u er sikkert helt med på, at jeg er stor fortaler for at udarbejde digitale ydelser.

Det ville nok også være mærkeligt, hvis en virtuel assistent mente noget andet end det 😁

Men det er nu ikke kun, fordi digitale ydelser er virtuelle. Det er mere de mange fordelen ved at skabe online produkter, der kan supplere og vækste din virksomhed, der begejstrer mig.

For du kan nå flere med online ydelser, og du kan tjene mere.

Hvis du laver gode digitale ydelser – vel at mærke.

Så i dag vil jeg sætte fokus på:

 

9 fejl du ikke må begå, når du udarbejder online ydelser

 

 

1 – Du må ikke videnforstoppe dine kursister

 

Dit kursus kan blive en tam omgang, hvis du fylder så meget viden ind i et kursus, at dine kursister bliver overfodret med viden.

For meget viden på én og samme tid, er alt for meget for kursisterne at kapere – særligt hvis du har et kompliceret emne eller et emne som kræver megen tankevirksomhed, arbejde eller indsigt. 

Du har større mulighed for at få succes med dit kursus, hvis du fordeler din viden i doser. Du kan jo sagtens lave flere online kurser.  

 

2 – Du må ikke komplicere processen

 

At udarbejde et online kursus skal helst være en overskuelig proces for dig at gennengå – og en overskuelig proces for dine kursister at gennemføre. 

Derfor skal du ikke komplicere processen. Det vil sige at du ikke skal gøre det sværere end det behøver at være. 

Pas på med at overtænke processen, fylde mere indhold på end nødvendigt og lad være med at gøre det svært at få materialet gjort færdigt. 

Overvej at levere dit materiale i et set-up, der er let for dig og let for dine deltagere. 

Keep it simple er vejen frem, hvis du på overskuelig tid, vil skabe dig en supplerende indtægt ved at udarbejde et online kursus.  

 

3 – Du må ikke lave for lange online produkter

 

Jeg forstår til fulde ønsket om at give så meget værdi som muligt. 

Problemet med at skabe online ydelser er tit, at de bliver virkelig omfattende fordi du tænker i at give så meget værdi så muligt. 

Naturligvis skal et kursus have værdi – ingen tvivl om det. Men husk begrebet “less is more”. 

Det betyder frit oversat at “mindre er bedre” – ganske enkelt fordi dine kursister ofte bliver gladere og får mere værdi ud af et kursus, der er klart, præcist, overskueligt og ikke tager en evighed at nå igennem.

 

4 – Du skal ikke digitalisere alt du ved

 

Selv om det kan være fristende at gå all ind og skabe et kursus, der en gang for alle viser alt det du kan – så hold hesten. 

Du skal nemlig ikke digitalisere alt du ved. Du skal digitalisere dele af din viden. 

Denne pointe er vigtig at huske på. Særligt, hvis du tænker, at du slet ikke kan digitalisere noget af din viden. 

Det skal du heller ikke. Du skal finde de dele af din viden, som dine kursister kan lære om på egen hånd. 

Og så bliver det lige pludselig lettere at digitalisere din viden. Og det kan blive til gavn for dig og særligt for dine kunder. 

De er nemlig ikke interesserede i at vide alt hvad du ved – men de vil gerne vide lige præcis den lille del af din viden, som kan hjælpe dem videre med en specifik udfordring. 

 

5 – Du skal ikke gøre det sværere for dig selv end nødvendigt

 

Jeg taler med mange solobosser, der gerne vil skabe online produkter. De går ofte i stå, fordi de gør ting sværere for dem selv. 

De tror fejlagtigt, at der skal bestemte programmer, bestemte mikrofoner, lydoptager eller lysforhold til, for at skabe et online produkt. 

Nogle sparer endda op til at optage i professionelle lydstudier, køber sig fattige i videogrej og redigerings-systemer osv. 

Og der er jo slet intet galt ved at køre det store, dyre og professionelle udstyr i stilling til at skabe et online kursus, men mindre kan altså også gøre det. 

Du kan faktisk godt skabe et online kursus med programmer der er gratis eller allerede findes på din computer. 

