“Don’t make me think” er titlen på en bog af usability-ekspert, Steve Krug. Han har begået en hel bog om, hvordan du designer en brugervenlig hjemmeside, og gør det til en god oplevelse for dine besøgende, at anvende din hjemmeside.

Essensen i bogen er “Don’t make me think” – som frit oversat betyder: Få mig ikke til at tænke.

Du kan så tænkte: Hvorfor må jeg ikke tænke, og så er tankerne allerede i gang…

 

 

Citatet skal forstås i en brugevenligheds-sammenhæng. Altså i en sammenhæng, hvor en besøgende på din hjemmeside, skal navigere rundt på siden og finde information.

Det Krug mener med “Don’t make me think” er at

  • siden skal være indlysende at bruge
  • det skal give sig selv, hvordan den virker
  • det skal være åbenlyst, hvordan navigation på siden fungerer
  • Det skal være let
  • Det skal være nemt

Brugeren skal synes siden er så brugervenlig, at hun slet ikke skænker det en tanke, hvordan siden anvendes, hun bruger den bare. Uden at tænke.

Og ikke bare bruger hun den. Hun forstår også, hvad siden handler om og føler sig mødt og hørt.

 

Fælder, der hæmmer din hjemmesides brugervenlighed

 

Det er ikke nødvendigvis ligetil at lave en hjemmeside, der er ligetil. Der skal faktisk tænkes og vurderes på en hel del.

Der er nogle typiske fælder, som er lette at hoppe i, men som du helst skal undgå – og de kommer her:

 

1 – For meget tekst på én gang
Pas på med at skrive for meget tekst i samme ombøring. Når vi læser på nettet, skimmer vi teksten, modsat når vi læser på papir, hvor vi oftest nærlæser teksten mere. For meget tekst på én gang kaldes også “Wall of Text” – en tekst-væg. Og det er fordi teksten virker som en væg af ord, som kan være svære at trænge igennem og finde budskabet i.

Husk derfor altid, at dosere din tekst i mundrette bidder og med luft mellem linjer og tekstsektioner. Det er brugervenligt for din potentielle kunde at overskue.

 

2 – For indforstået sprog
Når du formidler et budskab på din hjemmeside, så husk altid at skrive til din slutbruger. Det vil sige, den person, som skal benytte sig af din tekst.

Skriv i et sprog som din bruger kender, forstår og føler sig mødt i. Pas på med at bruge fagligt svære udtryk og vendinger, begreber og betegnelser, som er indforstået sprog. Indforstået sprog bør kun anvendes, hvis du skriver til fagfæller, men aldrig hvis du skriver til mennesker, der ikke er bekendt med din verden i detaljer. Skriv så let og forståeligt som muligt – det er brugervenligt for din læser at læse.

 

3 – Ingen navigationsmuligheder
Menupunkter, links og knapper er alle måder, du kan guide din bruger rundt på hjemmesiden – og på den måde hjælpe hende med at navigere på din hjemmeside. Hvis der ikke er tydelige navigationsmuligheder, kan din bruger ikke finde rundt på din side.

Sørg derfor altid for, at du  har tydeliggjort, hvordan en besøgende på din hjemmeside kan komme fra side til side og finde information via menu, links og knapper. Det er god usability.

 

4 – For mange navigationsmuligheder
Der er også den mulighed, at der er for mange navigationsmuligheder. Det ses eksempelvis, hvis du har virkelig mange punkter i din menu på hjemmesiden – måske endda med et stor antal underpunkter. For mange valgmuligheder, gør det svært at vælge.

Ofte betyder det, at hvis du præsenterer din bruger for alt for mange steder at gå hen/klikke på  – så vælger hun ingenting. I stedet går hun ud af din hjemmeside, og prøver lykken et andet sted.

 

 

5 – Information-over-load
Som ved punkt 1 om for meget tekst på én gang, kan du også komme til at serverer for meget information på én gang. Det gør det svært for din bruger, at forstå og overskue det budskab, du giver. Undlad at skrive mange vigtige ting i en lang sætning eller tekst. Bryd din information op i bidder i stedet.

Præsentere det i klare afgrænsede afsnit – gerne som bullets og evt. med fremhævet skrift. Det gør det let for din bruger, at overskue og skimme og forstå.

 

6 – Nul Call-to-Action
En typisk forglemmelse er fælden med ingen Call-to-Action. Et Call-to Action er en opfordring til handling. Det kan være en knap, hvor du opfodrer til “Læs mere” eller “Køb forløb”. Det kan også være et link, der ansporer den besøgende på hjemmesiden til at booke en afklarende samtale om brugervenlighed på hjemmesider 😉

Et Call-to-Action er at bede din bruger om at gøre noget bestemt – men det er endnu mere en hjælp til din bruger om at kunne købe/booke/læse mere/kontakte m.v. Du skal derfor ikke være bange for at benytte Call-to-Actions, men se det som en service – det er brugervenligt, og hjælper den besøgende på din hjemmeside til at bruge din side – uden at tænke nærmere over det.

