Hvor mange forskellige typer af markedsføring benytter du i din virksomhed?
Tænker du: “Øhmm.. hvad mener du lige med det, er markedsføring ikke bare markedsføring?”
Nope. Desværre ikke.
Der er mange tilgange til at markedsføre dig – og afhængig af din målgruppe, kan det være, at en type marketing er mere hensigtsmæssigt end andre.
Der er eksempelvis 4 typer af marketing, du kan benytte i din virksomhed
1. Email marketing 📨
Den første type marketing er email-markedsføring.
Email-marketing handler om, at du markedsfører dig ved hjælp af emails.
Til det skal du bruge et nyhedsbrev.
Nyhedsbrevet bruger du til at dele viden, skabe relationer og styrke dit brand, samt blive kendt af dine læsere.
2. Content marketing 📰
Content betyder indhold. Og content marketing handler om, at du skaber godt, relevant og interessant indhold rettet mod din målgruppe.
Af den grund, er du også nødt til at være skarp på, hvem din målgruppe er – før du kan arbejde indgående med content marketing.
Når du arbejder med content marketing er det vigtigt, at du holder relationen til dine læsere, lyttere, følgere mv. i fokus.
Det kan du f.eks. gøre med blogindlæg.
3. Social media marketing 📱
Social media marketing, handler om at markedsføre dig på de sociale medie-platforme.
Men du skal ikke være på alle sociale medier – faktisk skal du nøje udvælge din SoMe platforme ift., hvem du henvender dig til.
Det nytter ikke noget, du tilbyder de mest værdi-givende videoer på Youtube, hvis din målgruppe hellere vil læse nyhedsbreve.
4. Video – og audio marketing 📽
Video – og audio marketing er film og lyd.
Dette format kan være en meget levende måde at formidle dit budskab på.
For dels kan din lytter / seer med det samme få et indtryk af dig, da de øjeblikkeligt kan se dig (video) eller høre dig (lyd).
Dels fordi du kan vise flere ting med video end med tekst – og dels fordi, du med lyd kan skabe andre former for oplevelsesformidling end tekst kan.
Fordelen ved at benytte mere end en type markedsføring
Når du skal vælge, hvilken type marketing, du vil benytte i din virksomhed, så hav altid din målgruppe for øje.
Er målgruppen travl og har mange opgaver i dagens løb, kan en lydfil være et godt valg, fordi en lydfil kan lyttes til i bilen, toget, på gåben – eller mens der udføres andre opgaver. Her vil podcast også være oplagt.
Er det du markedsfører et produkt, som det kræver vejledning at anvende, så er video oplagt. Video er også oplagt til det publikum, der er mere visuelt anlagt, og hellere vil kigge på noget end læse det. Så her kan Instagram reels og stories være gode.
Blogs og nyhedsbreve er gode til at forklare og uddanne din læsere, og du kan gå i dybden med din videndeling via det skrevne medie.
Dertil kommer, at nogle lærer bedst ved at se, andre ved at læse og nogle igen ved at lytte. Og så er der dem, der foretrækker alle tre ting.
Ved at benytte mere end en tilgang til at markedføre dig, kan du altså nå flere indenfor din overordnede målgruppe.
Og det er en klar fordel.
Planlæg din markedsføring – så får du mest succes
Uanset hvilken eller hvilke typer marketing, du anvender i din virksomhed for at skabe brandkendskab og online synlighed, så vil jeg anbefale dig, at du planlægger det.
- Hvad vil du markedsføre til hvem, hvornår og med hvilket formål?
- Og hvornår vil du udarbejde indholdet til din markedsføring?
For sandheden er: Det kan let komme nogle andre opgaver i vejen, og så får du ikke prioriteret din markedsføring.
Det betyder: Ingen synlighed. 😬
Så vil du have succes og vedvarende synlighed, så dine nuværende og potentielle kunder altid ved, hvad du kan og står for – ja, så skal du være vedvarende med din markedsføring, og det hjælper planen dig med.
Skal vi kigge på dit content
Synes du det her med markedsføring, synlighed og planlægning er lidt langhåret, og svært at få strikket sammen på egen hånd?
Og har du egentlig lidt svært ved at finde på emner, du kan benytte i din markedsføring?
Så book en 1:1 workshop med mig. På workshoppen, som jeg kalder “Content til din markedsføring“, hjælper jeg dig til at finde emner nok, strukturer dit indhold og lægger en plan for din videre markedsføring.
Det tager blot 2 timer – og ja, vi kan nå det på den tid.😉
Ses vi?