Sidste uge fortalte jeg dig om 3 gode grunde til at du benytter sociale medier i din virksomheds markedsføring, og hvordan du med fordel kan udarbejde en strategi for dine sociale medier.

I dag vil jeg præsentere dig for 7 typer af brugere på de sociale medier – og den viden kan du skrive dig bag øret, når du skal skabe indhold og opslag til dine sociale medieplatforme.

Den viden vil også kunne give dig et indblik i og en forståelse for, hvorfor et eller flere af dine opslag ikke giver den ønskede effekt – eller hvorfor et opslag pludselig hitter.

 

7 (forskningsbaserede) typer af brugere på sociale medier

 

Forrester Research har for efterhånden en del år siden, identificeret 7 typer af brugere på sociale medier – de holder stadig, for vores adfærd er ikke ændret så markant endda.

Når du udarbejder indhold til dine sociale medier, så husk på disse typer:

 

1. Skabere

 

Skaberne er dem (dig), der udarbejder indhold til de sociale medier – det vil sige skriver opslag, deler blogs, poster videoer, holder live-udsendelser, styrer en Youtube kanal, podcaster, skriver LinkedIn artikler osv, osv. Altså dem, der rent faktisk poster nyt indhold på de sociale medier. Du er dermed skaberen på dine sociale medier.

 

2. Samtalere

 

Samtale-typerne skriver på de sociale medier, og er med til at facilitere dialog og indhold på et socialt medie. Det er dem, der godt kan lide at give deres besyv med, og som gerne deler deres tanker og deres holdninger i diverse tråde på sociale medier.

Du vil gerne have samtalere på dine sider på sociale medier, for når samtale-typerne skriver noget, indikerer det aktivitet på din FB-side eller din IG side – og det kan bevirke, at dit indhold kommer ud til endnu flere. Derfor kan du tænke på, om der er noget særligt, der kan “aktivere” dine følgere, og få samtalerne i gang på din side/profil.

 

3. Anmeldere

 

Anmelderne er guld værd, hvis du har et produkt, der egner sig til en vurdering. Anmelderne er dem, der elsker at uddele stjerner for en markering af, hvor tilfredse de er med dit produkt.

Det er dem, der gerne skriver vurderinger af hotelophold, spiseoplevelser, kaffemærker, vådservietter, bøger og meget mere. Har du et godt produkt, som mange godt kan lide, kan anmelderne være super gode ambassadører for dit indhold på sociale medier.

 

Kilde: Modellen frit efter Forrester Research samt Christiansen & Rose i Sociale medier, 2017, heri kapitlet af Trine-Maria Kristensen

4. Samlere

 

Samlere er generøse med at dele links til dit indhold og at tagge deres venner i indhold på sociale medier, som de gerne vil gøre opmærksom på, at de synes om – og som deres følgere også skal se. Ved at tagge eller dele links, kan samlerne samle indhold på deres profiler og for deres følgere.

Samlere er gode for din sociale medieprofil eller firmaside, fordi når du har en samler på din profil, er det tænkeligt at dennes følgere også kan være samler-typen, der igen deler links og tagger deres venner – og nu ruller så den online synligheds-snebold.

 

5. Deltagere

 

Deltager-typerne er sådan nogle typer, som vi rigtig gerne vil have flere af på vores virksomhedssider på de sociale medier. Det er nemlig dem, der er nogle skattebasser, fordi de liker dine opslag, dine kommentarer og meget af dit indhold. Det er dem, der deltager aktivt på din profil og gerne kommenterer på det, du skaber og slår op. De er også gode til at inddrage deres venner ligesom samler-typerne.

Har du deltager-typer på f.eks. din Facebook-side eller din Instagram-profil, så giv dem en tak ved altid at like eller kommentere det, de har kommenteret. Det giver dels dig status af en deltagende og anerkendende profil-ejer, men forstærker også deltagernes lyst til fortsat at deltage på din side/profil.

 

6. Kiggere

 

Typerne der kigger, svarer til et skyggepublikum. Det er dem, der læser og kigger med på dine sociale medier, men som aldrig smider så meget som en tommelfinger eller et hjerte. De ingeragerer ikke, de kommenterer ikke, de liker ikke, men de følger med alligevel.

Har du mange kiggere på dine sociale profiler, så kan det være svært at skabe engagement og få den fornødne synlighed, du som brand og virksomhed behøver. Fordi det, du skaber på dine sider og profiler, ikke bliver opdaget (= liket, delt, kommenteret), så de digitale algoritmer konkluderer, at din side er en død sild.

 

7. Fravælgere

 

Fravælgerne er typerne, der slet ikke benytter sig af sociale medier. De finder deres information ad andre veje som eksempelvis offline kommunikation, aviser, magasiner, nyheds-sider eller TV og radio.

Har du en målgruppe, der består af typen fravælgere, skal du minimere din tid – eller slet ikke bruge din tid – på de social medier og i stedet koncentrere dig om, at få synlighed ad andre markedsføringskanaler.

 

Identificer typerne og brug din strategi

 

En SoMe strategi – altså en strategi for anvendelsen og formålet med din tilstedeværelse på sociale – kan med fordel bestå i en analyse af, hvilke typer du har flest af på dine sociale platforme.

For de er faktisk afgørende for, om du kan opnå den ønskede synlighed for din virksomhed – og dermed skal dit indhold også afstemmes med dine målgruppe-typer.

I virkeligheden kan en afklaring af, hvilke typer af brugere, der findes på dine sociale medier være bestemmende for, hvordan du planlægger din markedsføring.

Kunne du have brug for en snak om dine sociale medier, din strategi og din social media marketing, så book en afklarende samtale hos mig.

Workshop 28. juni 2021

Lær at skrive indhold til de sociale medier

Læs mere og tilmeld dig her