 

7 – Ingen interne links
At have en hjemmeside uden interne links er uhensigtsmæssigt. Interne links er links, der linker til andre sider på din hjemmeside. Eksempelvis er dette et internt link, der fører dig til en side, hvor jeg præsenterer et produkt, jeg sælger i min virksomhed – nemlig en brugervurdering af din hjemmeside. Og dette interne link præsenterer dig for et at mine tidligere blogindlæg.

Interne links hjælper din bruger med at komme rundt på din hjemmeside – en del af navigationen. Den hjælper også din bruger til at få mere viden om det du kan, når du benytter dine interne links strategisk og linker fra en side til en anden, der har relevans for hinanden. Se anvendelsen af interne links som en service for den besøgende på din side. Det er god usability.

 

8 – For lidt konsistens
Konsistens er et af bestanddelene i N-I-K princippet – og handler grundlæggende om, at du skal holde dig til én stil. Dit hjemmeside-design skal være konsistent. Ensartet. Genkendeligt. Det skal det fordi, hvis du skifter sidens visuelle design fra side til side på din hjemmeside, bliver din potentielle kunde utryg. Hun kan ikke finde ud af, om hun er på den samme hjemmeside, eller bliver smidt rundt mellem forskellige hjemmesider. Og hvis en bruger er utryg, er du faldet i en af brugervenlighedsfælderne.

Et ikke konsistent visuelt udtryk på din hjemmeside, får din bruger til at tænke. Meget. Og så er din side ikke brugervenlig nok. Så husk ensartethed.

 

 

9 – Ingen interaktionsmuligheder
Den her fælde er grim. Den betyder i værste fald, at du går glip af at skabe kontakt til dine potentielle kunder, og dermed går du glip af salg. Det dutter jo ikke. Interaktionsmuligheder er muligheden for at interagere med dig – det vil sige komme i kontakt med dig, skabe en dialog, sende dig en mail, ringe til dig.

Er der ingen interaktionsmuligheder, er din side virkelig ikke brugervenlig. For tænk engang, hvor meget din besøgende skal tænke, google og undersøge for at få fat i din mail eller dit telefonnummer, hvis du ikke tydeligt lader dette fremgå på din hjemmeside. Faktisk er der større sandsynlighed for, at hun ikke besværer sig med at lede efter dine kontakt-info. Hun leder i stedet efter en anden hjemmeside, der kan hjælpe hende med hendes udfordring.

10 – Uro på siden
Uro på en hjemmeside opstår, hvis du benytter for mange elementer, der ikke matcher og er harmoniske sammen. Det, du skal undgå er farver, der ikke er in sync, knapper med forskelligt design, forskellige farver på sammen Call-To-Actions, farvet tekst, da det indikerer links, forskellige tekstfonts og farver samt størrelser. Det kan også være billeder eller tekst, der ikke står på linje, men er usymmetrisk opsat. Lad endelig være med at have for meget blink og effekter. Effekter er godt i små doser, men lad være at have hoppende tekst, der bumler ind i hver eneste afsnit.

Tænk i at, så roligt et design som muligt, giver din hjemmeside-besøgende den bedste oplevelse og den mindst tænkelige tankevirksomhed, når siden benyttes.

 

11 – Uhensigtsmæssig æstetik
Æstetik er langt hen af vejen en smagssag – men i forbindelse med brugervenlighed på en hjemmeside – er det en god ide, at undgå æstetik, der er uhensigtsmæssigt. Uhensigtsmæssig æstetik er f.eks. billeder, der ikke understøtter teksten, farver, der skriger mod hinanden, tekstfarve, der ikke kan læses på den baggrund, hvor de skal læses, farver, der er svære for øjnene at håndtere i en læseproces og naturligvis billeder, der kan virke stødende.

Uhensigtsmæssig æstetik stjæler fokus fra det budskab, du formidler på din hjemmeside, og dit budskab kan hurtigt drukne i en æstetik, der ikke er gennemtænkt, og det kan gøre din bruger forvirret og tvivlrådig.

 

12 – For lidt luft mellem sektioner
Du skal her på falderebet lære et begreb, der hedder “White Space”. Det er, som navnet antyder, hvid plads. Hvidt rum. Hvidt rum, er den plads, der er mellem tekst-sektioner, billedsektioner og alle andre sektioner, du indsætter på din hjemmeside. Fælden mange falder i er, at der ikke bliver givet nok plads til White Space.

Du skal ikke være fedtet med din White Space, for den hjælper faktisk den besøgende på din hjemmeside til at overskue din tekst og det, du formidler. White Space giver læsevenlighed, skimmemulighed, orientering ned over siden og hjælper øjet til at kunne fokusere og læse – da White Space også giver øjnene ro.

(Lagde du måske mærke til, at teksten i punkterne 9 + 10 overfor, var lidt anstrengende at læse, fordi der var mindre White Space mellem de to afsnit?! 😉 )

 

 

Nu kender du 12 fælder, du skal undgå, hvis du vil levere en hjemmeside efter devicen “Don’t make me think”.

Hvis du behændigt undgår disse fælder, er du godt på vej mod at kunne give din bruger en oplevelse, hvor hun ikke behøver tænke over, hvordan din webside skal anvendes, men hvor hun oplever flow og får en god oplevelse.

Og derfor skal du kende til begrebet “Don’t make me think” for det gør nemlig, at din hjemmeside fremstår proff.

Få en brugervurdering af din hjemmeside her