Der er noget, der halter

 

Som virtuel assistent har jeg fornøjelsen af at hjælpe mange soloselvstændige med online kommunikation og online tilstedeværelse.

Konkret betyder det, at jeg skriver blogindlæg, opdaterer hjemmesidetekst, skriver nyhedsbreve og megen anden kommunikation.

Det betyder også, at jeg ser rigtig mange virksomheds-hjemmesider. De er flotte, informative, brugervenlige og rammer deres målgruppe med vigtige budskaber.

MEN…. (indsæt skæbnesvanger underlægningsmusik…)

Jeg ser også flere virksomheds-hjemmesider

 

  • hvor det der med GDPR halter lidt

 

  • hvor det med cookiepolitik halter lidt

 

  • hvor det med persondatapolitik halter lidt

 

  • hvor det med et cookiebanner halter lidt

 

  • hvor det med handelspolitikker halter lidt

 

Det er ikke godt, når disse ting halter

 

Det er virkelig ikke af ond vilje, det er sådan. At nogle af disse ting halter. Men det er virkelig heller ikke så godt, når det er tilfældet.

Typisk skyldes det forglemmelser. Eller det sker, fordi det er svært at forstå, hvorfor alle disse ting skal være på plads – og hvordan de kommer det.

Men vi kommer ikke udenom, at hvis nogle af de her ting ikke spiller, så er hjemmesiden faktisk ikke helt lovlig. Som i at du måske kunne få en bøde.

AV’s. 😬

Og udover det, så kan det koste kunder, hvis de basale informationer ikke er til stede.

Dobbelt AV’s. 😬😬

Og for at det ikke skal være nok med det, så kan nogle af disse ting, når de ikke er der, gøre din side mindre troværdig.

AV, AV, AV. 😬😬😬

Så lad os lige se på det hele.

 

Er din hjemmeside sikker?

 

SSL

 

Hvis din hjemmeside er sikker, vil du have en hængelås i adresselinjen på browseren. Det betyder, at dine brugere af hjemmesiden sikkert kan anvende din side, og at data er krypteret.

Har du ikke en hængelås, er din side ikke sikker. I nogle tilfælde vil det betyde, at din side ikke kan tilgås. Så vil brugeren få en advarsel om, at siden ikke er sikker – og vil blive bedt om at skynde sig væk fra din side – og tilbage i sikkerhed.

Det er ikke så fedt. Det betyder jo, at du går glip af besøgende på din hjemmeside og dermed potentielt mister kunder.

For at gøre din hjemmeside sikker, bør du installere et SSL certificat. SSL står for “Secure Socket Layer” og er en metode, der sørger for at forbindelsen mellem en webbrowser og en server er sikker.

Det er af særlig betydning, hvis du modtager betaling via din hjemmeside eller anvender login-beskyttede ydelser til dine brugere.

Som kunde hos dig, skal man sikkert kunne logge ind samt betale.

 

Er din hjemmeside lovlig?

 

Der har de seneste år været stigende fokus på datasikkerhed. Du ved, det her med General Data Protection Regulation – mere mundret: GDPR.

GDPR er en EU lovgivning, og gælder dermed også i Danmark. At gennemgå GDPR ville blive virkelig laaaaaangt – og for nu at være ærlig …. også ret kedeligt. Det er tungt stof.

Det, der er vigtigt for dig at vide, det er, at du som virksomhedsejer har pligt til at kunne oplyse en kunde om, hvorledes vedkommendes data behandles.

 

Persondatapolitik

 

Det er her persondatapolitikken kommer ind i billedet, for har du ikke sådan en, kan det være svært at oplyse kunden.

Som ejer af en hjemmeside har du også pligt til at give dine besøgende muligheden for at vælge cookies fra. Cookies er de her små kodebidder, der bliver placeret på din kundes mobil/pc/tablet – og som gør det muligt for dig at spore din trafik på hjemmesiden, anvende cookies til markedsføring og meget andet.

 

Cookiepolitik og cookiebanner

 

Det er her cookiepolitikken kommer ind i billedet. Du skal oplyse om brugen cookies – gerne som en del af persondatapolitikken.

Og så skal du også give dine besøgende mulighed for at sige nej tak til cookies – og i den forbindelse, bør du anvende et cookiebanner.

Et cookiebanner er den her pop-up, du kender fra stort set alle hjemmesider, og hvor du kan klikke på en knap og acceptere anvendelsen af cookies eller ej.

 

Er din hjemmeside troværdig?

 

At drive en forretning handler i høj grad om, at skabe relationer til dine kunder – og at være troværdig. Ikke bare som person, men også på din hjemmeside.

Det hedder med et andet ord etos.

Ordet er græsk og henviser til den troværdighed, du som afsender af information på din hjemmeside, har i forhold til den, der benytter din hjemmeside. Altså modtageren af din kommunikation.

Alt information på din hjemmeside er kommunikation. Og den skal gerne være troværdig, fordi det øger dine muligheder for at skabe relationer til dine hjemmeside-besøgende.

Fremstår din hjemmeside og dig som afsender af informationen på siden, som mindre troværdig, er det en dårlig basis at danne relationer på.

 

Realitetsankre

 

Troværdighed kan opbygges via det, som kaldes realitetsankre. Det vil sige elementer, som viser, at der er et rigtigt menneske bag hjemmesiden – at den er realistisk.

Realitetsankre er elementer som virksomhedens og dit navn, virksomhedens adresse/postnummer/by, tydelige kontaktinfomation såsom mailadresse og telefonnummer samt ikke mindst udtalelser fra dine kunder. De såkaldte referencer eller testimonials.

Men troværdighed er også andet og mere.

 

Betingelser for at samarbejde med dig

 

Det er f.eks. også, at oplyse dine kunder om regler og betingelser for at handle eller samarbejde med dig. Til det, bør du udarbejde en handelspolitik eller en oversigt over handelsbetingelser, som (ligesom persondatapolitikken) er synlig og let at finde på din hjemmeside.

Placer disse informationer i hjemmesidens øverste menu eller i bunden af hjemmesiden. Brug da eksempelvis din hjemmesides widget-funktion.

 

Giv et hurtigt svar

 

Troværdighed er også at du så hurtigt som det er dig muligt, svarer tilbage på henvendelser fra dine kunder – både telefonisk og skriftligt.

Har du en virksomhed, hvor du er meget optaget af fx. sessioner eller workshops eller lignende, hvor du ikke samtidig kan besvare mails og telefonopkald, så overvej at indføre telefontid – eller uddeleger opgaven med kundehenvendelser- og besvarelser.

 


 

Det var et lille indblik i nogle af de tiltag du kan tage i brug for at sikre dig, at din hjemmeside fremstår både sikker, lovlig og troværdig.

God fornøjelse – og har du brug for en snak eller yderligere input til ovenstående, så book en afklarende samtale med mig – det koster ingenting.