I mit arbejde som virtuel assistent, skriver jeg mange tekster, og i den forbindelse får jeg også spørgsmål om SEO. F.eks. “Hvad skal jeg overveje, hvis jeg skal ud og købe mig hjælp til SEO?

Det får svar på i dag, hvor SEO-teksterforfatter, Majbritt Lund, har været så venlig at skrive dette gæsteblogindlæg til dig.

 

Af SEO-tekstforfatter Majbritt Lund

Overvejer du at købe SEO, får du her en overskuelig guide til at stille de rigtige spørgsmål, så du undgår at blive snydt.

 

Allerførst får du den korte forklaring på, hvad SEO er:

SEO står for søgemaskineoptimering og betyder at optimere hjemmesiden, så det bliver lettere for Google at indeksere hjemmesiden øverst på søgemaskinen.

De undersider, der skal optimeres, skrives om SEO-tekster. En SEO-tekst for hvert sit søgeord.

Eksempelvis

• en om revision
• en om årsregnskab
• en om skatterådgivning

 

SEO består af 3 vigtige faktorer

 

Udover SEO-teksterne skal teknikken understøtte den gode brugeroplevelse på hjemmesiden. Og endeligt kan du få andre til at linke til din hjemmeside, også kaldet linkbuilding.

Det vigtigste er at vælge de rigtige søgeord. For ellers risikerer du at komme til at ligge øverst på søgeord, ingen googler, eller søgeord der tiltrækker de forkerte kunder.

Når dine SEO-tekster er lagt på hjemmesiden, går der ofte uger eller måneder, før Google begynder indeksere dem. I starten kan dine placeringer svinge meget. Herefter vil de ligge forholdsvis stabilt og langsomt arbejde sig yderligere op – hvis dit SEO-arbejde er lavet godt. Vil du ligge endnu bedre, kan din SEO-konsulent styrke siderne yderligere.

Så simpelt kan SEO forklares.

 

De 5 spørgsmål, du skal stille SEO-konsulenten

 

Mange fejlkøb ifm. SEO sker, fordi aftalen er uklar. Og SEO er ikke bare SEO.

Derfor skal du stille din SEO-konsulent eller dit SEO-bureau nogle helt konkrete spørgsmål, så du kan vælge din leverandør på et oplyst grundlag:

  • Hvordan hjælper du mig med at vælge de rigtige søgeord?
  • Hvem skriver SEO-teksterne? (Kan enten være dig eller leverandøren)
  • Hvilke tekniske tiltag, vil du foretage? Nu? Fremover?
  • Hvordan følger du op på placeringerne?
  • Hvilke muligheder har jeg for at styrke mine placeringer fremover?

Når du har fået svar på de 5 spørgsmål, kan du sammenligne tilbud fra de forskellige udbydere. For nu har du styr på det vigtigste.

Har du allerede fået lavet SEO, og har du brug for en ny leverandør til at forbedre dine resultater, skal du stille et andet spørgsmål:
Hvordan vil du vurdere, hvor vi skal sætte ind?

Her er flere muligheder. De mest oplagte er at

• justere eksisterende tekster
• tilføje nye tekster
• justere hjemmesiden yderligere teknisk
• linkbuilde

Og din SEO-konsulent skal analysere dine nuværende resultater for at vurdere, hvordan du får mest for pengene. Uden den analyse kan du eksempelvis risikere, at konsulenten anbefaler linkbuilding, fordi det er det han sælger. Også selv om du måske har mere brug for at få forbedret teknikken eller få justeret dine tekster.

 

Om skribenten

 

Overvejer du at købe SEO, får du her en overskuelig guide til at stille de rigtige spørgsmål, så du undgår at blive snydt.

Majbritt Lund er uddannet journalist og har drevet sit eget firma siden 2007. Her rådgiver hun kunderne om onlinemarkedsføring og skriver markedsføringstekster. Særligt hjemmesidetekster, SEO-tekster og nyhedsbreve. Er certificeret i kundetyper.