Er du indehaver af en beskrivelse af din mest ønskede kunde?

  • Hende, du bare vil elske at arbejde med altid – virkelig for ever.
  • Den kunde, som har spændende opgaver, og hvor kemien bare passer.
  • Kunden, som er glad for dit arbejde – og som kommer tilbage igen og igen for at få mere hjælp.

Hvis ja, så behøver du egentlig ikke læse videre – men du er velkommen til det.

Hvis nej, så læs meget gerne videre – for det er vigtigt, du har sådan en kundebeskrivelse.

 

Hvad skal du med en målgruppeprofil

 

Jo bedre du kender din målgruppe, jo mere succes har du med din markedsføring.

For jo mere detaljeret du kan “være inde i hovedet på din målgruppe”, når du kommunikerer til dem, jo mere vil de

  • føle sig mødt
  • føle sig forstået
  • føle sig set
  • føle sig godt tilpas
  • føle interesse for dig og din markedsføring, fordi du jo forstår dem så godt
  • føle tillid til dig og dine kompetencer

For at kunne give dine læsere/følgere og potentielle kunder denne følelse, skal du kende dem godt.

Det gør du ved at udarbejde en målgruppeprofil.

For med en målgruppeprofil bliver vejen fra “at støde på dig et sted” til at få en relation til dig, hurtigere.

Og relationer er forudsætningen for, at den potentielle kunde en dag bliver en reel kunde.

Du skal skabe følelser med din markedsføring, men til den rette målgruppe.

Det er derfor, du bør udarbejde en målgruppeprofil. 

Du kender det måske også under begrebet persona.

 

Skriv til “din eneste ene”

 

Da jeg blev certificeret SEO-blogger i et intensivt undervisningsforløb hos Bureau by Storm, talte Vibeke Storm om, at du skal finde “din eneste ene” og rette al din kommunikation mod hende/ham.

Den eneste ene er værd at finde. 

Din eneste ene, er den perfekte kunde. En/flere du måske allerede har – eller som du gerne vil have.

Du er f.eks. meget sandsynlig lig med min målgruppebeskrivelse af min eneste ene.

Du skal beskrive din eneste ene i målgruppeprofilen, for så finder din eneste ene dig lettere via din kommunikation og markedsføring. 

 

Din persona er afgørende

 

Din persona/eneste ene/målgruppeprofil (kært barn har mange navne) er afgørende for din succes.

Både når det handler om din kommunikation og markedsføring – men også når det handler om din trivsel i din virksomhed.

For jo flere “eneste ener” du kan tiltrække, jo rarere bliver det at arbejde med dem.

Men din persona er også afgørende, fordi du får 1 person, som bliver repræsentanten for din samlede målgruppe.

Det er denne ene ham/hende, du skal tænke på i al din formidling.

På den måde bliver din markedsføring nemlig målrettet og genkendelig for de rette mennesker – samt sjovere og lettere for dig at udarbejde.

Det betyder, at du nemmere får nye kunder i butikken, og det er jo ligesom forudsætningen for at drive virksomhed.

Så brug gerne tid på at finde din eneste ene/persona – det er tid givet godt ud.

Du kan hente en række spørgsmål her, som du kan besvare og blive skarpere på din målgruppe-profil

Her kan du tjekke en spændende metode til at arbejde med kundetyper og målgrupper