Pointen her er: Gå i gang med det du har. Ellers bliver det andet en showstopper for at du nogensinde får dit online kursus ud i verden. 

Du behøver nemlig ikke gøre det mere svært for dig selv end nødvendigt er.  

 

6 – Du skal ikke fortælle alt om alt

 

Når du går i gang med at planlægge dit online kursus, så husk: 

Du skal ikke fortælle alt om alt. Du skal ikke få ned i petitesser, detaljer og småtterier. 

Prøv at hold dit indhold så direkte og stringent som muligt. Ellers kan du nemlig hurtigt fortabe dig i detaljer, som din kursist langt hen af vejen ingen gavn har af at vide noget om. 

Prøv at tegne det store billede i første omgang, og fyld så det på, som kursisten hurtigst og lettest kan få værdi af. 

 

7 – Du skal ikke sætte prisen for lavt

 

Prisen er næsten altid et hovedbrud for digitale kreatører. 

Den almindeligste fejltagelse er, at vi sætter prisen for lavt – “for det er jo kun online” og “jeg er jo ikke selv med fysisk som underviser” og “der er nok ingen der vil betale for et digitalt produkt”. 

Kursusværdien bliver ikke lavere af at du præsenterer din viden i et online format. Måske endda tværtimod, fordi her kan kunden igen og igen se materialet, gå tilbage og fordybe sig i dele af materialet og lytte til din viden, lige når der er behov. 

Disse ting lader sig ikke gøre i et fysisk undervisnings-set-up. 

Prisen forringes heller ikke af, at du ikke selv er tilstede på kurset. Nogle mennesker har faktisk mest lyst til at lære på egen hånd. 

Og selv om du skaber et online produkt, behøver kurset ikke være udelukkende “gør det selv”. Du kan sagtens køre kurset via Teams eller Zoom og være tilstede live sammen med dine kursister, hvis du foretrækker det. 

Sidst, men ikke mindst, skal du passe på med at falde i fælden om, at din målgruppe ikke vil betale for digitale produkter. 

Hvis produktet kan hjælpe, hvis det gør en forskel og hvis du har præsenteret det, så dine følgere forstår hvad det handler om og hvad de kan lære, så vil der også være nogle, som vil være interesserede i at købe. 

Så underspil ikke digitale produkters værdi, når du prissætter dit kursus.  

 

8 – Du skal ikke give op første gang

 

 At blive god til online kursusproduktion er en rejse. 

Det betyder at du muligvis ikke sælger så mange pladser på dit allerførste online kursus, som du kunne have tænkt dig. 

Det betyder også, at du måske ikke har markedsført det nok. At din kommunikation ikke har været klar nok eller noget helt andet. 

Hvis det første kursus ikke bliver en bragende succes, så evaluer og se på, hvad du har gjort – og hvad du kan gøre anderledes. 

Det eneste du ikke må gøre, er at konkludere at det var en fuser, og så give op. 

Nogle gange skal der få justeringer til, for at opnå bedre resultater. 

 

9 – Du skal ikke lave et kursus, der kan bruges af alle 

 

Når du laver et kursus online, så undgå den fælde at tro, at dit kursus skal kunne bruges af alle. 

Det skal det ikke. 

Dit kursus skal kunne bruges af en helt specifik målgruppe, med et helt specifikt problem, som du kan løse for dem med den viden, du pakker ind i dit online produkt. 

Dit kursus må gerne være smalt og specifikt. 

 

Nu kan du gå i gang med dit digitale produkt

 

Det var 9 fælder, du helst skal undgå, når du udarbejdet et online kursus eller et andet digitalt produkt.

Undgår du at falde i, er du godt på vej til at gøre flere af dine kunder glade med digitale produkter.

Men falder du i bare en af dem, så kan der være en risiko for, at dit online kursus flopper. 

 

Har du brug for hjælp?

 

Selv om der er mange dele du skal passe på med, når du udarbejder f.eks et online kursus, så behøver det ikke være svært.

Jeg jeg vil gerne hjælpe dig, hvis du har brug for en hånd i ryggen til at komme i gang med at digitalisere din viden.

Kontakt mig her, og så er du snart i gang med at digitalisere din viden 👏