Hvis jeg spørger dig: Betyder andres mening noget for dig?
Hvad svarer du så?
Ja – den gør
Der er stor sandsynlighed for, at du svarer: Ja, andres mening betyder noget for mig.
Og det er godt – det bevidner, at du har interesse for mennesker omkring dig.
Men hvad nu, hvis andres mening betyder så meget, at den holder dig tilbage fra at gøre det, du drømmer om… hvad så? 😏
Så er det noget skidt!
Men ikke desto mindre, ser jeg det ofte i min virksomhed:
Nogle af mine kunder, og dem der booker afklarende samtaler om hjælp i deres virksomheder, de er nogle gange styret af andres mening.
Det betyder at de:
- Aldrig får gang i den podcast de drømmer om – hvor hvad nu, hvis andre synes, de ikke er gode nok?
- Aldrig får sendt de der nyhedsbreve, der kan betyde en større relation og mere salg, for hvad nu, hvis læserne synes, de er anmasende?
- Aldrig får holdt det webinar, hvor de kan dele deres viden og værdi for deltagerne – for hvad nu, hvis teknikken driller og deltagerne bliver sure?
- Aldrig… indsæt selv, hvad du ikke får gjort af frygt for andres mening
Og det er sgu da så ærgerligt (pardon my french)! 😳
Det er også totalt forståeligt! 💚
Nysgerrighed er godt
Andres mening må gerne betyde noget for dig.
Det tror jeg faktisk, den gør for de fleste af os – men det skal være på det nysgerrige plan.
Det er ok, at være nysgerrig på, hvad andre mener om dig.
❗Men andres mening må ALDRIG blive afgørende for de handlinger, du foretager dig i din virksomhed og din markedsføring ❗
Sådan ved du, om andres mening påvirker dig negativt
Hvis andres mening betyder for meget for dig, så holder det dig tilbage.
Det betyder, at du afholder dig fra at stå frem og handle på dine markedsføringstiltag af bekymring for, hvad andre mener.
Du vil typiske have sætninger som dette inde i hovedet:
- Jeg venter lige med det der blogindlæg, for nu har en anden næsten skrevet noget, der ligner – og så synes “de” nok, det indlæg er bedre end mit.
- Jeg vil bare ikke gå live på FB, for jeg er ikke pæn nok/god nok/dygtig nok.
- Jeg ved godt, jeg burde sende nogle flere nyhedsbreve – men uhhh jeg kan slet ikke holde ud, hvis nogen melder fra eller skrive en sur mail tilbage.
- Jeg ville elske at holde webinar, for jeg har så meget på hjerte – men shiiiit, jeg tør ikke alene, for hvad nu, hvis der går kuk i det, og de griner af mig. (Hint, du behøver aldrig holde webinar alene – se her, hvorfor)
… Eller sætninger, der ligner.
Slut med at tænke mest på andre
Det er ikke fordi, jeg ikke forstår dig.
Det gør jeg.
Der var også engang jeg tænkte, at jeg ikke kunne holde webinars, fordi jeg ikke er fotogen nok (men det går fint nok, alligevel) 😉
Så i stedet for at tænke på, hvad andre mener, tænker og tror om dig, så tænk på dig selv.
Slut med at tænke mest på de andre.
Ret fokus mod:
- Hvilken forskel vil det betyde for dig personligt, at du (indsæt det, du er bange for at gøre i din markedsføring)?
- Hvilken forskel vil det gøre for din indtjening, at du (indsæt det, du er bange for at gøre i din markedsføring)?
- Hvilken forskel vil det gøre for din målgruppe, at du (indsæt det, du er bange for at gøre i din markedsføring)?
- Hvis du ikke gør (indsæt det, du er bange for at gøre i din markedsføring), hvem står så og mangler en viden?
- Hvis du ikke gør (indsæt det, du er bange for at gøre i din markedsføring), hvad betyder det så for din følelse af, at være den, der bestemmer i din virksomhed?
Hold dig ikke tilbage
Summa summarum: Der er nogle kedelige konsekvenser, hvis du lader andres mening betyde for meget.
Derfor skal du ikke holde dig tilbage!
- Du skal stå frem.
- Vise, hvem du er.
- Vise, det du kan.
- Helt frem på scenen, så alle kan se dig.
- Frem foran den målgrupper, der leder efter det, du kan hjælp med.
Din markedsføring er svaret
Jeg har sagt det før: Du kan ikke gøre alle tilfredse. Og det skal du heller ikke. Husk det 💙
Men alle dem, der vil synes du er ganske fantastisk, de opdager dig altså ikke, hvis du går og gemmer dig af frygt for, hvad andre mener om dig.
Din markedføring er svaret på mere synlighed.
Så skal du ikke frem på scenen nu – og håndtere den frygt, der er forbundet med det?
Jeg vil gerne bidrage med min lille del til, at du opnår mere synlighed.
Her kan du se, hvad Maja sagde efter sit coaching-forløb: