Du bruger meget tid på de sociale medier i forsøget på at opnå synlighed for din virksomhed.

Du bryder din hjerne for at finde på “noget at skrive om”.

Du synes ikke du får de resultater ud af det, som du havde håbet på.

Du begynder at tvivle på de sociale mediers egenskaber til markedsføring.

Alt dette er du ikke alene om.

Men måske handler det blot om, at du skal ændre lidt her og der, for at få lidt mere fut i dine sociale medie-kanaler.

Her får du mit bud på

 

 

3 grunde til at din social media markedsføring (måske) ikke virker

 

 

At markedsføre din virksomhed på sociale medier er ofte en god ide – men kun, hvis din målgruppe er på sociale medier.

Taget i betragtning at 65% af danskerne dagligt benytter Facebook og 30% er på Instagram hver dag (Kilde: Medieudviklingen 2020, DR) – så er sandsynligheden ret stor for, at nogle i din målgrupper benytter sociale medier, og du derfor kan få noget ud af, at gøre dig synlig her.

Men det er ikke nok kun at have en firmaprofil på et socialt medie. Du skal også skabe noget indhold, og her kommer vi så til de 3 grunde til, at din markedsføring på sociale medier (måske) ikke virker.

Det gør den nemlig ikke hvis:

 

1. Du skriver til de forkerte. 

2. Du ikke skriver nok.

3. Du ikke skaber indhold, der er “aktiverende”.

 

 

Du skriver til de forkerte

 

Hvis din firmaprofil på sociale medier lever et stille liv, og du ikke oplever den interaktion, likes eller kommentarer du drømmer om, kan det være, du skriver til de forkerte mennesker.

Måske er de følgere, du har på din side eller profil ikke din målgruppe. Så finder de ikke indholdet, du slår op, relevant – og derfor handler de ikke på det.

Om din målgruppe er forkert kan du undersøge, ved at spørge dem, der følger dig.

Find ud af, hvad de laver i deres job og hvad de interesseret sig for. Bare det, kan give dig en god fornemmelse af, om din målgruppe er super god eller mindre god ift. din virksomhed og det produkt, du arbejder med.

– Sælger du f.eks. rådgivning til ledere, der skal i gang med en fyringsrunde, er det ikke godt, hvis dine følgere er lønmodtagere.

– Arbejder du med at skrive undervisningsmateriale til gymnasieelever, dur det ikke, hvis dine følgere er børnehavepædagoger, hvis interesse ligger i at høre om pædagogiske metoder til småbørn.

– Er din mission i livet at hjælpe selvstændige med at drive virksomhed, er det derimod fantastisk, hvis alle dine følgerer har CVR nummer, for så er de i din målgruppe.

Målgruppen er derfor essentiel for din succes med social media marketing.

Er din målgruppe forkert, skal du arbejde på at få en målgruppe, der er et match til det, du arbejder med – det vil uden tvivl hjælpe på responsen på dine opslag.

 

Du skriver ikke nok

 

Hvis du ikke lader fingrene danse på tastaturet og skaber kontinuerligt indhold på dine sociale medie-profiler, kan det være årsagen til, at du ikke kastet armene over hovedet i triumf over de sociale medier.

For nu skal du høre:

Det er ikke alle dine følgere, der ser alle dine opslag hver gang. Faktisk er det kun en lille del, der er så heldige – her taler vi om 5-10% for Facebooks vedkommende.

Når der ikke er så mange af dine følgere, der ser dine opslag, betyder det, at din synlighed har svært ved at vokse. For når kun få ser dine opslag, og måske kun nogle få af disse smider et like eller en kommentar, så sker der det, at din rækkevidde for dine opslag er lille.

I tilgift, så betyder det, at hvis du sjældent slår noget op på dine profiler, så er der endnu færre, der har muligheden for at se dit indhold.

Derfor handler det i høj grad om hele tiden at poste indhold, som dine følgere har mulighed for at se, så så mange som muligt får denne mulighed.

Derfor skal du poste ofte, og på tidspunkter af dagen, hvor dine følgere er online. Det vil nemlig højne sandsynligheden for, at de ser dit indhold.

Mængden af indhold har altså betydning for, om du får succes med de sociale medier.

Derfor er det med at komme til tasterne hurtigst muligt.

 

 

 

Du skaber ikke indhold, der er “aktiverende”

 

Sociale medier er baseret på fællesskab. Det betyder, at når jeg liker et opslag, så får mine venner det at se. Hvis de også liker det, så får deres venner det at se.

Jo flere du kan få til at like, dele eller kommentere på dine opslag, jo bedre synlighed for dine opslag.

Nu er det bare sådan, at:

– For at få likes, skal du skabe relationer eller genkendelighed – så andre synes godt om det, du fortæller om.

– For at få kommentarer på dine opslag, skal du stille spørgsmål, bede om svar, opfordre til handling.

– For at få delinger, skal du skabe indhold, som dine følgere synes er så godt, relevant, informerende eller oplysende, sjovt og interessant, at deres venner også skal se det.

Med andre ord, skal du poste indhold, som er “aktiverende” for at opnå mere synlighed. 

Hvad der er aktiverende afhænger af din målgruppe, og hvilke typer af brugere de er på de sociale medier.

Du må derfor prøve dig frem med forskelligt indhold, holde øje med dine data i indblik-mulighederne og stykke en strategi sammen for, hvordan lige præcis din social media marketing skal være ift. til din virksomhed, dine følgere og deres præferencer for indhold.

Er du interesseret i at blive klogere på, hvordan du skriver indhold på sociale medier, til de forskellige typer, og hvad der har like-faktor – så tag med på online workshop 👇

 

Workshop 28. juni 2021

Lær at skrive indhold til de sociale medier

Læs mere og tilmeld dig her