Du kan sagtens markedsføre dig, selv om du ikke har en lang uddannelse i marketing bag dig.

Hemmeligheden bag al god markedsføring er nemlig din personlighed, dine kompetencer og dine ydelser – som du formidler i et sprog dine kunder kan forstå og se behovet for.

Når det er sagt, så er der desværre en række typiske fejl os soloselvstændige falder i, når vi markedsfører os.

Dem vil jeg gerne gennemgå med dig i dag – så du kan undgå dem.

 

Fejl nummer 1: Du har ikke en klar målgruppe

 

Det bliver altså virkelig svært, hvis du skal markedsføre dig til nogen, du ikke kender.

For hvad vil du så sige til dem?

Hvordan vil du tale ind i deres problemer?

Bekræfte dem i, at du kan hjælpe dem med det, de ønsker sig?

Det kan du ikke.

Men det kan du lære – se her hvordan

Målgruppen er det mest basale, du skal have styr på, hvis du drømmer om bare noget, der tilnærmelsesvis lugter af succes med markedsføring.

Men det er fejl nr. 1 som mange begår – og det synes jeg vi aftaler, er slut nu. 💙

 

Fejl nummer 2: Du er ikke på de samme kanaler som din målgruppe

 

Ja, der kan du se – målgruppen går igen.

Det er nemlig tit sådan, at vi som selvstændige vælger markedsføringskanaler, hvor vi selv godt kan lide at være.

Men vi glemmer at tænke over, om vores kunder egentlig er der.

Eksempel: Det nytter jo ikke, at du hygger over på Snapchat eller Pinterest, hvis du henvender dig til virksomheder, som deler fagligt indhold på LinkedIn.

Du kan let se mis-matchet, når jeg stiller det så skarpt op – men i en travl hverdag, er det let at vælge kanaler, som du kender og har brugt længe – fremfor at researche på, hvor din målgruppe befinder sig.

Og det kan du igen kun, når du har defineret din målgruppe.

Så optimer den tid, du bruger på markedsføring ved kun at dele indhold på de kanaler, du ved, dine kunder og potentielle kunder benytter.

Så undgår du fejl nr. 2. 👌

 

Fejl nummer 3: Du har ingen plan for din markedsføring

 

Jeg ved godt, jeg har sagt det før: Planen er løsningen på meget.

Den er i hvert fald løsningen på at undgå tilfældig markedsføring, hovsa-opslag og opslag uden formål.

Den er også løsningen på stringent synlighed, mere overblik og kontinuitet i din online tilstedeværelse og dermed et mere tydeligt brand.

Men hvordan søren udarbejde du en markedsføringsplan, der viser dig præcis, hvad du skal markedsføre, hvor og hvordan?

Det kan du lære her i en 1:1 online workshop med mig – varighed 2 timer.

Du kan også tage med til workshoppen Lær at planlægge din markedsføring, så du aldrig igen mister synlighed, som er en fælles workshop, jeg tilbyder online den 28. juni.

Så er du godt rustet til at planlægge din markedsføring med effekt.

Og så er fejl nr. 3 overkommet. 🥳

 

Fejl nr. 4: Du kan ikke lide at sælge

 

Selv om du muligvis ikke har lyst til at høre det, så siger jeg det alligevel.

Markedsføring handler om at give værdi – MEN det handler også om at sælge på baggrund af den værdi, du deler ud.

Uden salg, ingen virksomhed.

Men fejlen mange solobosser begår er, at de ser salg som noget påtrængende.

Noget, du pådutter andre og generer dem med.

Og så er salg da noget ubehageligt.

Men lad lige være at begå den fejl igen – for salg er ikke noget, du “tørrer af” på dine kunder og “fedter dem ind i” – og hvad salg ellers beskrives som.

Skriv dig bag øret:

✔️ Salg er en service.
✔️ Salg er en hjælp.
✔️ Salg er et samarbejde.

Det er en mulighed dine følgere kan gribe, lære noget nyt, få løst et problem og få et bedre liv.

Det er ikke noget, du bliver et dårligt menneske af.

Det er faktisk helt konkret en metode til at skabe vækst i din virksomhed – og glæde andre imens.

Med det sagt, kan du ændre dit mindset og dermed undlade at begå fejl nr. 4. For nu sælger du jo ikke.

Du tilbyder i stedet en løsning og et samarbejde.

 

Fejl nr. 5: Du glemme at opfordre til handling

 

Når du markedsfører dig, er det dels for at give værdi til dine læsere/følgere/kunder/kommende kunder osv.

Det er også et spørgsmål om at du viser, at du kan det, du siger du kan. Skaber tillid og tiltro.

Markedsføring er også at påvirke positivt: At etablere en viden hos dine potentielle kunder om, at de har brug for det, du tilbyder.

Fejlen opstår, hvis du glemmer at guide din (næsten) kunde i mål. Når du undlader at hjælpe hende videre til et køb.

Men andre ord: Du glemmer at opfordre hende til at foretage en handling.

Det hedder også et “call to action”.

Du må/skal linke til din hjemmeside, din afklarende samtale, din landingpage, din wesbhop osv.

Det er jo her, kunden kan købe. Det er derfor, du (også) markedsfører dig.

Desværre er der alt for mange SoMe opslag, nyhedsbreve, webinars og videoer, hvor den dygtige indehaver af en lille virksomhed giver værdi, deler ud og demonstrerer sin kompetence – men uden at tilbyde et samarbejde (salg) via et call to action.

Med andre ord bliver indsatsen lidt i nærheden af spild af tid. For hvad med din stakkels deltager på dit webinar, som synes du er alletiders og bare ved, at du kan hjælpe hende…. men du fortæller hende ikke, hvor hun kan blive kunde i biksen.

Begå aldrig den fejl igen, vel. Det kan du ikke være bekendt overfor din interesserede følger.

Husk call to action – så er 5. fejl elimineret. 💥

Hep hep til dig i din markedsføring – nu er du 5 skridt nærmere at undgå 5 typiske markedsføringsfejl – som ret let kan undgås.

Har du brug for målrette, konkret og nede på jorden hjælp til din markedsføring, så lad os tage en snak.

Book en afklarende samtale her

(Ja, det er et call to action👆🥰).