Jeg går i tanker om at starte en podcast.

Det ved jeg, at mange andre soloselvstændige også gør (måske dig?) – og det er bl.a. derfor, jeg har inviteret podcastkonsulent Peter Mathiasen til webinar den 30. november kl. 13. 

Vi skal have en snak om, hvad det er podcasting kan – og hvordan man kommer i gang.

For med alle andre typer af markedsføringsteknikker, er der does and dont’s – altså noget, du skal huske og noget, du skal undgå.

 

Er der nogen, der vil lytte til din podcast?

 

Podcasting er et af de mest fremadstormende medier og markedsføringstiltag i denne tid.

Og det handler ikke om, at vi skal hoppe med på hver en dille, der opstår, men overvej alligevel podcastning, for det kan altså noget.

Det er selvfølgelig lidt angstprovokerende at søsætte en podcast, for er der nogen som vil lytte med?

Alt tyder på, at folk har lyst til at lytte til podcasts.

I følge Danmarks Statistik, lytter 40% af befolkningen til podcasts. 

Det vil sige, der sikker også er nogle i din målgruppe, som gerne vil have værdi og viden i øregangene.

 

Markedet er stort

 

Før du skal beslutte dig for, om podcasting er noget for dig og din virksomhed, så skal du vide lidt om, hvorvidt det svarer sig at bruge tid og energi på en podcast.

Jeg har luret lidt i de forskellige tilgængelige statistikker om podcasting, og har bl.a fundet ud af, at

  • 82,4% af podcastbrugere lytter til episoder i mere end 7 timer om ugen
  • 59% af podcastbrugere bruger mere tid på podcasts end på sociale medier
  • Knap 30% af podcastlytterne hører alle eller næsten alle afsnit i en podcast
  • 46% benytter podcasts til at holde sig opdateret
  • Danskere i alle aldre lytter til podcastafsnit

Kilder: Made4media, Danmarks Statistik, PodcastStats

Så der er altså et marked af lyttere til din podcast, hvis du vil starte en.

 

Du skal markedsføre din podcast

 

Som med al anden synlighed, skal du gøre opmærksom på din podcast, hvis du kaster dig ud i lydmediet.

Det er de færreste, der opdager den af sig selv.

Du skal derfor ud i verden og fortælle om din podcast. Gør du det, vil der være god sandsynlighed for, at du får lyttere på din podcast – men vær tålmodig.

Al begyndelse er svær, og ting skal løbes i gang.

Men når 40% af befolkningen lytter til podcast (og det tal er stigende), så vil der også være nogen, som synes din podcast er god at lytte til.