredt enighed om, at markedsføring er en højprioriteret opgave – udover kerneopgaven, naturligvis.
Som iværksætter tænker jeg, at du nok følger godt med og ser, hvad andre gør i deres markedsføring. Særligt hvis du kæmper lidt med at få den synlighed, du gerne vil.
Til det vil jeg sige to ting:
1. Der er intet galt i at følge med og se, hvordan andre i din branche markedsfører sig. Det kan sagtens give god inspiration til dit eget indhold.
MEN
2. Du skal ikke sammenligne dig med andre, når du planlægger din markedsføring.
One size fitz all – no no
Som den, der (måske)
- har lidt ondt i markedsføringen
- som ikke opnår så meget synlighed som ønsket
- som ikke har det antal på nyhedsbrevlisten som du drømmer om
- som synes telefonen ikke ringer nok med opgaver
- osv.
… er det rigtig nemt at falde i “one size fits all-fælden”.
Altså at tro, at når du er konsulent, coach, underviser, kunstner, behandler, rådgiver m.v., så skal du markedsføre dig som de andre i den samme branche som dig selv.
For det ser jo ud til at gå rigtig godt for dem.
De har mange opslag på de sociale medier, de sender nyhedsbreve og poster spændende indhold overalt, hvor du støder på dem.
Det er derfor nærliggende at gøre det samme. At prøve at forstå mekanismen bag deres markedsførings-strategi og overføre den til din egen (og her taler vi absolut IKKE om at kopiere, for det er total forbudt! Vi taler om at finde inspiration til, hvordan de bygger deres markedsføring op).
Det vil sige, hvilke typer opslag deler de, hvornår på dagen sender de nyhedsbreve, hvordan kommunikerer de, hvilken type billeder benytter de, hvilke platforme er de til stede på m.v.
Du har måske endda prøvet det… men uden helt at få den effekt, som du havde håbet på.
Det, der virker for dem, virker sandsynligvis ikke for dig. For der er ikke en one size fits all-kommunikationsformel, der sætter mega fut i al online synlighed.
Men der findes en anden model.
One size fits you
Du skal finde din egen model for din markedsføring og din strategi for synlighed.
For når du gør som alle de andre:
- bliver du bare en stemme mere i koret af ensartet kommunikation, som det er let at overse
- får du ikke mulighed for at udtrykke dig – og det du står for
- bliver din markedsdføring lidt udtryksløst
- kan dine følgere ikke rigtig mærke dig og hvem du er
- kan du have sværere ved at skabe relationer til dine følgere – hvilket er grundpræmissen for senere salg
- kan du føle dig bundet i en stil, der ikke passer til dig
Og det er netop faren ved “one-size fits all-fælden”.
Du skal i stedet benytte dig af metoden “One size fits you”.
Det er den metode, der virker for dig,
- den, der viser hvad du kan
- den, der formidler, hvad du står for
- den, der passer til din målgruppe
- den, der giver dig frihed til at være dig, så du brænder igennem med dit budskab
- den, der giver dine følgere følelsen af dig
- den, hvor folk kan mærke, at du er et rigtigt levende, passioneret mennesker bag markedsføringen
- den, der er genkendelig som et “varemærke” for dig
- den, hvor du bruger dit sprog, din kommunikationsstil og din måde at formulere dig på
Kan du se forskellen?
One size fits you gør din markedsføring til din. Når du finder din vej ind til one size fits you, vil du opleve markedsføring som meget sjovere, lettere og konkret.
Du kan være dig – og det kan dine følgere godt lide.
Vi kan godt lide, at følge andre med lidt kant og personlig stil. Det er her, vi identificerer os med dig som afsender og får lyst til at høre mere fra dig.
Og det er jo essensen i hele markedsførings-strategien: At bygge en pulje af følgere, der passer lige til dig og den du er – og den de er.
Når du kan det, behøver du ikke længere sammenligne dig med de andre i din branche.
Hvorfor falder du i “One size fits all-fælden”
Hvis du kender til at være fanget i fælden, hvor du sammenligner dig med andre, kan det skyldes flere ting.
Det kan bl.a. være fordi
- du ikke føler dig tryg ved at stå frem
- du er bekymret for, om du kan gøre det godt nok
- du er bange for, at folk ikke kan lide det, du skriver, sender, slår op
- du tror, du ikke ved nok til at stille dig frem med et budskab
- du tør slet ikke være synlig
Hvis det er genkendeligt for dig, så bunder disse ting ofte i en “forklaring” du har givet dig selv. En overbevisning, som er blevet din virkelighed, men som overhovedet ikke er sand. Og som du måske ikke er helt bevidst om, at du har.
Men det bliver en stopklods for din synlighed.
Det bliver en stopklods for, at du kan drive din virksomhed, for det er virkelig svært at gøre opmærksom på dig selv, hvis du ikke markedsfører dig (nok).
Helt basalt, kan det blive en stopklods for, at du kan leve det liv, du ønsker dig.
Så skal vi ikke se på, hvordan vi får de overbevisninger vendt til nogle positive af slagsen, så du kan indtage din markedsføring i en model der passer til dig – uden at du behøver sammenligne dig med andre?
Hvis du tænker: Jo!
Så læs mere her om, hvordan jeg kan hjælpe dig.
Hilsen Rikke